Prima pagina
Citeste revista
Publicitate
JobTransport
Contact

Meniu
Stiri
Arhiva stiri
Curs valutar
Distante rutiere
Cotele apelor romanesti
Cotele apelor straine
Tendinta apelor Dunarii
Conditii de livrare Incoterms
Resurse utile
Firme de transport
Arhiva newsletter
Termeni si conditii


Pagina Facebook

    





Control aprig pentru costuri transparente

RBT editia nr. 27/Ianuarie 2009 Articol adaugata la, 19 Ianuarie 2009 ( Dana Tudor )
Afisari: 249

Control aprig pentru costuri transparente
 

Pe aceeasi tema


Cum isi fidelizeaza companiile aeriene clientii
Cum a afectat criza companiile aeriene
Inca o lovitura pentru operatorii aerieni: serviciile de navigatie aeriana se scumpesc
Noi previziuni negative pentru companiile aeriene
Operatorii aerieni, ajutati sa-si pastreze orarele de zbor

Stiri din transport


ROMEXPO gazduieste Expozitia de Masini si Produse Electronice din China
Un nou proiect cu finantare europeana pentru CERONAV
CFR Calatori lanseaza abonamentele lunare valabile 5, 10 sau 15 zile
TAROM introduce cursa directa Bucuresti-Moscova
Regii asfaltului au castigat 32 milioane de euro doar prin umflarea pretului la balast
Transportatorii de marfuri au hotarat sa opreasca activitatea la nivel national
Benzina s-a scumpit in toata Europa
Colibasi de Maroc: Vom cumpara Dacii din import
Transport - AR 7-9 iunie 2013
Dacia Duster, tranformata in duba de catre austrieci
 
Comisia Europeana a avertizat operatorii aerieni ca obligativitatea publicarii costurilor integrale a biletelor va face obiectul unui studiu amanuntit, iar companiile care nu respecta principiul transparentei informatiilor vor suferi o grea lovitura de imagine atunci cand rezultatele analizei vor fi facute publice.

In fiecare an, in Uniunea Europeana sunt vandute peste 700 de milioane de bilete de avion, ceea ce inseamna ca peste 55% din cetatenii UE folosesc sistemul de cumparare a biletelor de avion de pe Internet, achitandu-le cu carduri bancare. Vanzarile se fac digital, dar Comisia considera ca drepturile consumatorilor care cumpara bilete online sunt inca nesigure, avand in vedere numarul mare de reclamatii.

Comisia a inceput o verificare a sistemelor electronice de comercializare a biletelor de avion inca din septembrie 2007. In luna mai a anului trecut, a fost publicat un prim raport al acestei anchete, rezultatul fiind ingrijorator: un site din trei (137 site-uri din peste 400 verificate de autoritati din 15 state membre, plus Norvegia) nu oferea informatii complete si clare. De atunci, Comisia a continuat monitorizarea si pregateste un raport final, ce va include si o evaluare privind actiunile suplimentare necesare pentru impunerea noilor reguli.

Termen limita - luna mai

Companiile aeriene au fost obligate inca de la 1 noiembrie 2008 sa mentioneze costurile integrale ale calatoriei, adica sa faca publice si taxele aeroportuare, comisioanele sau alte costuri pe care pasagerii trebuie sa le suporte in momentul procurarii biletului. Comisarii europeni pentru Transport si Protectia Consumatorului au precizat ca respectarea acestei obligatii va fi monitorizata in cursul urmatoarelor luni, iar daca autoritatile nationale nu iau masuri pentru sanctionarea companiilor care incalca dispozitiile legislatiei comunitare, pot fi declansate proceduri de incalcare a tratatelor de aderare la Uniune (infringement).

Desi transparenta preturilor a fost impusa in noiembrie, odata cu intrarea in vigoare a regulamentului european privind serviciile de transport aerian, Antonio Tajani, comisarul european pentru Transport, si Meglena Kuneva, comisarul pentru Protectia Consumatorilor, au anuntat ca operatorii aerieni mai au timp sa ia masurile necesare pentru a-si respecta obligatiile.

Regulamentul, adoptat prin procedura de co-decizie, stabile ste norme comune pentru operarea serviciilor de transport aerian in Comunitate si reprezinta o imbunatatire substantiala pentru protectia clientilor liniilor aeriene, oferind pasagerilor informatii mai bune si posibilitatea de a compara preturile. In baza noilor reguli, calatorii beneficiaza de informatii exacte asupra preturilor biletelor, fiind evitata astfel publicitatea inselatoare. In plus, nu va fi posibila impunerea cheltuielilor suplimentare optionale („opt-in“) fara consimtamantul expres al pasagerilor. Mai mult, orice discriminare intre pasageri pe baza nationalitatii sau tarii de resedinta este interzisa pe tot cuprinsul Uniunii Europene.

Oficialii europeni au facut referire in special la platformele online de comercializare a biletelor, desi cerintele sunt valabile pentru toate modalitatile de vanzare. „Mesajul pentru liniile aeriene este foarte clar - respectarea integrala a prevederilor europene este o obligatie, nu o optiune. Pana acum, 60% din totalul site-urilor cu nereguli au fost aduse la zi si corectate. Totusi, sunt inca prea multi clienti care se plang de taxe si comisioane ascunse si prea multe cazuri in care pretul real nu este clar. Comisia este dispusa sa ajute operatorii sa-si puna in ordine sistemele de vanzare a biletelor, dar in luna mai vom trage linie si vom publica un raport privind respectarea reglementarilor in vigoare“, a precizat Meglena Kuneva, comisarul european pentru Protectia Consumatorilor.

Autoritatile nationale, chemate sa sprijine demersul Comisiei

In preambulul unei int`lniri cu 27 de autoritati de control nationale si asociatii ale operatorilor aerieni, la Bruxelles, Antonio Tajani, comisarul european pentru Transporturi, a intensificat presiunile asupra companiilor care vand bilete de avion prin Internet sa-si respecte obligatiile legale. „Dreptul tuturor pasagerilor europeni de a avea acces la adevaratul pret al biletelor constituie un mare pas inainte, care permite clientilor sa compare preturile si sa aleaga un anume transportator aerian in deplina cunostinta de cauza. Contam pe cooperarea intre companiile aeriene pentru a asigura protectia consumatorilor: este in avantajul lor sa garanteze servicii de cea mai buna calitate, precum si o concurenta loiala“, a precizat Tajani.

Intr-o scrisoare catre asociatiile companiilor aeriene, Tajani si Kuneva au prezentat o lista cu 30 de cerinte pe care toate paginile web prin intermediul carora se vand bilete de avion trebuie sa le respecte. Asociatiile operatorilor aerieni au fost invitate sa faca propuneri pe marginea listei, astfel incat o versiune finala sa fie redactata si publicata de Comisie la inceputul acestui an. Lista cu cerinte va fi disponibila si pe toate site-urile care vand bilete de avion, pentru a putea fi consultata de catre consumatori.

Urmatoarea etapa a eforturilor autoritatilor europene in directia respectarii normelor intrate in vigoare in noiembrie 2008 consta in imbunatatirea cooperarii cu statele membre. Comisarul Kuneva a solicitat statelor membre sa aloce resursele necesare pentru a putea verifica respectarea prevederilor legale. In mod particular, comisarul a cerut ministrilor sa faca din verificarea operatorilor aerieni o prioritate politica, astfel incat raportul pregatit de Comisie in luna mai, care va nominaliza ce companii respecta cerintele si ce companii inca mai au de lucru in acesta directie, sa fie cat mai curpinzator si bine fundamentat.

Comisia va derula propriile verificari in primavara, iar dupa ce raportul privind stadiul respectarii transparentei preturilor va fi publicat, se va decide ce masuri se impun pe viitor. In principiu, deja s-a stabilit ca etapa finala a eforturilor Comisiei va consta in intarirea capacitatii de control a respectarii legislatiei europene, fiind prevazuta organizarea unor seminarii in care vor fi dezbatute probleme de genul interpretarii neuniforme a legislatiei de catre autoritatile din diferite state membre. Rezultatele acestor reuniuni vor fi transpuse intr-un nou raport, programat a fi prezentat in iunie, al carui scop va fi exclusiv imbunatatirea capacitatii autoritatilor nationale de a controla si de a determina respectarea obligativitatii transparentei costurilor biletelor de avion.  

Cerinte pentru operatori

Intre cele 30 de puncte ale listei cu cerinte pentru operatori, principalele aspecte sunt urmatoarele:

• Pretul - costul total, incluzand toate taxele previzibile si inevitabile, trebuie sa fie afisat inca de la primul pas al procesului de rezervare a biletelor; comisioanele si taxele trebuie sa fie identificate clar si distinct; trebuie sa existe posibilitatea de a renunta la costuri optionale.

• Accesul - biletul trebuie sa fie acordat fara nicio discriminare bazata pe nationalitatea sau locul de resedinta al consumatorului sau sediul agentului care intermediaza vanzarea.

• Modalitati de plata - toate masurile trebuie sa fie indicate clar, astfel incat clientul sa fie pe deplin constient cand s-a finalizat tranzactia si cat a platit.

• Limba - publicitatea si informatiile prezentate pe tot parcursul procesului de vanzare a biletelor trebuie sa fie in aceeasi limba, pentru a nu deruta clientii.

• Oferte speciale - numarul biletelor disponibile si perioada de valabilitate a promotiei trebuie sa fie indicate inca de la inceputul procesului de vanzare.

• Bilete gratuite - prin gratuitate se intelege ca pasagerul obtine un bilet valabil fara nicio plata, oricare ar fi aceasta; aceasta definitie, care presupune exceptarea pasagerului de la plata taxelor aeroportuare sau ale vreunui comision, este valabila si pentru biletele gratuite oferite in cadrul programelor de fidelizare a pasagerilor (Frequent Flyer Program).



Articole RBT - Aerian - Nr. 27/Ianuarie 2009
 
•  Control aprig pentru costuri transparente