Autostrada Soarelui „va fi gata in 2007”. Ministrii Transporturilor si loteria termenului de finalizare

Incepute in anii ’80, in regimul Nicolae Ceausescu, lucrarile la A2 au fost intrerupte vreme de 5 ani, intre 1993 si 1998. La sfarsitul anului 2000, cand a preluat mandatul de ministru al Transporturilor, Miron Mitrea s-a angajat ca A2 va fi gata in 2007. Succesorul lui Mitrea, democratul Gheorghe Dobre, a declarat, in noiembrie 2005, ca termenul pentru finalizarea A2 este anul 2008. In luna august 2008, liberalul Ludovic Orban a „impins” termenul receptiei finale pentru 2011. In martie 2009, democratul Radu Berceanu a confirmat termenul avansat de Orban, declarand, intr-o conferinta de presa, ca „Ultimele doua tronsoane din Autostrada Soarelui vor fi date in folosinta peste doi ani”. Ulterior, Berceanu a revenit cu precizarea ca, in 2011, s-ar putea circula pe un singur fir, pe portiunile respective de autostrada.

Actualul ministru, Anca Boagiu, a dat asigurari, in repetate randuri, inclusiv in cursul lunii februarie, ca in vara aceasta se va putea circula pe A2 din Bucuresti pana la Litoral. Cu toate acestea, miercuri, Boagiu a anuntat ca segmentul de 20 de kilometri Cernavoda – Medgidia nu poate fi terminat, intrucat contractorul (firma franceza Colas) „refuza sa lucreze”.

De 25 de ori mai lenti decat spaniolii
Romania a construit mai putin de 350 de kilometri de autostrada (inclusiv sosele de centura) in peste 21 de ani, respectiv 16,6 kilometri anual. In mare parte, cei 350 de kilometri necesita lucrari majore de reabilitare. In aceeasi perioada, spaniolii au dat in folosinta circa 8.800 de kilometri de autostrazi. Conform unui studiu al companiei de consultanta A.T. Kearney, infrastructura rutiera din Romania va atinge un nivel similar cu cel inregistrat de tarile dezvoltate din Europa Occidentala in 130-150 de ani, daca va fi pastrat ritmul actual de dezvoltare. Autostrada Soarelui va avea o lungime totala de 225 de kilometri. 152 dintre acestia au fost finalizati, respectiv tronsoanele Bucuresti – Cernavoda via Fundulea si Drajna – Fetesti. Pe portiunile receptionate au aparut fisuri si gropi la un an dupa ce autostrada a iesit din garantia stabilita la 2 ani din momentul receptiei. In pofida declaratiilor sforaitoare ale ministrilor, firmele constructoare nu mai pot fi trase la raspundere.

Atacul lui Boagiu la constructorul Colas
La sfarsitul lunii februarie, reporterii gandul au gasit pe tronsonul Cernavoda – Constanta, in locul utilajelor si muncitorilor, un santier pustiu si niste caini pazind gramezile de pamant.Intrebati de gandul despre absenta muncitorilor, reprezentantii Companiei Nationale de Drumuri si Autostrazi din Romania (CNADNR) au pus situatia pe seama vremii nefavorabile.

„Exista o problema cu una dintre companii, care practic refuza sa lucreze (…) si probabil vom ajunge la solutia extrema, aceea a rezilierii contractului. Nu putem face curte cuiva care nu vrea sa munceasca in Romania”, a declarat Anca Boagiu pentru Ã…Å

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *