BRD si BCR dau 100 mil. euro pentru aeroportul Otopeni. De ce nu sunt de ajuns banii de la FMI, BM si UE?

Oficialii Guvernului si ai Ministerului Transporturilor nu au raspuns pana la inchiderea editiei la intrebarile adresate pe aceasta tema.
„La noi sunt foarte multe investitii prioritare, care depasesc cu mult fondurile alocate, inclusiv anul acesta. Probabil a fost un trade-off (compromis – n. red.) intre urgenta proiectului si fondurile disponibile”, a comentat Laurian Lungu, partener la compania de consultanta Macroanalitica.

Anul trecut cheltuielile cu bunurile de capital au scazut fata de 2009 cu aproape 12%, ceea ce arata ca guvernul a preferat sa amane unele proiecte de investitii pentru a se mentine in tinta de deficit, pe fondul majorarii cheltuielilor cu asistenta sociala si dobanzile. Compania Nationala „Aeroporturi Bucuresti” a imprumutat cate 50 de milioane de euro de la BRD si BCR, cele mai mari banci locale din punctul de vedere al activelor detinute, pentru a sustine investitiile de modernizare a aeroportului Otopeni, necesare in cadrul efortului de aderare la spatiul Schengen. In urma acestor lucrari, capacitatea de operare a aeroportului ar urma sa creasca la 6 milioane de pasageri pe an. Banii trebuie rambursati in zece ani, iar dobanda nu a fost precizata.

Aeroportul este controlat de stat prin compania nationala cu 80% din actiuni, in timp ce restul de 20% din actiuni au fost transferate la Fondul Proprietatea.
Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti (AICHCB), cel mai mare aeroport din tara, a inregistrat in prima parte a anului trecut o crestere cu 10% a numarului de pasageri transportati, pana la 2,2 milioane de oameni. Si pe aeroportul din Baneasa, aflat de asemenea in portofoliul companiei nationale, s-a inregistrat o crestere cu 3% a numarului de pasageri, pana la circa 966.300 de pasageri.

Cele doua aeroporturi din Capitala sunt administrate de Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti, aparuta in urma fuziunii societatilor ce gestionau activitatile aeroportului din Otopeni si respectiv a celui din Baneasa.
In octombrie anul trecut Guvernul a avizat fuziunea Aeroportului International Henri Coanda (Otopeni) cu Aeroportul International Aurel Vlaicu (Baneasa) prin infiintarea Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti.

Aeroportul din Otopeni detine alaturi de alte doua mari aeroporturi (cel din Baneasa si cel din Timisoara) 80% din traficul total de pasageri din tara, daca se ia in calcul numarul de 9 milioane de pasageri inregistrat anul trecut pe toate aeroporturile din tara.

Anul trecut, doar aeroportul Henri Coanda din Otopeni a inregistrat o cifra de afaceri de 72,5 milioane de euro, fata de 80,5 milioane de euro anul anterior, potrivit datelor de la Registrul Comertului. Pe fondul reducerii bugetelor de calatorie ale companiilor si deci pe fondul scaderii cererii pentru transportul aerian, profitul aeroportului s-a diminuat de la 28 milioane de euro la 17 milioane de euro, nivel sub cel din anul 2006, potrivit datelor de la Registrul Comertului. Astfel ca dupa un avans considerabil a profitului in ultimii cinci ani, 2009 a fost primul an in care aeroportul nu a mai inregistrat un profit in crestere.

Toate companiile aeriene care opereaza pe piata romaneasca au raportat anul trecut scaderi ale businessului si ale numarului de pasageri transportati din cauza crizei economice financiare. zf.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *