Cand vom putea merge pe autostrada de la Nadlac la Constanta: abia peste un deceniu

Autostrada Nadlac-Constanta, care tranziteaza tara de la vest la est, are finalizati in prezent doar circa 280 de kilometri din cei peste 850 pe care ii va avea in cele din urma. Astfel, doar tronsoanele Pitesti-Bucuresti (111 km) si Bucuresti-Cernavoda (151 km), alaturi de centura Sibiului (20,8 km) se afla in acest moment in exploatare.
 
Daca in ultimele luni Ministerul Trans-porturilor si Infrastructurii a luat masuri pentru a se asigura ca macar licitatiile pentru celelalte tronsoane vor demara in perioada urmatoare, tronsonul Sibiu-Pitesti ramane inca sub semnul necunoscutului, avand in vedere costurile extrem de ridicate, estimate la circa 3,2 miliarde de euro, pentru care inca nu s-au gasit surse de finantare.

Cu alte cuvinte, numai acest tronson „inghite” peste 35% din costurile totale, de 8,5 mld. euro, estimate de CNADNR pentru constructia Coridorului IV. Varianta cea mai plauzibila pentru realizarea tronsonului Sibiu-Pitesti ramane cea a parteneriatului public-privat, insa pana acum nimeni nu si-a anuntat intentia de a se implica intr-un astfel de PPP, cu toate ca, teoretic, legea din acest domeniu a fost schimbata recent.

„Vor fi facute pana in 2015 eforturi sustinute pentru finalizarea Coridorului IV. Privind realitatea romaneasca insa, fara promovarea parteneriatelor public-private pe acest coridor sansa noastra de a merge de la Bucuresti prin Valea Oltului pana la Nadlac este minima inainte de 2020”, considera Ionel Giuglea, director general al Alpine Romania, filiala locala a grupului austriac de constructii Alpine. De altfel, si Daniela Draghia, director general adjunct proiecte cu finantate externa in cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), arata in urma cu doua luni ca abia in 2020 autostrada Nadlac-Constanta va fi finalizata integral.

Premierul Emil Boc a propus o solutie pentru Sibiu-Pitesti, adresandu-le oamenilor de afaceri chinezi invitatia de a participa la parteneriate public-private pentru construirea acestui tronson.

Daca autostrada ce strabate Valea Oltului ramane in principiu singura necunoscuta in ecuatia Coridorului IV, tronsoanele Arad-Timisoara (32,3 km) si Cernavoda-Constanta (50,8 km), la care se adauga variantele de ocolire pentru orasele Arad (12,3 km) si Constanta (22,1 km), sunt in constructie in acest moment, iar CNADNR estimeaza ca le va finaliza in 2011.

De asemenea, constructia tronsonului Deva-Orastie urmeaza sa inceapa, in conditiile in care acest contract, in valoare de 180 mil. euro fara TVA, a fost deja atribuit in 2010 consortiului Strabag-Straco. De altfel, la finalul lui 2010, institutia a mai scos la licitatie inca 183 de kilometri din Coridorul IV paneuropean, al caror cost total a fost estimat la aproape 1,4 mld. euro, insa din aceasta suma 85% sunt bani europeni, restul fiind contributie de la bugetul statului.

Daca lucrarile vor demara anul acesta, iar estimarile MTI vor fi respectate, in 2015 va fi gata autostrada Nadlac-Arad, iar in 2015, Timisoara-Sibiu se va finaliza integral. zf.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *