Cati kilometri de autostrada vor sa construiasca autoritatile pana la finele lui 2013

Pana acum, 2012 a fost cel mai bun an pentru realizarea autostrazilor din Romania, daca tinem cont ca au fost inaugurati 140 de kilometri. Cu toate acestea, Romania este codasa Europei in ceea ce priveste kilometri de autostrada existenti. Cele mai sarace tari din lume sunt in Africa si au cam acelasi numar de kilometri de autostrada precum Romania, care a „reusit” sa realizeze 500 km de autostrada in doua decenii.

CNADNR a anuntat insa ca, in acest an, in tara noastra vor fi inaugurati 230 km de autostrada. Dintre acestia, 224 km vor fi realizati doar in Transilvania. Potrivit planurilor pentru acest an ale CNADNR, pe autostrada din sudul Transilvaniei, care va porni din Nadlac si va ajunge pana la Sibiu, trecand pe langa Arad, Timisoara si Deva, va fi construit tronsonul care va face legatura intre granita romano-ungara si Arad, care va trece si pe langa Lugoj. Mai  mult, se spune ca se va construi si portiunea de autostrada Deva-Sibiu.

Ce se doreste pentru acest an

In  planurile CNADNR pentru acest an mai sunt si darea in folosinta a tronsonului din apropierea granitei ungaro-romane Bors-Suplacu de Barcau, cu o lungime de 64 de kilometri, si care face parte din Autostrada Transilvania. Tronsonul Bors-Suplacu de Barcau va face legatura intre Oradea si Brasov, traversand Zalaul, Cluj-Napoca si Targu Mures. Acest tronson trebuia sa fie finalizat pana in noiembrie anul trecut, insa compania constructoare nu a reusit sa efectueze decat jumatate din lucrari.  Finalizarea acestei particele de autostrada ar duce la descongestionarea circulatiei la granita Romaniei spre Targu-Mures si Tinutul Secuiesc.

Anul trecut s-au finalizat 140 de kilometri de autostrada, desi acest numar pare destul de mic daca facem comparatie cu orice alta tara din Europa. Trebuie precizat ca in niciun an nu s-a mai reusit livrarea unui numar mai mare de kilometri de autostrada. Dupa doua decenii si jumatate de la inceperea lucrarilor de constructie, a fost predata autostrada cu o lungime de 211 kilometri, care face legatura intre Bucuresti si Constanta. In iulie 2012 a fost inaugurat si primul tronson, de 55 kilometri, al autostrazii Bucuresti-Brasov.

Dintre proiectele de autostrazi care vor strabate Romania de la granita cu Ungaria spre Est, au fost finalizate mai multe tronsoane mai scurte de pe autostrada din sudul Transilvaniei. In decembrie a fost predat si drumul de centura al orasului Deva, in lungime de 15 kilometri, construit din fonduri europene.

Se anunta un 2014 foarte slab

Anul trecut a fost unul excelent in ceea ce priveste constructia autostrazilor. Unul dintre motivele pentru care si autoritatile sustin cu tarie acest aspect este si faptul ca pentru prima oara un tronson de autostrada a reusit sa fie inaugurat inainte de predare.

Totusi, acest lucru nu pare sa fie un motiv prea mare de bucurie, chiar daca lucrarile de constructie ale tronsonului de autostrada Timisoara-Lugoj au fost finalizate cu sase luni inainte de termenul prevazut. Si asta pentru ca vorbim despre o portiune foarte mica, de doar 9,5 kilometri de autostrada. Tronsonul a costat aproximativ 48 de milioane de euro si a fost construit de catre Asocierea Spedition UMB-Tehnostrade-Carena SpA Impresa di Construzioni si avea termen contractual de finalizare aprilie 2013.

Anul 2014 se anunta a fi unul foarte slab si asta pentru ca in 2012 guvernul nu a semnat niciun contract pentru noi tronsoane de autostrazi. Asta inseamna ca la anul singurele tronsoane de autostrada care ar putea fi inaugurate vor fi doar cele care, din cauza intarzierilor, nu vor fi gata in acest an, asa cum s-a anuntat initial.

Autostrada Transilvania, cu o lungime de 415 kilometri, ale carei lucrari de constructie au inceput inca de acum noua ani, trebuia finalizata in acest an, insa nici acest lucru nu va fi posibil pentru ca pana acum s-a construit doar o portiune de 52 de kilometri care ocoleste Cluj-Napoca.

Romania are, in acest moment, doar 529 de kilometri de autostrazi si ocupa ultimul loc in Europa.

2011 si 2012, doi ani cu rezultate marețe

In 2011, s-au inaugurat aproximativ 70 de kilometri de autostrada, desi autoritatile de la acea vreme anuntasera ca vor fi dati in folosinta 125 de km. Insa acest lucru nu s-a intamplat, planurile fiind date peste cap de lucrarile neterminate la cei 55 de kilometri de autostrada dintre Bucuresti si Ploiesti.

A venit 2012, cu peste 140 de kilometri de autostrada inaugurati. 2012 este de departe cel mai bun an pentru autostrazile din Romania de dupa Revolutie. Tot anul trecut am avut parte de prima autostrada inaugurata inainte de termen: Timisoara-Lugoj, lot 1. Poate cel mai important aspect este ca lucrarea a fost finalizata dupa 25 de ani de la inaugurarea primului tronson a autostrazii Bucuresti-Constanta.

Pe 19 iulie, Autostrada A3 Bucuresti-Ploiesti a fost deschisa circulatiei, dupa mai multe termene de finalizare depasite. Sectorul de autostrada, lung de 55,5 km si care a costat 420 de milioane de euro, leaga Centura Capitalei de cea a municipiului Ploiesti. Sectorul de autostrada a devenit o alternativa la DN1, unul dintre cele mai aglomerate drumuri din tara.

Pe 29 noiembrie 2012, s-a dat in folosinta si cel de-al doilea sens al autostrazii A2, intre Cernavoda si Medgidia, terminandu-se practic Autostrada Soarelui A2 Bucuresti – Constanta (211 km) de la 25 de ani de cand a fost inaugurat primul tronson, Fetesti-Cernavoda (1987).

Tot in 2012 s-a finalizat total centura municipiului Arad, By-pass Arad (12,25 km), parte a autostrazii A1 Timisoara-Arad, deschisa circulatiei pe o singura cale in decembrie 2011.

Pe 21 decembrie, Compania de drumuri anunta deschiderea traficului pe 15 km de autostrada intre Deva si Simeria, tronsonul Deva by-pass din cadrul autostrazii Deva–Orastie (32,5 km). Varianta de ocolire Deva-Orastie la standard de autostrada face parte din Coridorul IV paneuropean Nadlac-Timisoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *