Ce drepturi aveti cand calatoriti cu trenul

Mirabela Stoica

Zilnic, milioane de oameni calatoresc cu trenul in intreaga Europa. Este important pentru Uniunea Europeana sa asigure un transport sigur si confortabil. Legislatia europeana urmareste sa ofere un grad cat mai ridicat de protectie pasagerilor care folosesc transportul feroviar. Se doreste a avea servicii mai sigure si de o calitate mai buna.
Drepturile de pasager al transportului feroviar sunt valabile in cazul tuturor trenurilor internationale care circula in UE. Insa fiecare stat membru decide daca aceste drepturi sunt valide si in cazul transportului intern de calatori (urban, suburban, regional) sau al curselor internationale pentru care punctul de plecare sau de sosire se afla in afara UE.

Anularile sau intarzierile costa

In cazul anularilor sau intarzierilor, companiile feroviare au obligatia sa va informeze despre cum evolueaza situatia. Este bine de stiut ca, daca se anunta ca veti ajunge la destinatia finala cu o intarziere de cel putin o ora, puteti sa va anulati calatoria si sa solicitati rambursarea imediata a pretului biletului (integral sau doar pentru segmentul de calatorie neefectuat). Daca intarzierea va impiedica sa va indepliniti scopul calatoriei, ati putea sa beneficiati inclusiv de transport gratuit inapoi la punctul de plecare sau sa va continuati calatoria cu prima ocazie, ori la o data ulterioara, aleasa de dumneavoastra. Aceasta solutie poate presupune alte mijloace de transport, daca trenul este blocat, iar serviciile respective au fost suspendate.
Mai aveti dreptul sa primiti gustari si bauturi racoritoare (in functie de durata de asteptare), dar si sa beneficiati de cazare – daca trebuie sa asteptati peste noapte.
Daca alegeti sa va continuati calatoria in conditiile date sau acceptati propunerea de a folosi alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinatie, ati putea avea dreptul la despagubiri dupa cum urmeaza: 25% din pretul biletului pentru intarzieri intre una si doua ore sau 50% din pretul biletului pentru intazieri de peste doua ore.
Plata, in vouchere sau bani lichizi (la cerere), trebuie sa se faca in termen de o luna de la depunerea reclamatiei. Ca regula, compensatia se va plati numai daca este de cel putin 4 euro. Se aplica norme speciale de compensare pentru abonamente.
Nu aveti dreptul la despagubiri daca ati fost informat in legatura cu intarzierea inainte de a cumpara biletul.

Despagubiri pentru bagaje pierdute sau deteriorate

Daca bagajele dumneavoastra inregistrate au fost pierdute sau deteriorate in cursul calatoriei, aveti dreptul la despagubiri. Acest drept nu se aplica insa daca bagajele erau impachetate necorespunzator, aveau o natura speciala sau nu erau adecvate pentru transport.
Daca puteti dovedi valoarea continutului bagajului, puteti primi despagubiri in valoare de pana la 1.300 euro/bagaj inregistrat. In caz contrar, valoarea despagubirii este de 330 euro/bagaj inregistrat.
In cazul producerii unui accident feroviar in urma caruia un calator a murit sau a fost ranit, persoanele aflate in intretinerea sa/acesta au/are dreptul la despagubiri de pana la 1.500 de euro pentru bagajul de mana pierdut sau deteriorat, indiferent daca a fost inregistrat sau nu.
Daca un calator este ranit sau moare in urma unui accident feroviar, acesta/persoanele aflate in intretinerea sa are/au dreptul la despagubiri care sa acopere nevoile imediate. Compania feroviara trebuie sa achite o parte din suma in termen de 15 zile de la producerea accidentului.

Asistenta pentru persoanele cu mobilitate redusa

In cazul persoanelor cu mobilitate redusa, companiile de transport feroviar si sefii de gara trebuie sa ofere asistenta la imbarcarea in trenurile internationale. De asemenea, acestea vor beneficia de asistenta la schimbarea trenurilor si la destinatie. De retinut ca persoanele cu mobilitate redusa, care doresc sa mearga cu trenul, trebuie sa trimita companiei feroviare o notificare a calatoriei cu cel putin 48 de ore inainte.

Unde puteti depune plangere

Considerati ca nu v-au fost respectate drepturile? Trimiteti o plangere companiei feroviare. Aceasta trebuie sa va raspunda in termen de o luna!

6 drepturi fundamentale

– Facilitarea cumpararii biletului;

– Transportul in siguranta;

– Dreptul la transport pentru pasagerii cu mobilitate redusa;

– Informatii privind accesibilitatea pentru pasagerii cu mobilitate redusa;

– Despagubire in caz de vatamare sau deces si raspundere pentru bagaje;

– Protectie impotriva neindeplinirii obligatiilor in materie de raspundere de catre companiile feroviare.

Sursa: http://ec.europa.eu/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *