Clientii au schimbat destinul Dacia: marca low-cost este la mare cautare in tari bogate

Acum, producatorul francez intampina dificultati in a-si comercializa modelul pe unele piete aflate in dezvoltare, cum ar fi India.

Modelul este insa la mare cautare in randul clientilor din tarile bogate care incearca sa faca economii, mancand din vanzarile modelelor ce aduc un profit sporit Renault, respectiv Clio.

Este pentru a doua oara in decurs de trei luni cand o publicatie de prestigiu din strainatate aduce in discutie competitia interna dintre Dacia si Renault, dupa ce Financial Times relata in noiembrie ca Renault risca sa transforme marca Dacia intr-un competitor puternic, asa cum a facut Volkswagen cu Skoda.

In 2010, mai mult de un sfert din vanzarile Renault a fost reprezentat de modele cu dotari de baza, care costa mai putin de doua treimi din pretul unui automobil echivalent standard.

Vanzarile Renault de modele low-cost au totalizat 684.882 unitati in 2010, aproximativ jumatate fiind reprezentate de marca Dacia, comercializata in principal in Europa, cealalta jumatate fiind modele low-end marca Renault comercializate pe piete emergente.

Schimbare de 180 de grade
Anul trecut, Dacia a vandut aproape 350.000 de automobile asamblate la uzina din Romania si la cea din Maroc. Dintre acestea, peste 110.000 de unitati s-au vandut in Franta, iar 40.500 in Germania – fostul lider in ceea ce priveste vanzarile in 2009 – cu peste 80.000 de masini vandute. Daca in 2004 si 2005 in Romania se vindeau chiar si peste 90% din ce producea Dacia la Mioveni, acum situatia s-a inversat cu 180 de grade, piata locala coborand la 10%, pozitia de lider fiind detinuta de doi ani de tari vest-europene.

Nu asa se asteptase Renault sa evolueze lucrurile.
Dacia „era destinata economiilor in curs de dezvoltare”, declara Tim Urquhart, analist in cadrul HIS Global Insight. „Europa Occidentala era pe locul doi, insa a avut un succes mai mare decat ne asteptam.”

La scurt timp dupa lansarea productiei modelului Logan, importatorii independenti au inceput sa achizitioneze automobilele si sa le vanda in Europa Occidentala. Un an mai tarziu, Renault a inceput la randul sau sa comercializeze modelul in aceasta regiune, oferind numai preturi fixe pentru a-si mentine marjele.

Totusi, desi preturile mai reduse inseamna mai putin profit din fiecare automobil, Gerard Detourbet, director al programului automobile entry-level al Renault, spune ca marjele produselor sale sunt bune „ca procentaj”.

Iar in mare parte gratie acestor modele, Renault a inregistrat vanzari record de 2,63 milioane de unitati in 2010 dupa declinurile generate de criza financiara din 2008. Recent, compania a anuntat revenirea pe profit anul trecut, fara a preciza valoarea acestuia, dupa ce in 2009 inregistrase pierderi de 3,1 miliarde de euro (4,2 miliarde $).

Logan sau Clio: primul e mai ieftin cu 6.000 de euro
Versiunea de baza a Loganului cu cinci usi costa 7.600 euro in Franta, comparativ cu 13.900 de euro versiunea de baza cu cinci usi a Renault Clio, care are aproape aceeasi dimensiune si acelasi motor.

In primavara anului trecut Dacia a lansat pe piata europeana SUV-ul Duster, primul model de teren cu tractiune integrala asamblat la Mioveni. Daca in ceea ce priveste productia si vanzarile in cazul marcilor vest-europene „de volum SUV-urile nu intra nici macar in top trei, la Dacia modelul Duster a urcat pe prima pozitie in trimestrul patru al anului trecut, in conditiile in care francezii asteptau chiar si sapte luni livrarea unui SUV asamblat la Mioveni.

Vanzarile totale ale Dacia au dat un impuls Renault in pofida faptului ca s-au comercializat mai multe automobile in Europa Occidentala decat se avusese in vedere, a declarat Alexis Albert, analist al Nomura.

„In cazul Dacia, veniturile pe unitate sunt mai scazute decat cele ale Renault, insa Dacia a reprezentat principalul motor de crestere in fiecare regiune unde Renault desfasoara operatiuni”, a declarat acesta. „Fara Dacia, volumele ar fi fost mai scazute.”

De unde vin dificultatile
Performanta solida reprezinta o veste buna pentru Renault, care se confrunta cu acuzatii de spionaj in cadrul diviziei sale de automobile electrice.

Renault si-a lansat planurile pentru automobilele low-cost in 2004, compania tintind vanzari de un milion de unitati pana in 2010.

Renault a intampinat, insa, mai multe dificultati. Loganul s-a dovedit suficient de mare pentru a fi inclus intr-o categorie superioara de taxe decat era de asteptat in India. Chiar si asa, acum indienii de la Mahindra au achizitionat licenta de a produce SUV-ul Duster. Mai mult, compania indiana se afla in discutii avansate pentru preluarea brandului sud-coreean specializat pe masini de teren SsangYong, detinut de chinezii de la SAIC, astfel indienii preluand un intreg portofoliu de SUV-uri.

In Rusia pe de alta parte, vanzarile s-au prabusit cand tara a intrat in recesiune in 2009, iar problemele politice au afectat productia in Iran.

Compania pune succesul neasteptat al Dacia in Europa pe seama unei schimbari de mentalitate a tinerilor, care considera in numar din ce in ce mai mare ca este mai bine sa cheltuiasca mai putin.

Actionarul nemultumit
Un actionar nu este pe deplin multumit de strategia low-cost a Renault. Guvernul francez, care detine o participatie de 15% in Renault, se teme ca aceasta semnaleaza o redirectionare a productiei companiei departe de Franta. Din cauza salariilor ridicate si a taxelor platite de angajatori, fabricarea unui automobil, in Franta costa cu 1.000 de euro mai mult decat in Romania. zf.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *