Comunicarea nonverbala in business

Mirabela Stoica

Cuvintele. De multe ori ne concentram doar asupra lor. In sedinte, la intalniri de afaceri, la negocieri, la sustinerea unui discurs. Este vital sa transmitem mesajul pe care ni l-am propus. Ce facem insa cu gesturile? Limbajul nonverbal iti poate sabota businessul. Mesajele pe care le transmiti, dar si cele pe care le receptionezi prin limbajul corpului iti influenteaza chiar si rezultatele financiare, sustin specialistii in comunicare nonverbala.
Pentru orice lider, atitudinea este cea mai importanta, iar limbajul nonverbal al unui lider (gesturi, postura, privire, strangere de mana, vestimentatie, mers etc.) transmite foarte multe mesaje. „Depinde de acel lider daca transmite mesaje congruente sau incongruente cu personalitatea si pozitia sa sociala. De cele mai multe ori observ la oamenii de afaceri romani sau liderii romani o incongruenta intre ce spun prin cuvinte si ce transmit prin intermediul corpului lor”, spune dr. Mihaela Stroe, specialist in comunicare nonverbala, general manager al Acta Nonverbal.

Postura poate fi periculoasa

„Jumatate, daca nu chiar mai mult, din actul comunicarii apartine nonverbalului. Liderii se concentreaza pe a folosi in mod corect cuvintele si neglijeaza ceea ce spune corpul lor”, a spus Todd Dewett, profesor de management la Wright State University. Desi unii oameni de stiinta spun ca gesturile si mimica sunt, in general, reactii inconstiente, acestea pot fi totusi stapanite. De la intonatie la inclinarea capului la miscarea mainilor, profesionistii de succes ar trebui sa transmita incredere si autoritate. „Cand ai o pozitie delasatoare, cumva neglijenta sau mult prea relaxata, nu ai o prezenta dinamica”, afirma coach-ul Sarah Hathorn. „In lumea afacerilor, o astfel de postura spune ca iti lipseste increderea in tine si ca te subestimezi. Asta poate arunca o umbra asupra abilitatilor tale profesionale”, adauga ea.

Multi conducatori nu strang mana cuiva in mod corect

De asemenea, modul in care strangi mana cuiva (in semn de salut sau ca semn de prietenie) arata cine esti ca lider. Sarah Hathorn spune ca este important sa gasesti un echilibru, intrucat o strangere de mana „anemica” inseamna lipsa de autoritate, in timp ce una mult prea puternica poate sugera agresivitate. „Multi oameni nu stiu cum sa stranga mana cuiva in mod corect. Trebuie sa fii ferm si sa raspunzi cu aceeasi forta a interlocutorului”, explica specialista.
Tot la categoria incredere intra si refuzul de a-ti privi interlocutorul in ochi. Ai grija pentru ca ar putea semnala chiar si o lipsa de respect! Pe de alta parte, specialistii avertizeaza ca ticuri precum privitul ceasului in timp ce vorbesti cu cineva denota aroganta si arata ca nu te intereseaza ce spune interlocutorul.
Expertii mai spun ca ar fi bine ca miscarile corpului sa fie autentice. „Nimic nu e mai rau decat un zambet fals”, este de parere Karen Friedman, autoarea cartii „Shut Up and Say Something: Business Communication Strategies to Overcome Challenges and Influence Listeners”. „Daca zambesti pentru ca incerci sa fii politicos, atunci acel zambet ar trebui sa-ti lumineze intreaga fata. Un zambet fals se rezuma, de regula, doar la zona gurii”, explica Friedman.

Charisma de lider

Un adevarat conducator trebuie sa manifeste un limbaj al trupului care sa-l prezinte atat ca pe un tip comun, cu picioarele pe pamant, cat si ca pe un lider charismatic. Un renumit coach si consultant, Barry Zweibel, a inventat acronimul A.U.R.A in incercarea sa de a defini charisma liderilor. Iata ce se ascunde in spatele celor patru litere ale acronimului: A (Assured-Asigurat), U (Unique-Unic), R (Relevant/Resonant-Relevant), A (Alive-Viu).
Ce inseamna A (Assured-Asigurat)? Oamenii care au carisma sunt increzatori in puterile proprii si nu sunt neaparat aroganti. Ei sunt deja asigurati pentru succes si acest lucru se transmite prin semnalele lor corporale! De cele mai multe ori, ei au o viziune care este, de obicei, „mai mare decat scena pe care stau”. Iar cei care au status social superior, cu mai multa putere si cu prestigiu mai inalt au „privilegiul contactului cutanat”, adica ei initiaza atingerile corporale si ii ating mai frecvent, de exemplu, cu mana pe umeri, pe brate sau pe spate pe interlocutori.
Cum se manifesta U, de la unicitate? Liderii generatiei web 2.0 au ceva nou de prezentat! Sunt tineri si arata diferit fata de ceilalti. In plus, au un magnetism care-ti trezeste imaginatia si care „te forteaza” sa le acorzi atentie.
R, de la relevant, pentru a demonstra relevanta. De exemplu, Obama le arata americanilor ca este exact ca ei, chiar daca nu este deloc asa. Astfel, scoate in evidenta faptul ca este diferit de ei, dar in acelasi timp atat de aproape de ei, avand o abordare din ambele parti.
V, de la vivacitate. Este vorba despre spirit, prin manifestarea unei bucurii launtrice, printr-un entuziasm debordant, prin energie si claritate in actiunile facute. „Prin elemente nonverbale adecvate liderii se conecteaza cu audienta, inspira si motiveaza echipele lor, rezolva conflictele care pot aparea, livreaza prezentarile in fata audientei, mentin relatii pe termen lung cu oamenii si comunica cu cei din jur!”, conchide Mihaela Stroe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *