Criza de dupa criza: uzine auto inchise din lipsa de componente

Scaderea vanzarilor de masini in perioada 2008 – 2010 a fortat producatorii sa-si reduca productia.  Daca in 2007 erau asamblate, la nivel mondial, peste 73 de milioane de vehicule, in 2008, productia scadea cu 3,7%, pentru ca, un an mai tarziu, regresul sa se accentueze: -12,8%. Odata cu reculul producatorilor de vehicule, furnizorii lor au fost nevoiti in prima faza sa reduca productia, pentru ca apoi sa apeleze la masuri mai drastice pentru a-si asigura supravietuirea.

Pe parcursul anilor 2008, 2009 si 2010, sute de producatori de componente auto din intreaga lume au dat faliment, au inchis unele uzine ori au operat reduceri severe de personal.

Pornind de la aceste date, era limpede inca de anul trecut ca, odata cu revenirea cererii la niveluri apropiate de cele din 2007, intreaga industrie auto va trebui sa faca mari eforturi pentru a asigura productia necesara acoperirii comenzilor. Din nefericire, eforturile par sa nu se fi ridicat la nivelul necesar, asa incat, abia iesiti din criza vanzarilor, multi producatori mari de automobile s-au trezit in mijlocul unei noi sincope, care afectea-za componentele necesare productiei.

Nume mari, probleme imense
Cu cateva zile in urma, Ford a inchis temporar uzina din Michigan. Chrysler a oprit pentru o saptamana fabrica din Windsor, Canada. Grupul european Volks¬wagen a stopat saptamana trecuta lucrul la principala sa unitate de productie din Wolfsburg. BMW AG, Porsche SE si Mercedes-Benz au anuntat ca problema aprovizionarii cu piese devine tot mai acuta si este posibil sa devina o piedica in calea redresarii intregii industrii. „Acum avem comenzi foarte multe. Pentru a face fata acestei cereri, avem nevoie ca furnizorii nostri sa creasca frecventa livrarilor. In principiu, revenirea cererii este o veste buna. Daca am fi putut primi toate componentele necesare satisfacerii solicitarilor, ar fi fost si mai bine“, au declarat reprezentantii Volkswagen. Si seful Mercedes-Benz, Dieter Zetsche, considera ca „furnizorii se afla sub o mare presiune. Toti se zbat. Unii reusesc, altii sunt la originea «sughiturilor» de pe lantul de productie“.

Nu toti furnizorii sunt depasiti de situatie
In timp ce producatori majori de componente, precum Robert Bosch, admit ca se afla intr-o situatie dificila „pentru ca nu ne asteptam la o cerere atat de mare, dintr-odata“, altii declara, mai mult sau mai putin increzatori, ca totul decurge conform planului. „Problema pe care o avem este ca multi depindeam de uzine care s-au inchis in timpul crizei. Zona componentelor electronice este cea mai afectata. Si problema creste“, considera Lars Holmqvist, presedintele Asociatiei Furnizorilor Auto din Europa (CLEPA).
Unii dintre producatorii afectati de lipsa componentelor considera ca, intr-un fel, noua criza este si un soi de „razbunare“ a furnizorilor. In timpul crizei vanzarilor, asamblatorii i-au fortat sa accepte preturi mult mai mici pentru a le achizitiona produsele. Acum, unii componentisti ridica preturile, in schimbul suplimentarii livrarilor.

Componentistii romani, feriti de probleme
Contactati de Capital, multi dintre producatorii romani de componente declara ca asemenea probleme i-au ocolit. Forta de lucru mai ieftina si competitivitatea produselor au tinut toate fabricile pe linia de plutire. „Continental produce, in prezent, la capacitate maxima in unitatile din Romania. In prezent, livrarile catre clienti se realizeaza in conditii normale“, precizeaza reprezentantii concernului german. La randul lor, oficialii Rombat declara ca nu se confrunta „cu o asemenea situatie, toate comenzile sunt onorate prompt, eficient si la nivelul de calitate cu care clientii nostri sunt obisnuiti“.
Furnizorii si-au redus capacitatea in timpul crizei, iar acum, cand cererea creste, unii au probleme in incercarea de a tine pasul cu aceasta.

Todd Nissen, purtator de cuvant, Ford Motor Co.
Multi producatori auto si-au redus numarul de furnizori in ultimii ani. In anumite zone, ei au devenit dependenti de cateva companii-cheie.

Martin Raab, analist, Capgemini

EXCLUSIV ONLINE
Se pare ca nici uzina autohtona Dacia nu a scapat de astfel de probleme. Conform lui Gerard Detourbet, vice-presedinte Renault insarcinat cu programul „entry-level” (Logan), modelul Duster este si el o victima a readaptarii furnizorilor la noul nivel al cererii. Oficialul a declarat saptamana trecuta ca un furnizor francez al uzinei din Spania care produce motoarele diesel pentru Duster nu reuseste sa tina pasul acest fapt perturband temporar alimentarea uzinei din Romania cu motoare diesel.

„Vom reusi, in mod normal, in doua luni sa restabilim situatia”, spune Detourbet. capital.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *