Cu tableta la bordul avionului

Ana Maria Adamoaie

Mari companii aeriene, precum Air France, Lufthansa sau British Airways, au anuntat deja ca permit utilizarea dispozitivelor electronice, in modul de operare „Flight”, pe toata durata zborurilor.
Potrivit recomandarilor AESA, dispozitivele electronice personale pot fi utilizate pe tot parcusul zborurilor, insa pasagerii trebuie sa faca acest lucru numai daca echipajul le va permite acest lucru. „Tuturor ne-ar placea sa ramanem conectati atunci cand calatorim, dar siguranta constituie cuvantul de ordine in acest caz. Am solicitat o evaluare bazata pe un principiu clar: daca nu este sigur, atunci nu ar trebui sa fie permis, dar daca este sigur, atunci ar putea sa fie utilizat in conformitate cu normele in vigoare”, a explicat Siim Kallas, comisarul european pentru transporturi.

Ce dispozitive electronice pot fi utilizate

Noul ghid al AESA le permite pasagerilor sa-si foloseasca dispozitivele electronice portabile chiar si in timpul decolarii si aterizarii, cu conditia sa functioneze in „Flight mode” (sa nu primeasca sau sa emita semnale). In aceasta categorie intra smartphone-urile, tabletele, mp3 playerele, e-Readererele, mini-consolele pentru jocuri. 
„Din luna februarie, pasagerii Air France au posibilitatea de a mentine deschise aparatele electronice la bordul aeronavelor pe toata durata zborului. Siguranta pasagerilor ramane insa o prioritate pentru Air France, motiv pentru care noile reglementari raman sub incidenta indicatiilor si instructiunilor echipajului de zbor”, sustin reprezentantii companiei Air France.
In schimb, utilizarea laptopurilor si a notebook-urilor nu este permisa in timpul rulajului, decolarii si aterizarii, chiar daca sunt in „Flight mode”. Potrivit regulilor interne ale companiei British Airways, “dispozitivele electronice de dimensiuni mai mari (laptop, notebook), precum si accesoriile Bluetooth (tastatura wireless, casti) trebuie inchise si asezate adecvat, in locurile pentru bagaje, in timpul rulajului pe pista, decolarii si aterizarii”.
Recomandari similare, valabile de la inceputul lunii martie, sunt aplicate si de catre compania Lufthansa, cel mai mare operator aerian german. „In viitorul apropiat, Lufthansa intentioneaza sa solicite aprobarea privind utilizarea tututor dispozitivelor, in modul «activ», pe toata durata zborurilor. Insa, convorbirile telefonice de la bordul aeronavelor vor fi in continuare blocate, din consideratie pentru ceilalti pasageri”, se arata pe site-ul companiei germane.

Retelele wi-fi, urmatorul pas

Pe de alta parte, comisarul european pentru transporturi, Siim Kallas, a declarat ca a solicitat AESA urgentarea procesului prin care este evaluat impactul utilizarii dispozitivelor electronice cu transmisii asupra sigurantei zborurilor.
In prezent, companiile aeriene nu permit utilizarea telefoanelor mobile sau a conexiunii wi-fi dupa inchiderea usilor aeronavei si pana dupa redeschiderea lor, la aterizare. Doar in cazul catorva aeronave, special dotate, pasagerii se pot conecta la o retea de Internet certificata drept sigura.
„In continuare, ne dorim sa analizam modalitatile in care am putea sa ne conectam la retea atunci cand ne aflam la bordul avionului. Evaluarea va necesita timp si trebuie sa se bazeze pe elemente de proba. Ne asteptam sa editam in cursul anului viitor noi orientari ale UE privind utilizarea la bord a dispozitivelor care efectueaza transmisii”, a mai precizat comisarul european Kallas.  

Convorbirile telefonice, controversate

Dezbaterea privind convorbirile telefonice efectuate in timpul zborurilor va depasi problematica sigurantei zborurilor si va ajunge in sfera regulilor etice privind comportamentul la bordul aeronavelor, considera specialistii din domeniu.
„Am observat ca in SUA, utilizarea telefoanelor mobile in timpul zborurilor este permisa doar in cazul operatiunilor silentioase, precum SMS-urile sau e-mailurile. Sunt de acord cu aceasta masura deoarece calatoriile trebuie sa se desfasoare in liniste si siguranta”, conchide comisarul Siim Kallas.
De altfel, posibilitatea de a fi ridicata interdictia de a vorbi la telefonul mobil in timpul zborurilor a provocat dezbateri aprinse in mass-media din SUA. Principalul argument al celor care sunt contra unei asemenea decizii se refera la faptul ca utilizarea telefoanelor va crea un climat tensionat in randul pasagerilor.
„Ridicarea acestei interdictii presupune riscuri mult prea mari cu privire la siguranta zborurilor si va impiedica personalul insotitor sa pastreze ordinea in cazul unei urgente. De asemenea, va intensifica zgomotul din aeronava si va crea o stare de tensiune in randul pasagerilor, impiedicand in acelasi timp personalul de bord sa-si faca datoria eficient”, considera Corey Caldwell, purtatorul de cuvant al Asociatiei Insotitorilor de Bord din SUA, citat de Herald Online.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *