De ce sunt necesare strategiile de dezvoltare

Volumul PIB-ului format de agricultura depinde foarte mult de capriciile naturii. Din nefericire, in anul 2012 valoarea in lei a PIB-ului format in agricultura a fost de 30.897,7 milioane de lei, pe cand in 2008 a fost 34.126,4 milioane de lei, ceea ce reprezinta o reducere cu 9,46%.

Agricultura, aceasta ramura a economiei nationale, trebuie sa-si imbunatateasca structura subramurilor componente astfel incat ramura zootehnica sa ocupe primul loc in formarea PIB-ului. Iar agricultura trebuie sa devina mai putin dependenta de factorul climateric. In plus, factorii politici la nivel central si local trebuie sa se implice si sa stimuleze mai mult micii fermieri in satisfacerea consumului pietei interne (si, de ce nu, sa creasca volumul de export de produse alimentare), in special cu legume, fructe, lapte, carne, oua si miere.

Sa nu existe comuna fara depozite frigorifice!

De asemenea, trebuie sa se imbunatateasca permanent infrastructura de transport si logistica necesara, sa nu existe comuna fara depozite, inclusiv frigorifice, pentru a conserva, selecta, ambala produsele agricole cultivate de micii fermieri. Administratiile locale sa faca investitii in parcuri, stadioane si scoli numai, insa numai dupa ce au realizat depozite, drumuri, poduri, pentru legaturi cu centrele comerciale de la orasele apropiate, dar si pentru export. Mai este necesar ca marii antreprenori in domeniul agricol sa fie stimulati sa construiasca fabrici pe langa marile comune pentru prelucrarea industriala a produselor proprii. Consider ca exportul de produse primare agricole trebuie sa fie inlocuit treptat cu exportul de produse alimentare prelucrate. Chiar si produsele primare agricole (grau si porumb) ar trebui sa fie depozitate dupa recoltare si vandute in afara sezonului de recoltare (mai ales pe piata externa).

Industria, cea mai mare pondere la export

Cea mai importanta ramura a economiei romanesti a fost si va ramane industria, care ocupa cea mai mare pondere in formarea PIB-ului pe resurse si in acelasi timp cea mai mare pondere la export. De altfel, reducerea treptata a deficitului comercial, a datoriei externe si chiar realizarea unui sold pozitiv al contului curent (pe primul semestru al anului 2013) s-a datorat industriei (mai ales in sectorul auto si de componente).
Chiar in perioada cea mai afectata de criza economica, respectiv in 2010, ponderea a crescut ajungand, din acest punct de vedere, economia germana, care are cea mai mare pondere in formarea PIB-ului din tarile UE puternic dezvoltate. Industria romaneasca a avut o valoare in lei de la 18.239,8 milioane de lei in 2008 pentru ca in 2009 sa ajunga la 120.637,4 milioane de lei, iar in 2010 sa ajunga la 148.553 milioane de lei. In 2012 a ajuns la o valoare de 167.681,8 milioane de lei, ceea ce inseamna o crestere de 41,82% fata de 2008.
Cu toate acestea, subliniez ca reducerea unor mari societati industriale, cum ar fi industria siderurgica, dar si unele subramuri ale industriei constructoare de masini agricole (foarte necesara pentru modernizarea agriculturii), industria materialelor de constructii si industria extractiva, mai ales cea carbonifera, a determinat scaderea numerica de locuri de munca.
Una peste alta, putem spune ca ramurile cel mai afectate de criza au fost constructiile si serviciile (mai ales comertul, transporturile, depozitarea, hotelurile si restaurantele), iar agricultura a ramas o ramura a carei contributie in formarea PIB-ului pe resurse este foarte oscilanta de la an la an, de la cultura la cultura, de la o subramura la alta, in functie de situatia climaterica si pluviometrica.
Desi ramura industriei a scos Romania din criza si are cea mai mare pondere la export, iar Romania a reusit in 2013 (semestrul I) sa aiba un cont curent pe plus (prima data dupa 1989), totusi ponderea sectorului auto si a componentelor auto este prea dependenta de piata externa, astfel ca declansarea unei crize in acest domeniu s-ar reflecta imediat in aceasta ramura foarte competitiva.

Necesitatea unei infrastructuri de transport moderna

Pentru a creste PIB pe total economie, cat si per capita, pentru ca agricultura sa capete un rol mai important in formarea PIB-ului (pe resurse), pentru a creste atat ca volum, cat si ca pondere, ramura serviciilor in formarea PIB-ului din Romania (mai ales la serviciile exportabile, respectiv transporturi si turism) este necesar sa se intocmeasca strategii pe fiecare ramura in parte, pe total si pe regiuni si chiar pe localitati. Aceste strategii mai sunt necesare si pentru a diversifica ramura industriei, pentru industrializarea productiei agricole primare si cresterea valorii acesteia, pentru aducerea la parametrii normali a ramurei constructiilor.
Realizarea unor asemenea strategii va creste competitivitatea in toate ramurile economiei romanesti pe termen lung. Totodata, ele trebuie sa se incadreze in strategiile de dezvoltare a UE in ansamblu. Firul conducator al acestor strategii trebuie sa fie cresterea PIB-ului per capita, cresterea competitivitatii, la care un rol principal sa-l aiba modernizarea infrastructurii in toate modurile de transport. Pentru ca nu putem fi competitivi, nu putem atrage investitori (straini, dar si romani) daca nu dispunem de infrastructura de transport moderna in toate modurile de transport.

Prof. Radu Pencea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *