Evolutie spectaculoasa a Aeroportului Iasi

IMG_4821

Cat mai multi pasageri, din toata zona Moldovei, si tot mai multe companii aeriene care sa prefere Aeroportul Iasi. Acestea sunt dorintele pe care Marius Bodea, presedintele Consiliului de Administratie al RA Aeroportul Iasi, le-ar vrea indeplinite cat mai curand. Cu multa munca, acestea sunt pe cale sa devina realitate.
Astfel, cu o crestere a traficului de pasageri de mai bine de 34%, pe care Marius Bodea a apreciat-o drept fantastica, Aeroportul Iasi devine din ce in ce mai atractiv. Modernizarea aeroportului, cursele externe tot mai tentante si promovarea asidua sunt doar cateva dintre prioritatile pe care Marius Bodea le are in vedere, astfel incat Aeroportul regional Iasi sa contribuie masiv la dezvoltarea economica a Moldovei.

Autoritatile judetene sustin ca Aerogara Iasi va deveni cel mai important aeroport din Moldova…
Istoric vorbind, Aeroportul Iasi este cel mai important din regiunea Moldovei. In 1905 aici a fost o pista de iarba, iar in 1926 a avut loc inaugurarea cursei Bucuresti-Galati-Iasi. In schimb, de-a lungul timpuluui, intr-adevar, a existat o lipsa de sustinere de orice fel, chiar politica, pentru ca acest aeroport sa devina atractiv pentru companiile aeriene.

Dar lucrurile s-au mai schimbat in timp.
Cum bine stiti, in 2012, lucrurile s-au schimbat. Am initiat acest proiect de modernizare a aeroportului. Este un proiect care a inceput a se contura inca din 2005. In momentul acesta, santierul privind constructia noului aeroport este in plina desfasurare. Avem gata peste 30% din volumele pentru lucrari, noua pista de aterizare-decolare si celelalte faciltati. Consider ca infrastructura de aterizare-decolare reprezinta cheia dezvoltarii unui business aeroportuar.

Comunicarea, ingredient de baza pentru reusita

Ce alte „ingrediente” mai sunt necesare pentru ca aeroportul sa devina atractiv?
Nu poti deveni atractiv doar daca ai infrastructura. Trebuie sa o si promovezi corespunzator, sa te gandesti la strategii si facilitati pentru companiile aeriene, astfel incat ele sa vina in mod natural spre tine.
Si inca ceva: nu numai pretul face diferenta intre aeroporturi. Este o abordare gresita a unora de a scadea in permanenta tarifele aeroportuare pentru a atrage companiile! Dinamica tarifelor este reglementata foarte strict. Nu poti, dupa ce ai scazut preturile sa le cresti, fara sa justifici de ce faci asta. In plus, se poate ca, dupa ce ai scazut tarifele, sa te trezesti ca un alt aeroport vecin aplica aceeasi strategie si toate companiile vor „glisa” catre el, lasandu-te cu investitii enorme.
De aceea sunt foarte importante comunicarea si promovarea. Nu trebuie gandita afacerea pe termen scurt. Noi avem rolul de a participa corect la dezvoltarea economica a Iasiului, a judetului, a regiunii, pentru ca suntem aeroport regional. De aceea, ca sa devii cel mai important, trebuie sa-ti alegi corect modelul de business.

Nimeni nu aduce pasageri cu forta!

In ce masura a crescut anul acesta, fata de anul trecut, traficul de pasageri la Aeroportul Iasi?
In 2013, fata de 2012, am inregistrat o crestere a traficului de pasageri cu 34%, poate chiar mai bine. Este o crestere fantastica. Asta arata ca Aeroportul Iasi are potential. In fond, nimeni nu aduce pasageri cu forta. Anul acesta, raportat la 2013, ne arata iarasi cifre foarte bune. In ianuarie 2014, fata de ianuarie 2013, avem deja o crestere de 25% a numarului de pasageri! Este un trend care, probabil, se va mentine pe parcursul intregului an.
Proiect de 57,5 milioane de euro

Proiectul modernizarii Aeroportului Iasi, depus spre finantare la Comisia Europeana, a trecut de etapa de verificare a eligibilitatii…
Acest proiect are trei componente. Prima se refera la noua pista de aterizare-decolare, la platforma si la calea de rulare. A doua componenta este a platformei pe care noi deja o extindem. A treia se refera la un nou terminal de pasageri cu o capacitate de trei ori mai mare decat acum. Etapa eligibilitatii este foarte importanta. Practic, ti se da OK-ul ca, intr-adevar, merita sa fii finantat.
Urmeaza evaluarea tehnico-economica, in care specialistii se apleaca asupra sumelor pe care le-ai cerut in fiecare etapa in parte si justificarea lor, a traficului pe care l-ai anuntat, a veniturilor pe care le recunosti si te angajezi ca le faci. Pentru ca, sa fie limpede, daca nu arati ca esti profitabil, nimeni nu te finanteaza. Aici nu este vorba de un ajutor pentru saraci!
Este un proiect major, depasind 50 milioane de euro, cel mai mare proiect depus in Romania de un aeroport. Este vorba despre 57,5 milioane de euro. Dincolo de evaluarea Autoritatii de Management, proiectul va fi evaluat de catre Comisia Europeana, care trebuie sa dea un OK. Odata ce Comisia Europeana semneaza contractul de finantare, nimeni, dar nimeni, indiferent de culoarea politica, de modul de a gandi planul de transport in Romania, nu mai poate sa-l opreasca. Daca ai proiectul aprobat de Comisia Europeana, nu conteaza cine gestioneaza transporturile. Proiectul se va face si este imbucurator ca am reusit asta.

In ce masura Aeroportul Iasi se incadreaza in prevederile si normele referitoare la standardele europene de transport?
In aviatie nu exista „aproape”. Problema e ca respectam toate standardele, dar nu suntem atractivi pentru companiile aeriene. Nu ai infrastructura necesara sa asiguri companiile ca poti procesa 400 de pasageri pe ora de varf, spre exemplu. Sau ca ai echipamente de interventie, dupa caz, pentru diverse actiuni specifice foarte modeste.
Astazi, noi stam un pic mai bine decat in trecut. Avem echipamente foarte performante, cred ca in momentul de fata avem cele mai performante masini de interventie de stingerea incendiilor din Romania. Si continuam sa achizitionam echipamente de interventie la pista pe perioada sezonului rece, unde sunt cele mai mari probleme. O companie aeriana nu vine sa deschida o cursa doar vara sau doar pentru trei luni, ci intentioneaza sa-si faca o baza acolo, sa poata sa zboare si iarna, in conditii de siguranta, cum zboara si vara. Compania aeriana nu vrea sa vada ca nu vei face fata cand conditiile meteo vor fi foarte dure. Vrea sa vada ca se poate face deszapezirea pistei odata, printr-o singura trecere, si aeronava, din spate, sa aterizeze.

Paris, Venetia, Barcelona…

Dezvoltarea aeroportului presupune si mai multe curse externe. Cate aveti acum si cate preconizati pentru urmatoarea perioada?
Sunt cel putin cinci destinatii care si-ar justifica prezenta in portofoliul Aeroportului Iasi, in afara de cele sapte pe care le avem. Aceste destinatii au reiesit din studiile de specialitate care au fost facute in toata regiunea Moldovei. Este vorba despre Paris, o noua cursa directa pe care ne-o dorim. Este o cursa de turism, dar si de business.
De asemenea, o alta cursa directa care ar merge foarte bine este spre Italia, si anume Venetia, care ar „inchide” cumva toata zona in care traieste comunitatea de romani, acolo in Nordul Italiei. Am avea in felul acesta trei puncte care ar acoperi toata zona – Bergamo, Bologna si Venetia.
Alta destinatie extrem de importanta este Amsterdam, un hub foarte mare. Practic, nu vorbim despre o destinatie point-to-point, ci de una care da posibilitatea cetatenilor din regiunea Moldovei sa zboare in toate colturile lumii. O alta destinatie la fel de importanta este Istanbulul.
Si, in mod obligatoriu, trebuie sa deschidem o cursa cu profil de business spre Germania. Iar aici exista trei abordari: Frankfurt, Köln si München.
Avem in studiu si o destinatie pentru Spania, pentru Madrid sau Barcelona. Mai exista discutii pentru Bruxelles.

La „batalie” cu Bacaul

In ce masura exista sau au existat „competitii” intre aeroporturile din zona Moldovei?
Este clar ca exista o competitie. Se considera ca aeroporturile sunt in concurenta directa daca se afla la mai putin de 150 de km unul de celalalt sau daca sunt la mai putin de doua ore de mers cu masina. Daca luam in calcul acesti indicatori, suntem in concurenta cu Aeroportul Bacau, Aeroportul Suceava si cu Aeroportul Chisinau. Da, suntem pana la urma intr-o concurenta directa de castigare. Si castiga si cetatenii si, evident, orasul unde se afla aeroportul.

Cu Bacaul va „bateti” la cursele pentru Italia.
Multi pasageri care aleg Aeroportul Bacau sunt din judetul Iasi. Deschiderea curselor catre Italia nu a avut rolul de a strica ceva din planurile unui competitor. Nicidecum. Este doar o „reparatie” pentru cei aflati intr-o zona mult mai aproape de aeroport, de a-i deschide cursa,  sa vina sa zboare din Iasi. Practic, sa faca un sfert de ora pana la aeroport, nu doua ore dus, doua ore intors, plus cheltuielile pentru drum.
Oricum, acum cererea este atat de mare incat pentru o buna perioada vor merge din plin toate cursele pentru ambele aeroporturi. Dupa aceea, pasagerii vor putea sa aleaga: Iasi sau Bacau? Vom vedea. Noi ne preocupam sa fim cei mai buni!

Pozitionare geografica favorabila

Doriti sa atrageti calatori din Republica Moldova. Care sunt solutiile alese?
E o chestiune interesanta. Nu vom putea spune ca atingem un trafic de doua milioane de pasageri fara sa luam in calcul si Republica Moldova. Noi ne-am desprins de competitia cu Aeroportul Bacau. Poate ei nu vad asta. Mai trebuie sa extindem arealul, sa fim inclusiv bazinul direct al Aeroportului Chisinau. In fond, de ce trebuie sa se duca mare parte din Moldova sa zboare spre Dubai din Aeroportul Chisinau? Sau de ce trebuie sa se duca cei mai multi ieseni sa zboare la Venetia de pe Aeroportul Chisinau? Si mai e o chestiune: in Republica Moldova sunt multi care au cetatenie romana si sunt cetateni UE. Acestia, cu foarte mare usurinta, trec dincoace si zboara in calitate de cetateni UE dintr-un stat in altul. Este un avantaj pe care il avem si va fi simplu sa-i determinam sa aleaga aeroportul. Si companiile la fel. La un moment dat, vor intelege ca Aeroportul Iasi, pus pe o harta care sa cuprinda si Republica Moldova, e situat mult mai bine pentru a atrage in mod corect, simetric daca vreti, decat un aeroport oarecum marginal, ma refer ca pozitionare geografica.

 

Finalizarea noii piste, prioritara in 2014

Ce obiective aveti pana la final de an?
Obiectivul principal este finalizarea constructiei noii piste. Este fundamental important. Tot businessul pe care-l vedeti astazi pe Aeroportul Iasi l-am facut pe infrastructura existenta, lucru care putea fi facut si de ceilalti predecesori. Nu este o alta pista, este aceeasi, dar deja am atins punctul de saturatie, in care nu mai merge.
Companiile vor sa foloseasca aeronave mari, cu multe locuri, pentru ca devin profitabile daca zboara cu 150-160 de oameni. Infrastructura actuala, din cauza lungimii, nu permite lucrul acesta. De aceea, companiile fac compromisuri si vin cu aeronave mai mici, doar pentru a se pozitiona aici.
Se poate face o pista foarte moderna cu instrumente de aterizare automatizate pe ambele capete. Vrem ca, in cazul in care conditiile meteo nu sunt favorabile, sa se poata aborda aterizarea perfecta pe oricare capat al pistei, sa se poata veni oricand in conditii de vizibilitate redusa.
Trebuie sa aratam companiilor care aleg Aeroportul Iasi ca nu vor avea rate de anulare importanta. Aeroportul Iasi are lungimea necesara, are categoria de balizaj superioara, are instrumentele ISU pentru aducerea automata a aeronavei mai aproape de pista. Imaginati-va un aeroport cu o pista mult superioara fata de ceea ce avem acum. Cat de atractiv ar deveni! Evident, avem in vedere in continuare dezvoltarea portofoliului de rute si promovarea aeroportului.

Care dintre obiective este prioritar?
Efectuarea acestei noi piste, implementarea proiectului de finantare europeana. Vrem sa facem un nou terminal, ca o sa avem pista. Iar pista aduce trafic, motiv pentru care e necesara o parcare mai mare de aeronave. Daca o sa avem pista, obligatoriu vom avea si terminalul. Contractul de executie al pistei prevedea finalizarea pana in iulie 2015. Am avut discutii foarte serioase cu constructorul si a inteles ca suntem nerabdatori sa avem infrastructura terminata mai repede.
Sunt foarte multe in spatele unei astfel de investitii. Nu este simplu. Nu trebuie doar sa torni asfaltul si sa faci o structura rutiera deosebita. Mai sunt si echipamentele, si procedurile de zbor. Asta inseamna luni de zile, zeci de sedinte, sute de adrese, de calcule, ca sa le facem pe toate sa fie gata odata. Avem o mare preocupare sa reusim sa avem si procedurile, sa se poata zbura de pe acea pista. Degeaba ai infrastructura daca nu ai procedurile de aterizare.

„In aviatie, imparatii sunt companiile aeriene”

Ce avantaje presupune faptul ca Aeroportul Iasi a fost inclus in topul european alcatuit de anna.aero?
Este foarte bine, pentru ca acest site este foarte vizitat in mod frecvent de catre cei pe care-i cautam, si anume companiile aeriene. In momentul in care o prestigioasa publicatie sau un site profilat pe aviatia civila te pozitioneaza undeva, evident este o carte de vizita trimisa mai departe catre companiile aeriene. Pentru ca in aviatie, stiti cum e, imparatii sunt companiile aeriene. Noi, aeroporturile, ne luptam, intr-un fel sau altul, sa le convingem ca le putem fi cei mai buni parteneri. De aceea, pozitionarea intr-un astfel de top este fundamental importanta pentru noi.
Oricum, vorbim despre cea mai spectaculoasa evolutie in Romania a unui aeroport. Am reusit, intr-un termen foarte scurt, sa implementam un proiect major pe infrastructura aeroportuara. Nu s-au mai facut piste noi in Romania de o vesnicie! Este prima care se face si este prima pe structura flexibila din Romania. Lucrurile se misca si asta se vede!

Promovare de succes

Pe 14 iunie, la Iasi va fi un adevarat show aviatic…
Da, si intentionam sa-l facem mai spectaculos decat anul trecut, cand a fost un adevarat succes, la care nici nu ne-am asteptat. In 2013 am batut atat de tare tobele despre eveniment incat participarea a fost mult peste asteptari. Ne-am bucurat de reusita.

In ce masura participarea la targul international „Routes Europe” aduce beneficii?
Vom merge pe 6-8 aprilie, in Marsilia, la „Routes Europe” pentru prima data. E importanta prezenta noastra acolo, fiindca ne intalnim cu reprezentantii mulor companii pe care le vizam. Evident ca noi urmarim firmele care pot face rutele care ne intereseaza direct.

CARTE DE VIZITA
MARIUS BODEA
Presedintele CA al RA Aeroportul Iasi

– Initiator si presedinte al Patronatului Aeroporturilor din Romania;
– Initiator si presedinte al Federatiei Patronatelor din Aviatie;
– Membru executiv al CA pentru Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti SA;
– Membru executiv al CA Autoritatea Aeronautica Civila Romana;
– Fost prefect si subprefect al judetului Iasi;
– Fost director la Parcul Stiintific si Tehnologic TEHNOPOLIS, din Iasi , fost director la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor – Directia Judeteana Iasi.

Catalina Pancu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *