Gara Obor, monument istoric

gara-obor1

Gara de Est (Obor) – inclusa in lista monumentelor istorice CFR – a fost inaugurata pe 1 februarie 1903. Numele arhitectului e controversat: dupa unele surse ar fi Petre Antonescu, dupa alte surse Constantin Giogolea, in timp ce alte surse dau ca necunoscut numele arhitectului. Gara a fost pozitionata la periferia orasului, atat pentru ca transportul feroviar sa nu provoace disconfort zonelor rezidentiale, cat si din motive economice legate de achizitia terenului. Un alt aspect important in alegerea amplasamentului a fost faptul ca in apropiere se tinea oborul.
Arhitectura de factura neoromaneasca cuprinde elemente specifice constructiilor de la inceputul secolului al XX-lea: portalul monumental, cu arcada masiva din piatra „cu ceas” si flancat de doua turnuri, parter si doua etaje cu acoperisuri inalte in patru ape. Peronul pastreaza structura metalica originara, dar a fost vopsit de nenumarate ori. Anexele si instalatiile aferente sunt intr-o stare de degradare avansata, desi unele dintre ele sunt valoroase atat din punct de vedere tehnic, istoric si estetic (turnul de apa, pasarela metalica pietonala). Tamplaria originala a fost inlocuita cu geamuri termopan, dar cladirea se afla inca intr-o stare buna de conservare, chiar si in urma incendiului din 2007 care a distrus o parte din acoperis.
Gara Obor a fost martora unor evenimente istorice deosebite, dar ne rezumam la a aminti doar celebra retrocedare a unei parti din tezaurul romanesc dat spre paza Rusiei in Primul Razboi Mondial. La 16 iunie 1935, in Gara Obor din Bucuresti au sosit, din ordinul guvernului U.R.S.S., 17 vagoane de marfa, incarcate cu 1.443 de lazi care contineau: titluri de proprietate, valori, actiuni, obligatiuni, titluri de credit, garantii bancare, gajuri, ipoteci etc. Singurele bancnote restituite Bancii Nationale a Romaniei au fost cele romanesti, in valoare totala de 198.000 lei. Tot in acest transport ne-au mai fost remise si documente vechi, carti rare, planuri, harti, arhive, acte, manuscrise, obiecte bisericesti, covoare, carpete, tablouri, picturi, schite, desene, colectii de arta si bunuri apartinand persoanelor particulare sau institutiilor de stat.
In prezent, Gara Obor nu este foarte populata, insa are o frumusete aparte care te atrage. Au existat discutii acum cativa ani ca, din cauza numarului scazut de trenuri care pornesc din aceasta gara, ea sa fie transformata intr-un muzeu feroviar, insa momentan proiectul a fost abandonat.

Viorica Petrescu este profesor de istorie, președintele Asociației Ed4Lead.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *