In Irak construim autostrazi cu 2,3 milioane de euro/km. Statul roman plateste de cinci ori mai mult

Compania romaneasca Delta ACM, detinuta si condusa de catre omul de afaceri Florea Diaconu, a castigat licitatia pentru executarea unui tronson de 20,6 kilometri de pe autostrada Erbil-Koya din Irak. „Lucrarea se va desfasura in Irak, regiunea Kurdistan, iar contractul a fost semnat in data de 21 februarie”, a declarat Diaconu, citat de Mediafax. Valoarea proiectului este de 66,7 milioane de dolari, respectiv un pret de 3,2 milioane de dolari pe kilometru construit (2,3 milioane de euro).

Delta ACM este una dintre cele mai mari companii locale specializate pe infrastructura, mai ales pe constructie si reabilitare de drumuri nationale. In 2009 compania a avut o cifra de afaceri de 73 de milioane de euro si un profit net de aproape 11 milioane de euro, de unda rezulta o marja de profit de 14,67%, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finantelor. Anul trecut compania a avut afaceri totale de 91 de milioane de euro, pentru anul in curs fiind estimata o cifra de afaceri de 115 milioane de euro, dupa cum a declarat Diaconu.

Bucuresti-Moara Vlasiei: 200 de milioane de euro pentru 19,5 km
In timp ce in Irak constructorii romani se multumesc sa incaseze 2,3 milioane de euro pentru fiecare kilometru finalizat, in Romania, fie ca sunt romani sau straini, constructorii incaseaza, in medie, circa 10 milioane de euro pe kilometru, adica de peste patru ori mai mult. In cazul proiectului Bucuresti – Moara Vlasiei, de 19,5 km, constructia propriu-zisa si mentenanta, fara a include TVA, costurile de consultanta sau exproprierile, costa 200 de milioane de euro, respectiv o medie de 10,25 de milioane de euro.

La nivel national la finele anului trecut se aflau in diverse stadii de executie proiecte de autostrada in lungime de 243 de kilometri, estimate la 2,74 miliarde de euro in total, respectiv un pret mediu national de 11,3 milioane de euro pe kilometru de autostrada construit. Bugetul total include insa nu doar costul constructiei propriu-zise, ci si costuri cum ar fi exproprierile, TVA sau mutarea utilitatilor.

In unele cazuri costurile legate de exproprieri le depasesc pe cele legate de constructie. In cazul tronsonului Bucuresti – Moara Vlasiei bugetul de exproprieri este de 291 de milioane de euro, in timp ce constructia si mentenanta costa 200 de milioane de euro.

5 milioane de euro, costul standard al unui km de autostrada
Costul de 2,3 milioane de euro pe kilometru, aferent autostrazii din Irak pe care o va construi Delta A.C.M. 93 este de doua ori mai mic si decat cel prevazut de Transporturi in standardele de cost, respectiv de 5,05 milioane de euro pe kilometru. In toamna anului trecut Ministerul Transporturilor a facut publice standardele de cost aferente proiectelor de autostrada. Ministrul Anca Boagiu a declarat in acel moment ca aceste standarde vor ajuta ministerul sa evalueze si sa isi bugeteze cu o mai mare precizie proiectele de profil. Astfel, conform standardelor, o autostrada extraurbana in zona de munte ar trebui sa coste 6,1 milioane de euro pe fiecare kilometru construit, costurile fiind valabile pentru o autostrada cu doua benzi pe fiecare sens de circulatie, la o latime a partii carosabile de 2×7,5 metri. Standardele au fost calculate pornind de la preturile aferente lunii ianuarie 2010 si de la o marja de profit de 5% pentru constructori. Ele nu includ lucrari „de arta”, cum sunt ele numite de minister, respectiv poduri sau viaducte.

Licitatii. Constructorii se bat pe contracte de miliarde de euro
In ultimele zile Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a primit in total 64 de oferte pentru proiectarea si constructia autostrazilor Nadlac-Arad (38,8 km – 234 mil. euro), Timisoara-Lugoj (35,6 km – 217 mil. euro), Lugoj-Deva (99,5 km – 1,025 mld. euro) si Orastie-Sibiu (82 km – 693, incluzand si varianta de ocolire Sebes). Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anuntat la finele anului trecut ca in perioada 15 februarie – 15 aprilie 2011 vor fi scoase la licitatie proiecte de autostrada in valoare totala de 2,53 de miliarde de euro. gandul.info

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *