Intalnire decisiva pentru Dacia fabricata in Romania: amenintarea Marocului

Totul depinde de rezultatul negocierilor care au loc in prezent intre conducerea companiei si sindicatul din Dacia privind contractul colectiv de munca. Pe scurt, conducerea companiei ar fi nemultumita de pretentiile „prea exagerate” privind salariile sindicatului, potrivit primarului orasului Mioveni, Ion Georgescu, unul dintre participantii la intalnirea amintita.

„Directorul general al Dacia Renault, Jerome Olive, a dorit sa faca o informare a partenerilor sociali pasivi cu privire la negocierile privind contractul colectiv de munca. El a spus ca revendicarile sindicatelor la negocierea contractului colectiv de munca sunt prea exagerate si nu pot fi suportate”, a declarat pentru gandul Ion Georgescu, primarul orasului Mioveni.

Stroe: „Renault nu isi muta productia din Romania in Maroc”
Presa locala a scris ulterior despre o eventuala mutare a productiei Dacia din Romania in Maroc, insa vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe, contactat de gandul, a negat aceasta eventualitate. „A avut loc o intalnire intre reprezentantii de varf ai companiei si primarii din Mioveni si Pitesti, la care au participat si oficiali ai consiliului judetean. Sub nicio forma Jerome Olive nu a afirmat ca Renault isi muta productia din Romania in Maroc. A fost o intalnire cu prilejul careia directorul general al companiei le-a prezentat celor prezenti situatia actuala de la Dacia precum si planurile de viitor”, a declarat pentru gandul Constantin Stroe.

Stroe a adaugat ca Jerome Olive le-a prezentat celor prezenti la intalnire si situatia privind negocierile care au loc in acest moment intre patronat si sindicate privind noul contract colectiv de munca. „De regula aceste negocieri sunt o problema gingasa. Am convingerea, si o spun in cunostinta de cauza, ca in urma negocierilor se va ajunge la o solutie care sa multumeasca atat patronatul, cat si sindicatele”, a spus Stroe. Sindicatul Dacia a solicitat o majorare lunara de 500 lei pentru fiecare salariat, plus inca 700 de lei, sub forma de prima din profitul anual, dupa cum a scris presa locala.

Exporturi de 2,5 miliarde euro
Anul trecut, Dacia a realizat exporturi de 2,5 miliarde euro, adica circa 7% din valoarea totala a exporturilor Romaniei. In prezent, numai una din zece masini produse de Dacia la Mioveni se mai vinde in Romania.

La randul sau, primarul orasului Mioveni spune ca directorul general al Dacia Renault, Jerome Olive, a mentionat in discutia amintita si un asa-numit «punct critic», la care s-ar putea ajunge in 2013. „Nu au spus ca pleaca sau nu (privind o mutare a productiei din Romania in Maroc – n.red.). Ne-au facut o informare. (…) Un «punct critic» s-ar putea atinge in anul 2013, cand grupul ar putea lua in calcul mutarea unor modele de la Mioveni la Tanger”, ne-a declarat primarul Ion Georgescu. Aproape 70% din veniturile primariei Mioveni provin din taxe platite de uzina de automobile Dacia. In plus, din informatiile pe care le are, primarul Ion Georgescu spune ca in aceasta saptamana „se va ajunge la un consens intre sindicat si patronat privind contractul colectiv de munca”.

Costuri mai mici cu 500 euro pe luna
Calculele facute de gandul arata ca un muncitor din uzina Dacia din Mioveni este platit cu circa 470 de euro pe luna mai mult decat un muncitor din Maroc, unde Renault mai are un centru de productie Dacia, la Casablanca. „In prezent, la Mioveni o ora de lucru este platita cu 7,8 euro, similar cu cat se plateste si la fabrica Renault din Turcia. Renault incearca sa mentina un echilibru privind costul cu ora de lucru. In Maroc, ora de lucru se plateste cu aproape 5 euro”, ne-a explicat primarul Ion Georgescu. In vara anului trecut, reprezentantii sindicatului Dacia declarau ca la Dacia salariul mediu era de 520 euro, la care se adaugau sporurile.

Oficiali Renault: Romania este „leaganul Dacia”
Recent, reprezentantii Renault au declarat ca „acum Europa de Vest este piata principala pentru Dacia, iar uzina din Maroc este mult mai aproape”. Jacques Chauvet, presedintele consiliului de administratie al Dacia si sef al regiunii Euromed in cadrul Renault, a spus de curand ca Romania este pentru Renault „leaganul Dacia”, iar Dacia va continua sa fie un punct strategic in gama grupului Renault deoarece automobilele sale reprezinta o revolutie similara autovehiculului electric. Viitoarea uzina Dacia din Tanger va avea o capacitate maxima de 400.000 de automobile anual, cu 50.000 de unitati mai mare decat cea de la Mioveni.

Centrul de productie Dacia din Casablanca fabrica doar 50.000 unitati pe an. In Maroc, uzina de la Tanger si prima sa linie de productie cu 30 de vehicule/ora isi vor incepe activitatea in 2012. „In 2013, Renault va inaugura, asa cum este prevazut, o a doua linie de fabricatie de 30 vehicule/ora, linie necesara pentru a raspunde previziunilor proprii privind evolutia volumelor pentru gama Entry, atat in Europa, cat si in Africa, Mexic sau Orientul Mijlociu”, se arata pe site-ul uzinei de la Mioveni.

Deja specialisti romani de la Mioveni sunt in Maroc pentru a ajuta la demararea productiei la noua fabrica Renault din Tanger. „Asa cum francezii i-au ajutat pe romani la Mioveni, asa romanii merg acum sa ii ajute pe marocani sa puna pe picioare noua fabrica din Tanger”, a aratat primarul Ion Georgescu.

In prezent, pentru uzina de la Mioveni, care lucreaza la capacitate maxima, muncesc circa 20.000 de angajati, luand in considerare inclusiv colaboratorii Dacia, uzina generand la nivel national aproximativ 150.000 de locuri de munca, potrivit datelor reprezentantilor administratiei locale.

O femeie de serviciu la Dacia Renault are 1.700 lei pe luna
Salariile angajatilor de la Dacia sunt cu 35% peste media pe economie, spun reprezentantii autoritatilor locale. O femeie de serviciu castiga 1.700 de lei pe luna, la care se adauga si sambete si duminici care se platesc suplimentar, precum si masa gratuita pe care o primeste zilnic fiecare salariat.

Drumurile, „o catastrofa”
O alta nemultumire exprimata de directorul general al Autoturisme Dacia, Jerome Olive, cu prilejul intalnirii cu oficialitatile judetului se refera la problemele cu infrastructura rutiera. „De trei ani, grupul Renault a cerut autoritatilor refacerea DN 73, de la Maracineni la Pitesti si largirea drumului pana la Piscani. Degeaba. Veniti sa vedeti cum arata acestea, va decontez eu benzina”, ne-a invitat primarul orasului Mioveni.

Tanger, unde grupul francez a primit gratuit de la autoritati, in urma cu cativa ani, un teren de 200 hectare pentru a ridica o noua fabrica, este si port, iar transportul pe apa este mult mai ieftin decat cel rutier.

Exporturi in crestere
Exporturile Dacia au crescut anul trecut cu 15% fata de 2009, ajungand la peste 311.000 unitati, o treime din acestea ajungand pe piata franceza. In 2009, la 10 ani dupa preluarea Dacia, Renault anunta in Romania investitii de 1,5 miliarde de euro, de aproape 10 ori mai mult decat se angajase initial. De curand, oficialii Renault au anuntat ca din 2012 vor sista productia modelului Logan Van la uzina de la Mioveni, urmand ca modelul sa fie inlocuit de un vehicul comercial mai mare, care va fi produs din 2012 in Maroc, la viitoarea uzina Dacia din Tanger. Pentru noua fabrica din Tanger, Renault estimeaza investitii de un miliard de euro.

Presedintele Consiliului de Administratie al Dacia, Jacques Chauvet, a declarat recent, potrivit Mediafax, ca se asteapta ca cele doua modele Dacia care vor fi produse incepand cu anul 2012 la fabrica Renault din Maroc sa fie apreciate si cumparate de romani, desi nu vor fi fabricate la Pitesti.

Dacia produsa in Mioveni vs Dacia produsa in Maroc
• Capacitatea maxima a viitoarei uzine Dacia din Tager va fi de 400.000 de automobile anual, cu 50.000 de unitati mai mare decat cea de la Mioveni. Centrul de productie Dacia de la Casablanca are o capacitate de 50.000 automobile pe an
• „Am ales Tanger acum trei ani deoarece erau conditii favorabile, climat politic care ne-a ajutat, ajutoare de stat din partea autoritatilor, costul in ceea ce priveste mana de lucru si situatia logistica”, au spus recent oficiali ai Renault. In Romania, compania franceza a primit ajutoare de stat in valoare de 28 milioane euro pentru centrul de inginerie de la Titu.
• Ora de lucru la uzina din Mioveni este platita cu 7,8 euro, similar cu fabrica Renault din Turcia. In Maroc, ora de lucru valoreaza sub 5 euro. Calcule ale gandul arata ca un muncitor din uzina Dacia din Mioveni este platit cu circa 470 de euro pe luna mai mult decat un muncitor din Maroc
• In Romania, Dacia a avut in 2010 o cota de piata de 31,7 %, in crestere cu 2,8% fata de 2009. In Maroc, cota de piata a Dacia a crescut pana la 17,5%, Dacia ajungand astfel pe primul loc in materie de vanzari in aceasta tara.
• Pe piata din Romania, care a inregistrat in 2010 o scadere de 20,4%, Dacia a comercializat 36.730 vehicule. In Maroc, unde exista deja un centru de productie Dacia, la Casablanca, Dacia a vandut 18.087 unitati.

gandul.info

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *