MTI: Accidentele rutiere aduc pierderi de 2% din PIB

In proiectul de act normativ se admite ca situatia sigurantei rutiere din Romania, similara cu a altor state din estul si centrul Europei, este departe de tinta asumata de reducere cu 50% a numarului de victime ale accidentelor rutiere pana in 2010.

Pentru a remedia situatia, in buna traditie autohtona, a luat fiinta o… „comitie“: Consiliul Interministerial pentru Siguranta Rutiera (CISR), infiintat in baza HG 437/1995, „ca organ consultativ al Guvernului, care asigura conceptia de ansamblu si coordonarea pe plan national, pe baza unui program national de actiuni prioritare, a activitatilor privind imbunatatirea fluentei circulatiei si sigurantei rutiere, desfasurate de organele de specialitate ale administratiei publice si de alte institutii si organizatii cu atributii in aceste domenii“. Desi CISR a fost infiintat inca din 1995, nu exista rezultate notabile – Romania inca nu are o strategie unitara de siguranta rutiera si niciun plan de actiuni care sa conduca la atingerea obiectivelor strategice. Explicatia identificata de autorii proiectului publicat de MTI ar fi ca nu exista fonduri puse la dispozitia CISR avand ca destinatie speciala activitati de siguranta rutiera. Prin urmare, in data de 23 aprilie 2007, cu ocazia celei de a XXII-a reuniuni ordinare a CISR, membrii acestuia au hotarat ca siguranta rutiera este prioritate nationala si ca au decis sa supuna aprobarii Guvernului o strategie in acest domeniu pentru perioada 2009-2013. Dupa mai bine de doi ani, strategia a ajuns sa fie subiectul unui proiect de act normativ.

 

Pierderi de zece miliarde de lei

„La momentul actual, estimarea pierderilor economice si sociale datorate accidentelor rutiere ne indica o valoare de aproximativ 2% din Produsul Intern Brut. Cresterea gradului de siguranta rutiera, concretizata prin scaderea numarului de victime, ar conduce la cresterea veniturilor bugetare“, se arata in nota de fundamentare a proiectului de act normativ. Estimarea se bazeaza pe concluziile expertilor Bancii Mondiale (din raportul nr.16153-RO, din data de 8 mai 1997, referitor la al Doilea Proiect de Reabilitare a Drumurilor), care au calculat ca, in cazul pierderii unei vieti omenesti victima a unui accident rutier costul suportat ar fi de 130.000 de dolari, in cazul unei raniri grave – 13.000 de dolari, iar in cazul unei raniri usoare – 1.000 de dolari.

Prin urmare, accidentele rutiere costa 10 miliarde de lei (avand in vedere nivelul PIB din 2008, de 503,9 miliarde de lei), fiind astfel justificate cheltuieli pentru cresterea gradului de siguranta rutiera. Insa, dupa cum se precizeaza in proiectul de act normativ, costurile masurilor ce au ca scop reducerea costurilor aferente accidentelor nu pot fi calculate decat in urma executarii planurilor de actiuni pentru implementarea strategiei nationale de siguranta rutiera si in urma alcatuirii planurilor de finantare a actiunilor propuse. Surse de finantare sunt insa sigure: in termen de sase luni de la data publicarii hotararii, CISR va trebui sa aprobe un plan de actiuni pentru implementarea strategiei, care va specifica si sursele de finantare identificate pentru indeplinirea obiectivelor.

 

Riscuri birocratice

Scopurile strategiei nationale pentru siguranta rutiera sunt generoase: identificarea obiectivelor prioritare in ceea ce priveste siguranta rutiera, elaborarea unor planuri de actiuni menite sa duca la cresterea gradului de siguranta rutiera, optimizarea si intensificarea activitatii CISR si canalizarea eforturilor tuturor factorilor implicati in cresterea gradului de siguranta rutiera, in vederea atingerii obiectivului comunitar de injumatatire a numarului victimelor accidentelor rutiere pana in anul 2013. In practica insa, primul efect va fi aparitia unor noi comitete si comitii… cu inerentul risc de a provoca tot felul de complicatii birocratice in calea adoptarii unor masuri eficiente.

In forma publicata de MTI, proiectul strategiei nationale in domeniul sigurantei rutiere prevede infiintarea unor noi institutii la nivel central si local. Astfel, coordonarea implementarii strategiei va fi asigurata de CISR, in cadrul caruia vor fi infiintate comitete judetene de siguranta rutiera.

CISR va avea un secretariat ce va functiona ca directie in cadrul Autoritatii Rutiere Romane, al carei director va fi numit de ministrul Transporturilor si Infrastructurii.

Totodata, va fi infiintata Agentia Nationala de Colectare si Distribuire a Amenzilor. Aceasta va functiona ca autoritate independenta in subordinea Ministerului Justitiei, printre atributii fiind procesarea, administrarea si colectarea amenzilor si coordonarea pedepselor prin munca in serviciile pentru comunitate, ale sentintelor, precum si ale mandatelor de arestare.     (A.G.)

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *