• uncategorized

Cerinte noi pentru casele de expeditii

Publicat in Monitorul Oficial la sfarsitul lunii noiembrie, OMTI 1172/2009 modifica normele privind licentierea activitatilor conexe transportului rutier – activitati de intermediere a operatiunilor de transport rutier public. Astfel, daca OMTCT 1892/2006 stipuleaza la articolul 136 ca pentru eliberarea licentei pentru activitati de intermediere solicitantul va depune la sediul agentiei teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane in a carei raza administrativa isi are sediul social, intre altele, „scrisoarea de garantie sau de asigurare pentru raspundere civila pentru activitati conexe, in valoare de minim 30.000 de euro pentru transporturi rutiere nationale si 50.000 de euro pentru transporturi rutiere internationale“.

In forma publicata in Monitorul Oficial, OMTI 1172/2009 elimina treapta inferioara de raspundere (30.000 de euro) si mentine doar treapta de 50.000 de euro (indiferent de tipul transportului, national sau international). Pentru obtinerea licentei, este necesar sa se depuna o serie de documente, diferite in functie de forma juridica de organizare, insa in fiecare caz se specifica obligativitatea prezentarii unei scrisori de garantie bancara, daca din bilantul contabil nu reiese disponibilitatea a 50.000 de euro (aceasta suma poate fi acoperita si din capitalul subscris si varsat, valoarea neta a imobilizarilor corporale sau a patrimoniului, dupa caz).

Ultimul articol al OMTI 1172/2009 prevede ca, pana la data de 31 martie 2010, detinatorii de licenta pentru activitati conexe transportului rutier – activitati de intermediere a operatiunilor de transport rutier public, care au obtinut licenta in baza asigurarii pentru raspundere civila pentru activitati conexe, vor depune la agentia teritoriala a ARR emitenta documentele prevazute mai sus (ce fac dovada disponibilului de 50.000 de euro). In caz contrar, licenta pentru activitati conexe transportului rutier – activitati de intermediere a operatiunilor de transport rutier public detinuta va fi retrasa.

 

Un model copiat de acum doua decenii

Imediat dupa 1989, problema seriozitatii unei case de expeditii era transata simplu: clientul final de servicii de transport trebuia sa prezinte o garantie ca-si va onora obligatiile de plata fata de caraus, chiar daca achizitiona serviciile respective printr-un intermediar. Practic, trebuia sa se prezinte la Centrala Transporturi Auto o scrisoare de garantie bancara, exact ce se cere acum. Acest mod de lucru nu este gresit, insa nu mai corespunde realitatii prezentului: acum, casele de expeditii trebuie sa prezinte scrisoarea de garantie bancara la ARR, desi aceasta autoritate nu administreaza flote de transport, asa cum era cazul CTA. De altfel, casele de expeditii au reclamat tocmai faptul ca scrisorile de garantie bancara nu pot fi emise in favoarea unui beneficiar nenominalizat (scrisoarea de garantie bancara trebuie sa contina numele si adresa beneficiarului garantiei). si, cum o casa de expeditii poate lucra cu nenumarati transportatori, este imposibila utilizarea junei singure scrisori de garantie bancara pentru a garanta acoperirea eventualelor daune catre toti acestia.  

 

USELR si-a reafirmat intentia de a contesta in instanta ordinul

Anterior definitivarii formei finale a ordinului, in etapa dezbaterii actului normativ in faza de proiect, Uniunea Societatilor de Expeditii si Logistica din Romania (USELR) si-a precizat opozitia fata de introducerea obligativitatii garantarii acopririi eventualelor daune cu scrisoare de garantie bancara, fara a permite utilizarea politelor de asigurare in acest scop, cum prevedea OMTCT 1892/2006. Intrucat MTI a nesocotit aceasta opozitie, USELR a trimis luna trecuta o scrisoare ministrului Radu Berceanu in care isi reitereaza dezacordul fata de prevederile din OMTI 1172/2009.

„Ca si in faza de pregatire si discutare a proiectului, ne mentinem parerea ca prevederile documentului in cauza desfiinteaza institutia asigurarii de raspundere civila si/sau de risc si o inlocuiesc cu scrisoarea de garantie bancara, dar si definesc o serie de abateri grave sau situatii litigioase, care rezulta din contracte comerciale in care Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, prin organele sale specializate, nu este si nu poate fi parte. In aceasta situatie, dorim sa repetam ideea ca masurile prevazute in OMTI 1172/2009 sunt discriminatorii si sunt menite sa limiteze accesul firmelor mici si mijlocii catre intermedierea activitatii de transporturi. In aceste conditii, dorim sa va informam ca suntem imputerniciti de membrii nostri si nu numai, sa actionam in vederea modificarii actului normativ la care am facut referire, prezenta interventie constituind un act de mediere prin care se doreste sa se preintampine o eventuala actionare in justitie a ministerului ce il conduceti“, se arata in scrisoarea USELR.

USELR a comunicat punctele de vedere expuse in scrisoare si Consiliului Concurentei, Consiliului National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Confederatiei Patronale a Industriei, Serviciilor si Comertului din Romania.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *