Razboiul declaratiilor inutile: cum se fac autoritatile ca rezolva problema benzinei

Romania are petrol, dar benzina fara taxe este mai scumpa ca in Austria

„Din pacate bursa de la Londra sau cea din New York nu asculta de Boc. Cotatia la produsele petroliere creste, dolarul creste in comparatie cu leul, TVA creste, acciza creste. Problema adevarata nu este faptul ca se scumpesc carburantii, ci faptul ca pretul rezultat din aceste scumpiri nu este suportabil pentru populatie. Atata vreme cat China consuma, preturile vor creste, iar Comisia Europeana nu-si va pune niciodata problema ca salariul din Romania este mai mic decat cel din Germania, dar ca pretul la carburanti este aproape la fel.

 

Aceasta nu este problema companiilor petroliere”, spune Andrei Chirilescu, specialist in industria de profil, fost director general adjunct al Lukoil.

In ultimii doi ani de criza, pretul in lei la benzina si motorina a crescut cu 72%, respectiv 52%, intr-un interval in care romanii au fost afectati de concedieri, taieri de salarii sau cresteri de taxe. Mai mult, cererea de carburanti a scazut, companiile petroliere compensand volumele pierdute prin scumpirile aplicate si puse de fiecare data in legatura cu cotatiile internationale la produsele petroliere.

Protestele organizate in statiile de alimentare s-au suprapus cu iesirea la rampa a celor mai importanti oameni din stat privind politica de pret a marilor petrolisti. Dincolo de scandalul politic, solutiile intarzie insa sa apara in contextul in care litrul de benzina a spart pragul de 5 lei de la inceputul acestui an.

„Hotul neprins este negustor cinstit. Datele pe care le avem pana acum nu ne dau semne legate de o posibila incalcare a legii. Pentru a dovedi caracterul ilegal al evolutiei preturilor la carburanti trebuie sa fim in stare sa dovedim ca oamenii acestia s-au inteles. In niciunul dintre cele cinci state membre ale UE unde s-au derulat astfel de investigatii, in Franta, Italia, Portugalia, Cipru si Bulgaria, nu s-a dovedit o intelegere intre companii, dar asta nu inseamna ca noi nu o vom gasi”, a spus presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, in contextul in care institutia pe care o conduce deruleaza inca din 2005 o ancheta pe piata carburantilor, care ar putea fi finalizata la jumatatea acestui an.

La randul sau, premierul Emil Boc a declarat la inceputul acestei saptamani ca se gandeste la niste impozite pentru companiile petroliere, „pentru a-i trage astfel la raspundere pe cei care majoreaza nejustificat preturile intr-o economie de piata”.

„In privinta pretului, eu am dat dispozitie la doua verificari paralele, una la Consiliul Concurentei, pentru a vedea daca nu este vorba de practici de monopol, si la ANAF, sa verifice, practic, gradul de profit pe care il au cei care maresc foarte rapid pretul la benzina, pentru ca in acele conditii, daca exista profituri care cresc foarte mult si nejustificat intr-o asemenea perioada foarte dificila, si statul roman poate avea cateva contramasuri specifice economiei de piata”, a spus Boc.

Rezultatele companiilor petroliere arata insa ca in loc de profituri mari sunt pierderi pe masura. Divizia de retail a Rompetrol, de exemplu, al doilea mare jucator din piata de profil locala, a avut in primele noua luni ale anului pierderi de 28 mil. $, aproape duble fata de perioada similara a anului trecut.

„Cresterea cotatiilor internationale si a cursului de schimb RON/USD nu au fost transferate decat partial in preturile de vanzare, astfel incat Rompetrol Downstream a inregistrat in primele noua luni ale anului 2010 scaderi semnificative ale marjelor”, se arata in rapoartele financiare ale companiei petroliere.

La Petrom, cea mai mare companie din piata lucrurile stau un pic mai bine pe partea de rafinare si marketing, dar impactul major a fost adus de oprirea rafinariei Arpechim.

„Statul roman nu spune ca nu e legal, dar poate sa impuna si el anumite impozite. Deci, are la dispozitie asemenea modalitati, pe care le analizam, in conditiile in care o asemenea analiza va fi posibila”, a mai spus Boc.

Impozitele crescute nu inseamna preturi mici

In replica, surse din piata spun ca si daca statul ar opta pentru taxarea profiturilor companiilor petroliere, acest lucru nu ar avea niciun impact asupra preturilor platite de consumator.

„Statul nu are nicio parghie prin care sa le poata dicta companiilor petroliere ce sa faca in ceea ce priveste politica de pret. Sa spunem ca opteaza pentru aceasta taxa pe profit. Acest lucru nu duce la ieftinirea carburantilor, ci din contra. Ar putea aduce noi scumpiri pentru ca firmele petroliere vor dori sa-si mentina profitul”, spun surse din piata.

In afara de premier, guvernatorul BNR Mugur Isarescu a declarat recent ca nu prea intelege logica miscarii la combustibilii interni.

O alta persoana care si-a exprimat nedu­meririle este consilierul guvernatorului, Adrian Vasilescu, care a mai adaugat ca dinamica preturilor la pompa este inexpli­cabila cu atat mai mult cu cat Romania dispune de rezerve interne de petrol.

Ce avantaj ne aduce faptul ca avem petrol in tara fata de tarile care nu au?

Statisticile europene arata ca pretul la carburanti fara taxe in tari asa cum este de exemplu Austria, care nu are petrol, este mai mic decat cel din Romania.

„Daca lucrurile functioneaza bine, atat in Romania cat si in UE, preturile la carburanti fara taxe ar trebui sa fie egale. Obiectivul Co­mi­siei Europene este acela de a avea aceleasi pre­turi peste tot la bunuri. Preturile nu au nicio legatura cu puterea cu cumparare a po­pu­latiei si este o greseala sa fie facuta aceasta paralela. In Romania ar trebui sa fie putin mai ieftin pentru ca avem petrolul aici si deci nu sunt costuri de transport. Chiar vreau sa-i intreb pe omologii mei din Austria cum de au preturi mai mici la productie decat noi”, a mai precizat Chiritoiu, care nu a putut sa explice diferenta de costuri dintre Romania si Austria.

„Avem costuri de procesare mai mari. La noi tehnologiile sunt din 1980, in timp ce in Vest tehnologiile utilizate sunt de data recenta. Mai mult, costurile de productie la noi pentru extragerea petrolului sunt mai mari. Romania nu mai are campuri petroliere cu eruptii naturale, mecanismul de extragere a petrolului devenind foarte complex si scump”, mai spune Chirilescu.

Potrivit specialistilor din domeniu, sin­gurul lucru pe care il poate face statul roman pentru a mai reduce pretul platit de populatie la pompa este scaderea TVA-ului.

„Singurul lucru pe care pot sa-l faca este sa reduca TVA-ul pentru ca la cotatii nu au cum sa umble. Cotatia internationala nu tine cont de noi. Un alt lucru este problema redeventelor, care intr-adevar in Romania sunt umilitoare”, a conchis Chirilescu.

Traian Basescu, presedintele Romaniei (joia trecuta): Am dat Petromul si cu titeiul de sub pamant si cu gaze, cu 50% din gazele Romaniei, iar acum ne cresc preturile si ne uitam neputinciosi, in conditiile in care in Romania barilul de titei se extrage cu 12 USD.

 

Mugur Isarescu, guvernatorul BNR

(nov. 2010): La carburanti am avut o evolutie divergenta, va spunem ca nu prea intelegem logica miscarii la preturile combustibililor interni. Variatiile oricum sunt mult prea mari la preturile interne ale fabricantilor si nu le gasim explicatii, decat ca actioneaza factori divergenti.

Emil Boc, premierul Romaniei (luni): In privinta pretului, eu am dat dispozitie la doua verificari paralele, una la Consiliul Concurentei, pentru a vedea daca nu este vorba de practici de monopol, si la ANAF, sa verifice, practic, gradul de profit pe care il au cei care maresc foarte rapid pretul la benzina.

 

Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei (ieri): Hotul neprins este negustor cinstit. Datele pe care le avem pana acum nu ne dau semne legate de o posibila incalcare a legii. Pentru a dovedi caracterul ilegal al evolutiei preturilor la carburanti trebuie sa fim in stare sa dovedim ca oamenii acestia s-au inteles.

zf.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *