Sa terminam odata cu modificarile legislative!

3

Vrei sa incepi o afacere in transporturi? Stai linistit, mai bine apuca-te de agricultura! Aceasta este recomandarea expertului in transporturi Augustin Hagiu pentru cei care vor sa initieze afaceri in domeniu. Consultantul, fost presedinte al Federatiei Operatorilor de Transport din Romania (FORT), ar incuraja un investitor sa bage bani doar in transportul feroviar, care, in opinia sa, va cunoaste o revigorare.
Varf de lance in domeniu, Augustin Hagiu spune despre situatia din transporturi ca poate fi asimilata cu starea celor care consuma droguri. El subliniaza ca la Ministerul Transporturilor (acolo unde, apreciaza consultantul, s-a deteriorat foarte mult calitatea functionarilor publici) a intalnit foarte multe papusi de carton si din ce in ce mai putin profesionisti.
Fostul sef al FORT isi doreste o legislatie care sa nu mai fie schimbata dupa cum bate vantul sau dupa cum se schimba politicul la conducerea tarii de la un an la altul. Ar intra chiar si in politica, insa doar daca oamenii specializati pe un anumit domeniu ar fi promovati si lasati sa-si faca treaba.

RBT: S-au tot perindat ministri pe la Ministerul Transporturilor. In ce masura au fost afectati transportatorii de aceste schimbari?
Transportatorii nici nu apuca sa simta daca sunt afectati sau nu pentru ca aceia care sunt activi in zona de reprezentare, transportatorii activi si la marfa si la pasageri, de regula, au reprezentanti care merg la minister. De la ei afla ce se intampla efectiv in plan legislativ, in planul masurilor pe care le ia ministerul, in functie de lobby-ul pe care-l desfasoara acesti reprezentanti.
Transportatorii nici nu sunt interesati de punctele si virgulele din actele normative. Ei sunt interesati de chestiuni macro. Ei reactioneaza foarte virulent la masuri impuse cu forta care nu au logica si mai putin virulent la masuri care ar avea cat de cat o justificare.

Situatia din transporturi, asimilata cu starea consumatorilor de droguri

RBT: Cum ati caracteriza situatia din transporturi?
Este o stare pe care eu o asimilez cu starea celor care consuma droguri. Este o prapastie uriasa intre transportatorul care se chinuie zilnic sa-si tina afacerea pe picioare si sa reziste si cel care in numele lui merge la minister sa puna punct si virgula in actele normative. Sunt foarte putini reprezentanti la minister care intr-adevar se lupta pentru breasla. Sunt interesati de propriul buzunar si de propriile interese. Aici este problema. Piata sufera de ani de zile.
Mi-as dori sa vina o data presa sa asiste la o subcomisie de specialitate, spre exemplu, sau, de ce nu, la o Comisia de Dialog Social. Transportatorii trebuie sa vada care este oglinda vie a manifestarii reprezentantilor lor sau a unora dintre ei la minister. Si atunci vor intelege de ce, de multe ori, chiar si chestiuni care ar trebui sa se rezolve la o cafea cu ministrul – pentru ca nu afecteaza sub nicio forma bugetul de stat sau, din contra, aduc numai si numai beneficii – nu se rezolva. Nu exista capacitatea legata de reprezentantii patronatului sa conlucreze. Si eu nu pot conlucra cu niste personaje care trebuiau sa se regaseasca de mult intr-un alt loc, in niciun caz la masa dialogului social. Nu pot accepta niciodata ca la acea masa sa vina cineva sa puna virgula, facandu-si calculul de dupa usi cat va baga in buzunar sau ce bani va incasa, punand de multe ori ministerul intr-o pozitie extrem de proasta atunci cand actele normative prost facute ajung sa fie atacate in contencios administrativ.

Pietei de transport ii lipsesc linistea si predictibilitatea

RBT: Practic, ce lipseste transportului din Romania pentru a fi unul de calitate?
Vizibilitate reala asupra fenomenului de transport. Daca n-ar mai exista probleme legate de actele normative, atunci reprezentantii breslei ar avea posibilitatea sa iasa in evidenta cu altceva, nu doar cu aceasta lupta care se deruleaza de ani de zile pentru articole de legi. Ar putea sa iasa in fata cu altceva, ar putea sa iasa cu chestiuni ce tin de desfasurarea logistica a operatiunilor de transport. Am putea sa ne ocupam de formarea profesionala continua, de care este foarte mare nevoie in piata. Am putea introduce noi standarde ocupationale sau noi ocupatii, asa cum de altfel FORT deja a facut, am putea sa atragem fonduri europene pentru desfasurarea unor programe de imbunatatire a calitatii profesionale a personalului din transport, am putea sa ne implicam in programe care vizeaza siguranta si securitatea sau in traininguri care sa imbunatateasca serviciile oferite. Sunt o groaza de lucruri pe care altii le fac de ani de zile, avand o legislatie stabila, coerenta, adaptata interesului economic general al tarii respective. Cred ca asta este primordial. Sa terminam odata cu modificari legislative, sa avem un act normativ care sa nu mai fie modificat in functie de cum bate vantul sau cum se schimba politicul la conducerea tarii, de la un an la altul.
Practic, pietei de transport ii lipsesc cel mai mult si cel mai mult linistea si predictibilitatea. Daca vom reusi sa le oferim o platforma stabila din punct de vedere normativ, daca persoanele care se ocupa de control si institutiile abilitate isi vor face datoria in ceea ce priveste concurenta neloiala si alte fenomene, eu zic ca exista sansa ca piata de transport din Romania sa reziste. Cifrele insa arata rau comparativ cu alti ani. Numarul falimentelor, numarul firmelor cu activitate inchisa in domeniu a crescut. Lupta se da pentru rezistenta.

Revigorare in transportul feroviar

RBT: Daca ar dori cineva sa-si faca o afacere in transporturi, ce i-ati recomanda?
Sa stea linistit. Sa-si vada de treaba lui. Sau sa se gandeasca la altceva. Sa investeasca in agricultura, de exemplu. Transportul judetean este o piata inchisa, transportul interjudetean la fel. Daca ar fi sa recomand unui potential investitor sa investeasca in transport, l-as incuraja si chiar l-as sprijini sa mearga in zona transportului feroviar. Eu cred ca transportul de calatori va incepe o revigorare care va deveni vizibila cel putin in cinci ani de acum in colo. Dar cred ca deja suntem in faza in care incepe revigorarea transportului de calatori de scurt si mediu parcurs.

RBT: Credeti ca nu vom mai face opt ore de la Bucuresti la Piatra Neamt, cu trenul?
Cred ca, odata cu aparitia unor operatori privati, cei care se ocupa de infrastructura vor fi obligati sa investeasca. Undeva cam in cinci ani, sau poate mai mult, transportul pe calea ferata, nu ma refer la CFR Calatori, se va revigora si va trage dupa el si transportul de marfa. Pentru ca, daca infrastructura va fi pusa la punct, cu siguranta va atrage si transport de marfa. Deci pe asta ar trebui sa mizeze un potential investitor, pe transportul feroviar. Asta daca nu vrea sa faca bani pe termen scurt si se gandeste la un business pe termen lung.

RBT: Sunt insa multe firme de transport interjudetean.
La interjudetean piata este sustinuta artificial in momentul de fata, fie prin faptul ca anumite curse nu se executa, fie prin cupoanele pentru transportul persoanelor din categoriile defavorizate. In mod natural, transportul interjudetean ar trebui sa arate altfel. Nu exista niciun fel de logica ca intre doua orase din Romania, si nu pot sa le numesc pentru ca nu vreau sa supar niciun transportator, sa existe 20 de curse zilnice. Nu vad logica. Nu pot sa accept ca intre doua orase din Romania se pot desfasura 20 de curse pentru ca asta inseamna o frecventa foarte mare si nu exista pasageri, si noi constatam cum vehiculele se plimba goale. Si atunci ma intreb: de ce?, cum?, in ce fel?

Atestatul profesional si permisul de conducere se obtin foarte usor

RBT: Cat de bine sunt pregatiti soferii de autocar?
Componenta teoretica are doua directii: una tehnica, o zona a cunostintelor care te ajuta foarte mult, ca sofer profesionist, si una a conduitei, a comportamentului care vizeaza, spre exemplu, managementul riscului. Ce-ar fi sa nu mai franezi de fiecare data in ultimul moment, ce-ar fi sa pastrezi o distanta suficient de mare fata de vehiculul din fata, ce-ar fi sa reduci consumul de carburant la regimuri variabile de viteza? Cam asta este baza teoretica pe care trebuie sa o aiba un sofer profesionist si care sa faca diferenta intre el si ceilalti soferi. La noi se obtin foarte usor atestatul profesional si permisul de conducere. Ajungi sa fii foarte usor sofer profesionist, piata te absoarbe foarte usor pentru ca te vinzi ieftin. Evident, in momentul in care ai ajuns sa detii ieftin un atestat, ieftin te vei vinde, important este „sa ai ceva acolo pe cartea de munca”. Mentalitatea soferilor este urmatoarea, mai ales la cei tineri: „Niciun fel de problema – plec azi de la X si ma angajez la Y”. Si mentalitatile lui X si Y sunt asemanatoare: „Niciun fel de problema – pleaca Gicu, intra Vasile pe poarta!”.
Din punctul meu de vedere, pe partea de formare profesionala este necesar un demers serios la nivel institutional in care toti sa ne asumam si cele bune si cele rele, sa ne dam mana si sa ne gandim doar la doua obiective: siguranta si securitate.

Portretul unui sofer bun

RBT: Asadar, accesarea programelor de training pentru soferi este foarte importanta.
Este foarte importanta si eu o recomand sa se faca in afara asa-zisei „pregatiri” pe care o fac conducatorii, managerii, inainte de reatestare, deci inainte de expirarea atestatului profesional. Recomand aceasta pregatire continua pentru ca am constatat care e diferenta dintre un angajat care a trecut printr-un asemenea training profesional si unul care a trecut prin perioada de pregatire inainte de obtinerea atestatului.
Un sofer bun stie sa-si aleaga si locul de parcare, stie sa-si arimeze si marfa corect, stie sa foloseasca si extinctorul in cazul unui incediu. Sunt lucruri serioase care fac diferenta intr-un anumit moment. Eu zic ca orice investitie in pregatirea angajatului aduce beneficii imediate. Se simt de la prima cursa beneficiile astea.

Fluxul de pasageri, tot mai mic

RBT: Pentru 2015 ce credeti ca se va intampla pe piata de transporturi si logistica? Cum estimati ca o sa fie anul care vine?
Este singurul an pentru care, eu personal, nu pot sa emit niciun fel de estimari. Si este firesc sa fie asa, pentru ca suntem intr-un an de doua ori electoral si anii de tipul asta ne tin departe de informatiile statistice de baza corecte, pe care ar trebui sa le detinem pentru a face estimari. Este extrem de dificil in momentul de fata sa ne gandim cum va fi 2015.

RBT: Sa speram ca unul bun.
Depinde ce inseamna bun. Ca un an bun a inceput sa fie in momentul de fata si un an prost ca anul trecut. Este clar ca fluxul de pasageri in cadrul pietei de transport este din ce in ce mai mic, iar costurile operationale se indeparteaza din ce in ce mai mult de tarifele practicate. Suntem cu 35% sub tarifele europene la transportul de marfa si cu peste 40% la transportul de pasageri sub tarifele europene, in situatia in care costurile operationale sunt la acelasi nivel. As putea sa vorbesc de o revigorare a pietei de transport in contextul in care tarifele se echilibreaza in raport cu costurile operationale. Atat timp cat acest lucru nu se intampla si nu se intampla din 2006, intr-un an ca acesta, in care iti lipsesc informatii sau autoritatile evita sa le prezinte pe cele reale, pentru ca e an dublu electoral, asa cum am mai spus, e foarte greu sa facem estimari. Eu, unul, sunt rezervat.

RBT: Sunteti una dintre vocile destul de sonore din transporturi, dar pe langa dumneavoastra nu prea sunt multe persoane.
Pentru a fi o voce trebuie sa ai un background imaculat. Sunt poate multi care si-ar dori sa-mi ia locul. De fapt, locul meu e liber pentru ca nu eu impun prezenta mea in media. Eu imi fac doar datoria. Probabil ca e o chestiune de perceptie.

RBT: Cred ca apareti des in media pentru ca sunteti expert.
Nu neaparat. Pentru ca probabil spun unele lucruri transant si fara teama si spun lucruri reale. Avantajul meu este ca eu cunosc bine piata de transport. Dar in jurul meu se invart niste personaje care ar fi trebuit de mult sa se gaseasca in alta conjunctura si niciun caz la masa dialogului social, personaje care profita de orice ocazie pentru a incerca sa ma indeparteze de la discutiile din minister, de la dezbateri.

La fiecare institutie este o conducere invizibila

RBT: Lucrati de multa vreme in transporturi.
De doi ani sunt consilierul directorului general de la RATB. Am fost presedinte de Asociatie, Federatie si Confederatie opt ani. Am lucrat in minister, la ARR, sase luni, consilier al directorului ARR. De fiecare data, asa cum am intrat, asa am plecat, cu fruntea sus.
De zece ani sunt in transporturi. Nu-mi mai doresc asa mult. M-as retrage maine si as reveni numai in contextul in care s-ar face curatenie, in contextul in care legile, proaste, bune, asa cum sunt, ar fi respectate.  Nu stiu daca puteti scrie asta, dar ceea ce se intampla in transporturi, in transporturile romanesti si mai ales la nivelul grupurilor de interese din jurul ministerului, intrece orice imaginatie. Nici nu va puteti imagina cum se intampla anumite lucruri.
S-a deteriorat extrem de mult calitatea functionarilor publici. Sunt asa de usor de influentat si asa de usor de corupt, incat nu poti sa ai niciun fel de baza in actiunea lor. Mai mult, sunt lipsiti de profesionalism, nu au pregatirea necesara in domeniu, nu se pricep la nimic. Cum poti sa pleci la drum si sa realizezi niste acte normative coerente si echilibrate cu astfel de personaje?
Institutional, tara asta este bolnava si o spun ca om care am lucrat in mijlocul vartejului. Am vazut cum se promoveaza oameni, care este calitatea, care este nivelul. Este dezastru!

RBT: Si cum se promoveaza?
Cum se promoveaza? Pe criterii strict politice. Si eu nu zic că, daca esti implicat politic, esti lipsit de profesionalism. Nu pot sa spun asa ceva, pentru ca am intalnit si oameni la polul opus, oameni care sunt implicati politic, dar sunt profesionisti, oameni de calitate, oameni care vor sa schimbe lucrurile, oameni care vor sa faca bine. Si ii intalnesti in toate partidele. Insa la fiecare institutie este o conducere invizibila, iar cei care sunt pusi in scaun sunt, de fapt, niste marionete. Eu asta am intalnit in Ministerul Transporturilor – foarte multe papusi de carton si din ce in ce mai putin profesionisti.

RBT: De la FORT de ce ati plecat?
Nu am plecat de la FORT.

RBT: Nu mai sunteti presedinte.
In momentul in care am inceput colaborarea cu conducerea ARR si am fost angajat consilier al directorului general…

RBT: Erati in stare de incompatibilitate?
Nu, absolut deloc. Nu era nicio situatie de incompatibilitate, este o practica europeana ca din ceea ce inseamna societate civila sa fie promovati oameni pana la nivel de secretar de stat in domeniul pe care il reprezinta. Dar, cunoscand calitatea oamenilor care monitorizeaza actiunile mele si cunoscand si perceptia legata de institutia asta si forta pe care o are, am spus ca cel mai bine este, spre nu a lasa loc la niciun fel de interpretari, cel mai bine este sa ma suspend. Asa am considerat eu. Nu a fost niciun fel de obligatie, nu mi s-a cerut asta, ci a fost pur si simplu demersul meu. Intr-o tara normala nu trebuia sa fac asta, dar traind in Romania am considerat ca asa trebuie sa fac.
Am fost varf de lance in interesul transportatorilor. Nu am fost contestat pana acum de niciun transportator, am fost contestat doar de niste personaje care isi urmaresc propriul interes. Or, contestatiile lor nu ma intereseaza. Eu merg mai departe.

„Omul potrivit” nu e cel care rezolva lucruri pentru partid

RBT: Va ganditi sa intrati in politica?
Ma gandesc foarte serios sa intru. Dar ma gandesc foarte serios ca n-ar trebui sa intru. Sunt inca in perioada de analiza. E un an ciudat din punctul acesta de vedere, dar mi-as dori sa intru in politica atunci cand oamenii specializati pe un anumit domeniu pot fi promovati si lasati sa-si faca treaba. Atunci cand se va cauta omul potrivit la locul potrivit. Si prin omul potrivit a se intelege omul care poate sa faca lucrurile sa functioneze in interesul economic general. Atat timp cat omul potrivit, in momentul de fata, este omul care rezolva lucruri pentru partid, nu ma regasesc in niciun fel de schema.
Poate apare o alternativa. Cu toate ca, repet, in toate partidele am intalnit si oameni valorosi cu care am reusit sa creez legaturi si cu care am reusit sa misc lucrurile. Insa de cele mai multe ori am inceput sa le miscam si, la un moment dat, s-au blocat. Nu din vina lor!

CARTE DE VIZITA

AUGUSTIN HAGIU, consultant in transporturi

–      Are o vasta experienta in domeniul transporturilor.

–      A fost presedintele Asociatiei Transportatorilor Rutieri in Constructii (ATRC), presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT) si presedintele Confederatiei Nationale Rutiere (CNR).

–      A lucrat la Autoritatea Rutiera Romana (ARR), consilier al directorului general. Este consilier al directorului general al RATB.

Felicia Niculae

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *