Studentii de la Transporturi au drumurile deschise

Florin Nemtanu este sef de lucrari la Facultatea de Transporturi, catedra Telecomenzi si Electronica in Transporturi. Acesta preda mai multe materii, printre care Sisteme de transport, Sisteme de telecomanda, Tehnici avansate CAD si are mare incredere in domeniul transporturilor, despre care le vorbeste studentilor.

In plus, Nemtanu prevede o schimbare majora in acest sector si sustine ca profesorii trebuie sa foloseasca instrumente de ultim moment pentru ca studentii sa fie cat mai receptivi la materiile predate. „Daca pe piata avem Iphone, trebuie sa folosim si noi la fel ca sa ii educam, sa ii facem mai receptivi. Daca le “spun” o poveste pe tabla, nu ma asculta nimeni. Studentii ar citi mai degraba ziarul”, spune seful de lucrari, totdata doctor inginer si economist.

Tendinta: automatizarea sistemelor
Totusi, intr-o tara care la ora actuala nu ofera prea multe, este interesant de aflat care este parerea cadrelor didactice cu privire la viitorul pe care il asteapta noua generatie de ingineri din transporturi. „Vorbind despre studentii nostri, cei care se ocupa de partea electronica in transporturi, pot spune ca si-au ales un domeniu care nu o sa dispara. Tot ce poate avea loc este o “mutatie” spre automatizarea tuturor proceselor. Pentru a face fata acestei schimbari, avem nevoie de electronica si dotari IT care sa tina pasul cu dezvoltarea acestor elemente. De aceea, consider ca studentii de la Transporturi au drumurile deschise”, este de parere Florin Nemtanu.

Facand o paralela cu studentii din strainatate la aceeasi specializare, profesorul roman este convins ca din punct de vedere al disciplinelor predate, absolventii de la Politehnica sunt pe aceeasi pozitie cu orice alt absolvent din lume. Diferentele facandu-si aparitia doar la nivel de educatie.

„Problema este educatia pe care o au studentii pana ajung la noi. In loc sa facem educatie la nivel inalt, trebuie sa acoperim golurile din liceu sau chiar cele din scoala generala. Intai cobor, astup unele gauri ca sa pot sa il invat ce trebuie sa stie in facultate. Intai facem educatie elementara si, dupa doi ani in care ii invatam sa stea in banca, trecem la alt nivel. Depinde numai de ei. Daca ei sunt foarte buni, sunt si eu foarte bun”.

Oportunitati pe masura efortului depus
Oportunitatile care se deschid studentilor absolventi nu sunt de neglijat. Spre exemplu, Nemtanu precizeaza ca aproximativ 30 de ingineri de la Politehnica Bucuresti sunt angajati de Thalys, o companie feroviara celebra, care asigura legaturi internationale, cu trenuri de mare viteza intre Franta, Belgia, Germania si Tarile de Jos. Acolo, fostii studenti romani se ocupa de partea de electronica si au salarii “foarte bune”.

„Dupa parerea mea, in zece ani va fi o schimbare totala in sectorul transporturilor din Romania. Marile autostrazi vor fi terminate si se va schimba totul, inclusiv mentalitatea oamenilor. Nu vom mai avea granite. Daca acum vreau sa ma duc la Budapesta, am o retinere, ca fac doua zile pe drum. Cand voi avea autostrada si voi face doar cinci ore, atunci pot sa am pretentii si sa cer si tren de mare viteza”, completeaza profesorul.

Pentru Nemtanu, transportul viitorului in Romania, are mari sanse sa se schimbe doar cu ajutorul vointei politice. „Ca idee, se poate face orice. Daca exista si vointa politica pentru a duce domeniul transporturilor intr-o directie, sunt convins ca se poate orice. In Bruxelles, trenurile trec prin centrul orasului. Deci numai calea ferata costa cat infrastructura din Bucuresti. In general sunt bani. Daca auzi ca e vorba de o investitie in transporturi, in realitate sunt toate sansele sa fie doar o afacere si gata. Dar daca lucrurile merg bine si ajungi sa beneficiezi de avantajele investitiei, mai ales faptul ca poti sa dezvolti si alte afaceri, orasul acela devine atractiv pentru tot felul de evenimente care produc bani. Investind un miliard, de fapt castigi mult mai mult”, explica Florin Nemtanu.

Daca ar avea suficienta influenta, profesorul de la Politehnica stie foarte clar ce ar face pentru a schimba transporturile din Romania. “In primul rand – spune acesta – ar trebui dezvoltata infrastructura, prin construirea unor cai de transport feroviar si rutier de la nord la sud si de la est la vest, apoi,  trebuie incurajat transportul privat”.

Salvam vieti cu un nou sistem inteligent
„Cei care lucreaza la Ministerul Transporturilor au impresia ca reprezinta doar institutia publica, nu si interesele cetatenilor. Acest lucru ar trebui sa fie schimbat cumva. Mai mult, ei nu stiu de ce au in grija transporturile. Nu isi imagineaza ca, spre exemplu, un om de langa Oradea vrea sa transporte ceva la Giurgiu. Daca s-ar gandi asa, lucrurile ar sta diferit”, este de parere inginerul.

Pe de alta parte, Nemtanu este si secretar general la ITS (Intelligent Transport Systems) Romania, o organizatie non-profit, non-guvernamentala, ce are ca scop incurajarea, coordonarea, sustinerea si promovarea integrarii si implementarii Sistemelor de Transport Inteligente din Romania. Impreuna cu ITS a dezvoltat o serie de proiecte speciale, care vin in sprijinul transporturilor.

Unul dintre aceste sisteme se numeste E-call, un dispozitiv montat la bordul autovehiculului, si care in caz de accident trimite un mesaj la 112, precizand pozitia masinii. Acest sistem, activat manual sau automat, se doreste sa fie introdus obligatoriu, in timp, pe toate autovehiculele, asa cum este si centura de siguranta. Conform studiilor efectuate de ITS Romania, utilitatea acestui dispozitiv este foarte mare, mai ales ca Serviciul de ambulanta si Politia ar putea interveni mai repede in cazul accidentelor rutiere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *