Sunt mai multe camioane decat soferi bine pregatiti

38_cam

In Romania, statul nu mai este un investitor, ci numai un angajator, sustine Ion Lixandru, vicepresedintele Asociatiei Romane de Logistica (ARILOG). El subliniaza faptul ca somajul este in crestere, iar numarul de angajati cu carte de munca nu este in zona cea mai fericita, ceea ce nu conduce catre o medie a salariului net care sa dea confort.
Totodata, expertul in logistica si transporturi atrage atentia ca ultima acciza introdusa la carburanti va avea efect de bumerang si ca pana si Salvarea se va scumpi.
Intr-o piata in care lucrul la negru face concurenta firmelor corecte, companiile conduse de Ion Lixandru au reusit sa faca fata anilor grei de criza si chiar sa se dezvolte spectaculos. Pentru succes, reteta aplicata a avut mai multe ingrediente: respectarea planurilor propuse si a obligatiilor contractuale cu bancile, fidelizarea clientilor, accesarea de fonduri europene si investitii.

Care este istoria” din spatele acestui complex grup, Camion Logistic, dar mai ales parcursul dvs. in business?
Inceputurile mele in business sunt in 1991, dar nu cu Camion Logistic, ci cu Trans Carpatina, care s-a transformat in anii 2002-2003 in Metal Construct Carpatina. Firmele Itia au fost achizitionate in 1999 si s-a decis ca acest brand sa fie pastrat. Asa ca toate acumularile de pe Trans Carpatina, in 2001, au fost transferate (activele reprezentand mijloacele de transport) pe Itia Speed. Aici (locul in care i-am luat interviul – n.r.) ne aflam in curte la fostele garaje Itia, care reprezentau in ‘89 cea mai mare acumulare de camioane din Romania. Doar rusii aveau, la Soft Transport, o companie mai mare decat Itia. Era un urias. Din pacate, lucrurile nu s-au petrecut intr-un ton pozitiv. Poate si acest episod a fost o sansa care m-a ajutat pe mine sa dezvolt aici un grup de firme.
La momentul acesta, gestionez firma de baza Metal Construct – cea infiintata in 1991, care este si proprietarul Itia (Itia face transport international de marfa – n.r.). Aceasta infrastructura de aici din Bucuresti – cinci hectare si jumatate cu depozite si cu tot ceea ce reprezinta utilitatile necesare, spatiile de depozitare, birourile, plus investitia de la Bolintin – trei hectare si jumatate, un service modern si cu alte capacitati de birouri, investitie finalizata in 2012, sunt proprietatea Camion Logistic. Camion Logistic are doi asociati – eu si Dan Hoffman.
In 2007, am achizitionat firma Romtrailer, care reprezenta atunci tot ceea ce insemna pentru Romania mentenanta, piese de schimb, garantie, post-garantie pentru Schmitz. Din 2010-2011, acest lucru a fost preluat de Schmitz Romania. In acel moment, Romtrailer a ramas un service independent cu doua puncte de lucru: la Bolintin (in infrastructura pe care Camion Logistic a construit-o) si la Sibiu – o investitie de un 1.400.000 de euro, o investitie pe care am finalizat-o anul trecut in octombrie. Acesta este grupul pe care-l coordonez. Romtrailer asigura service pentru semiremorci in principal si bineinteles o parte din reteaua de vanzare pentru Schmitz, piese de schimb si nu numai. Ne ocupam si de vanzari de compresoare industriale. Adica toate elementele care tin de semiremorci, in principal de vehicule tractate.

Un service pentru „cei grei”

Pentru Romtrailer ati reusit sa obtineti fonduri europene.
Pe scurt, Romtrailer este un atelier de la marginea autostrazii Bucuresti-Pitesti (km 23), care ofera service masinilor foarte mari si grele, inclusiv cu remorci, semiremorci si dotari pretentioase – „un service pentru cei grei”. Ceea ce ofera acum Romtrailer reprezinta materializarea unei investitii de peste 20 de milioane de lei, facuta de Camion Logistic, intr-un complex de ultima ora care va ajunge un veritabil „mall” pentru semiremorci, un centru de productie, creatie si afaceri in domeniu. Complexul include o hala pentru reparatii cu 18 posturi de lucru, o magazie de 600 mp si 10 m inaltime, un corp de birouri P+3, de clasa A, platforme de parcare, zone de asteptare. La parterul corpului de birouri, exista un segment destinat celor care lucreaza in cadrul complexului, compus din vestiare, sala de mese, dusuri. La ultimul etaj, este o sala de conferinte de 120 mp, cu tot ce inseamna tehnica moderna in domeniu. Va spun toate acestea pentru ca avem o grija permanenta pentru respectarea la standarde inalte a cerintelor de mediu, incepand cu valorificarea energiei solare, folosirea separatoarelor de hidrocarburi, filtrarea apei, pana la amenajarea spatiilor verzi si a parcarilor.
Investitia a fost facuta utilizandu-se fonduri europene, Camion Logistic inscriindu-se, in 2009, cu proiectul de la Bolintin, in programul operational Muntenia Sud Axa 4.1. Evaluarea a durat un an, pentru ca in aprilie 2010 sa se semneze contractul. Finantarea prin fonduri europene a reprezentat 69,89% din valoarea totala a proiectului, terenul nefiind inclus.
Partea finantata in proportie de 69,89% s-a referit efectiv la constructia complexului, nefiind luata in calcul organizarea de santier. De asemenea, in suma avuta in vedere la finantare, nu a intrat TVA-ul. In final, valoarea totala a investitiei incluse in proiectul acceptat pentru finantare a fost de 11.600.000 lei, desi valoarea evaluata si aprobata pentru proiect a fost initial de 15.600.000 de lei.

 

„Statul nu mai este un investitor”

Ultimii ani nu au fost prea fericti pentru zona de business. Cum ati traversat criza economica si ce anume credeti ca v-a ajutat sa supravietuiti, sa ramaneti alaturi de cei puternici pe piata, in timp ce multe alte companii – chiar si de renume, au pus lacatul pe usa?
Eu nu i-as spune criza economica. Imi mentin punctul de vedere pe care l-am tot expus incepand cu 2009. Noi suntem intr-o rearanjare economica. Din punctul meu de vedere, criza economica inseamna sa compari ceva fata de altceva. Or, Romania, la momentul 2008-2009, nu putea sa compare decat cu perioada de dinainte de 1989. Si atunci discutam deja de doua forme de administrare economica diferita. Discutam de un sistem centralizat comunist, care a fost pana in 1989, iar dupa… discutam de o perioada de tranzitie. Neavand legile de baza, neavand institutiile care sa functioneze asa cum ar trebui, este inca intr-o perioada de tranzitie. Si atunci nu ne putem plange ca am trecut printr-o criza. In ultimii ani avem crestere economica de doi si ceva la suta si se estimeaza pentru acest an un trei la suta. Si, culmea, somajul este in crestere, consumul intern nu creste, ceea ce inseamna ca sunt niste disfunctiuni: nu poti sa ai crestere economica si sa nu ai buna stare. De asemenea, bancile nu misca bani. Deci sunt multe lucruri care nu sunt normale. Nu sunt normale pentru ca noi nu am trecut printr-o criza economica. Noi avem o criza a statului, nu a statului de drept, ci a statului prin functiile sale de a administra si de a simplifica sistemul legislativ. Bineinteles, de aici desfacem ceea ce ne intereseaza pe noi: zona de concurenta, zona de legislatie punctuala pe transport, pe logistica si serviciile adaugate pe aceste segmente. Si faptul ca la momentul acesta, in ultimii doi ani, statul nu mai este un investitor. In orice tara, cel mai mare investitor este statul, el este cel care decide directia. Pe cand la noi, dupa cum vedeti, statul este cel care traieste de pe urma a ceea ce decid marile companii. In Romania, statul este cel mai mare angajator. Sunt atatea judete in care cei mai mari angajatori sunt spitalele. Cum este posibil asa ceva? De exemplu, judetul Severin. Acolo cel mai mare angajator este administratia de stat. Cum sa se dezvolte liber cineva care mai mult cheltuie decat aduce? Si atunci discutam despre niste feude in care sunt niste indivizi pusi in sistem guvernamental care gestioneaza toate avutiile acelei zone.

Totusi, chiar si in acest context de reasezare economica, numeroase companii „au murit”. Dvs. cum ati reusit sa rezistati?
Am avut credite bancare, nu de alta natura. Am accesat fonduri europene. Am avut planuri facute in 2007 pe care le-am urmarit cu rigurozitate chiar daca a venit perioada 2008-2009-2010. Nu m-am abatut de la proiectele pe care mi le-am propus. Intr-adevar, am deschis alte linii pentru a sustine aceste investitii, dar mi-am dus toate proiectele la bun sfarsit. Toate creditele sunt din Romania, mai putin leasingurile din 2011 pe care le-am luat direct din Germania. Nu avem de ce sa ne temem ca nu ar fi lucrurile in regula atat timp cat ne respectam contractul cu bancile. Nu avem datorii la banci, avem niste obligatii contractuale. Si la momentul acesta suntem in program. Ce-i drept, nu mai avem 180 si ceva de oameni, avem doar 90 si ceva de oameni. Asta este, de fapt, cutuma acestor cinci ani. Cu toate ca am dublat investitia – in 2008 discutam doar despre acest complex de aici de cinci hectare si jumatate, la momentul acesta discutam despre doua investitii mari pe care le-am facut: 2010-2013 – investitii care se duc undeva la noua milioane de euro. Nu stiu cati au investit in platforme pentru service-uri in aceasta perioada. Noua milioane de euro. Aceasta este valoarea pe care noi am investit-o in cele doua platforme de la Bolintin. Noi ne-am urmarit programul. Speram sa ne respectam planul. Nu e simplu, nu putem sa spunem ca suntem fericiti, nu suntem niste castigatori, dar suntem niste companii corecte, care stau in piata si il citez aici pe Ionut Popescu, presedintele Consiliului Fiscal: „Suntem in acei 14% din cele 200.000 de companii care activeaza si au credite bancare”.

Investitiile incep sa dea roade, dar nu produc valoare adaugata

Cum credeti ca vor evolua, in acest an, cele trei piete in care activati?
Va pot sune ce s-a intamplat si sa-mi exprim o opinie despre cum vad eu lucrurile. In primul rand, in partea de inchiriere-depozitare am avut o componenta foarte buna care a tinut pana in 2010. Partenerii pe care i-am avut, ii avem si acum, sau cel putin o mare parte dintre ei – cei strategi. Am reusit sa completam modificarea de chirii prin servicii adaugate. Asta inseamna ca am investit mult in solutii de economie a consumului de energie. Toate acestea s-au tradus intr-un pret mai mic pe cost pe metru patrat. Bineinteles ca am facut si niste corectii partenerilor vechi, carora le-am acordat niste facilitati. Pentru ca este firesc sa faci ceva ca sa pastrezi un parteneriat cu companii de la care incasezi aproape 200.000 de euro pe an. Trebuie sa faci ceva, nu sa te gandesti ca un astfel de parteneriat se va mentine de la sine. Daca sunt parteneri de noua ani cu tine, in conditiile in care in vecinatatea noastra si in toata zona de platforma militara s-a dezvoltat foarte mult pe zona de depozitare È™i birouri, inseamna ca oamenii aceia au considerat ca nu este un business rau cu noi si noi ar trebui sa venim alaturi de ei, sa investim alaturi de ei.
In partea de ateliere de reparatie, in special pentru semi-remorci, acolo a fost o modificare destul de serioasa. In 2008 aveam 86 de oameni intr-o singura locatie, iar acum am ajuns sa avem 45 de oameni in trei locatii – asta inseamna in Bolintin, Sibiu si Oradea. Avem 27 de posturi de lucru, fata de 11, cate aveam acum cinci ani. Diferenta este ca a scazut cerinta de manopera vanduta. Este firesc, si aici vin si completez partea de criza economica – de ce spun ca e anormal ce se intampla, sa asistam la o crestere economica, dar care sa nu se regaseasca in zona de servicii. Si se vede si pe zona vanzari de piese si schimbari de vehicule noi. Pe sectorul nostru. Intr-adevar, s-a dezvoltat Dacia ca productie, s-au dezvoltat produsele de curier la export, s-au dezvoltat multe alte ramuri ale economiei care nu performau. Apoi au inceput sa fie performante. Agricultura a inceput sa fie performanta in ultimii doi-trei ani, investitiile incep sa produca roade, dar nu produc valoare adaugata. Se vede ca la nivelul bugetului de stat aceste rezultate foarte bune nu aduc si venituri in plus la buget si somajul este in crestere, numarul de angajati cu carte de munca nu este in zona cea mai fericita si acest raport nu conduce si catre o medie a salariului net care sa dea confort.

 

Avem multe oportunitati catre Orient

Fata de ultimii trei ani, piata service-urile auto credeti ca va fi mai OK anul acesta? Sunt semnale ca atelierele auto o vor duce mai bine?
Nu este un inceput fericit de an. Dupa mai 2012, lucrurile au inceput sa se miste destul de anevoios. Dupa ce au avut loc acele schimbari in zona guvernamentala, lucrurile s-au schimbat in piata; blocarea investitiilor in economia statului a condus si la opriri de investitii ale companiilor. Pe o piata mult mai mica, am ramas aceiasi competitori. Pe langa toate aceste lucruri este si piata neagra, care nu necesita toate autorizatiile pe care noi suntem obligati sa le avem… Piata s-a strans si incercam sa ne repozitionam.
Asa cum am facut cu investitia de la Sibiu. Aceasta a fost facuta pentru a ne repozitiona, am mers acolo unde am putut fi mai aproape de client, am incercat sa avem servicii flexibile, sa completam gama de oferta pentru client, sa ne mulam pentru client, asa cum se spune intr-un termen comercial. Datorita faptului ca s-au miscat mai putin, randamentul pe camioane a scazut, nici asiguratorii nu au mai incheiat foarte multe polite, iar nemaifiind polite incheiate, accidentele au fost tratate individual, nu au mai fost tratate prin CASCO sau prin polite de asigurari care sa-i indrume catre service-urile autorizate. Pe orizontala, am avut de pierdut cu totii. Lucru care se vede.
In divizia de transport international ne-am relocat la inceputurile anilor 2010-2011 catre Europa. De un an ne-am uitat si catre Orient, avem si o zona de vreo zece camioane cu care lucram si in Occident, avem si o zona de alte opt – si dorim sa dezvoltam, cu care sa ne ducem si catre Asia. Recent, am avut si primul transport in Irak si de aici vrem sa ne ducem cat mai mult catre Orient – asta inseamna Iran, Irak. Speram sa se termine si razboiul din Siria, sa intram in Iordania si in zonele pe care le putem acoperi. Romania reprezinta totusi o porta catre Orient, o zona in care se pot face multe schimburi. Noi si bulgarii. Avem Portul Constanta si avem multe oprtunitati pentru Orient.

Companii straine opereaza in vest cu soferi din Romania

Sunt suficiente locuri de munca pentru soferi in Romania?
Sunt mai multe camioane decat soferi pregatiti. Si va pot spune ca am facut o analiza de specialitate. Soferii activeaza in strainatate, dupa aceea se intorc acasa. Sunt diferente de cultura, este o mare problema pentru ei sa stea sase saptamani plecati, dar astea sunt conditiile. Cheltuie niste bani acolo, care din pacate injumatatesc veniturile pe care le au pentru familie. Pe de alta parte, fiind departe de familie, este o greutate pe care trebuie sa o suporte psihic, cheltuie si cu telefoanele, si cand se intorc, la o luna si jumatate, trebuie sa mai aduca si ceva acasa. In plus, acum, daca ai carnet de sofer, te urca in TIR si te trimit in Anglia. Inainte nu ajungea oricine sofer de TIR. Exista o rigurozitate la angajare, sa nu mai vorbim de regula de baza: trebuia sa ai cinci ani vechime… Discutam de reasezarea economicului si comercialului din Romania.
Din 2009 nu am mai putut angaja atatia soferi cate camioane am. Sunt multe companii din vestul Europei care opereaza in Romania ca sediu social si angajeaza. Asta se intampla deoarece aceste companii straine opereaza in vest cu soferi din Romania.

Pana si Salvarea se va scumpi!

Ce parere aveti despre ultima acciza introdusa la carburant?
Este un venit sigur pe care guvernul l-a pus ca si conditie pentru viitoarele acorduri de imprumuturi. Asta inseamna ca pana si Salvarea se va scumpi. Acciza va avea efect de bumerang si cu siguranta nu noi, transportatorii, vom suferi.
Mult discutata acciza pe carburant va avea un impact in toate colturile, incepand de la transportul aerian, naval sau fluvial. Aceasta acciza este singurul si cel mai simplu activ pe care statul il are la indemana in acest moment pentru a aduna bani.
La noi nu este o problema, pentru ca noi vom muta pe logistica, logistica muta pe marfa si marfa va primi si ea bucatica ei de cost. Nu este o problema a transportatorilor. Insa, unele firme de profil se vor alimenta din afara Romaniei, atunci cand pretul nu va mai fi concurential.

 

CARTE DE VIZITA

ION LIXANDRU

–         Este vicepresedintele Asociatiei Romane de Logistica;

–         Este administrator al grupului din care fac parte compania de inchiriere spatii Camion Logistic, atelierul auto Romtrailer si compania de transport international Itia Sped;

Mirabela Stoica

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *