2010, noul termen pentru privatizarea CFR Marfa

Interesul strainilor a repus pe tapet privatizarea

Dupa sase luni in care pierderile au tot crescut pe fondul injumatatirii traficului fata de anul trecut, fortand CFR Marfa sa trimita 40% din personal in somaj tehnic prin rotatie, MTI a anuntat ca nu renunta totusi la planul de privatizare, ba chiar si-a fixat o tinta mai ambitioasa: sa obtina mai mult de un miliard de euro (pretul minim avansat de Ludovic Orban) in urma unei licitatii internationale la care vor participa numai investitori din domeniul feroviar.

„Incercam sa facem o privatizare in conditii foarte bune, de aceea nu ne propunem sa scoatem societatea la privatizare mai devreme de sfarsitul anului viitor, cand sper ca revigorarea economica va aparea si deci climatul si ofertele vor putea sa fie altele. CFR Marfa se afla in competitie cu alti operatori de marfa, mai ales straini, care sunt din ce in ce mai insistenti pentru a intra pe piata noastra, pentru ca Romania este o tara cu potential si mai ales este o tara cu iesire la mare, Constanta fiind un port important pentru traficul de containere“, a declarat Radu Berceanu.

Interesul amintit de ministrul de resort este evident, din moment ce Rail Cargo Austria (al treilea operator feroviar de transport marfa la nivel european, divizie a grupului Österreichische Bundesbahnen – Caile Ferate Federale Austriece), l-a racolat pe postul de director de dezvoltare chiar pe Calin Gratian, cel care a condus CFR Marfa din ianuarie 2009. Racolarea fostului director al CFR Marfa reprezinta in mod cert un atu pentru compania austriaca in contextul relansarii privatizarii, presupunand ca austriecii vor dori sa continue expansiunea spre est, dupa ce au definitivat in decembrie 2008 achizitia operatorului feroviar MAV Cargo din Ungaria.

AIF: moment nepotrivit pentru privatizare

Reprezentantii Asociatiei Industriei Feroviare (AIF) din Romania sunt insa de parere ca privatizarea CFR Marfa s-ar face intr-un moment nepotrivit. Motivul pentru care relansarea privatizarii nu este oportuna il reprezinta rezultatele financiare ale companiei, care pot fi considerate chiar dezastruoase prin comparatie cu profitul relativ constant inregistrat pana in 2007.

Intrucat CFR Marfa inregistreaza pierderi, valoarea tranzactiei ar putea fi mult diminuata chiar fata de obiectivul initial – un miliard de euro. In plus, riscul de a vinde operatorul de stat pe o suma derizorie este accentuat si de faptul ca inclusiv pe plan international transportul feroviar de marfa este in declin, iar profiturile companiilor interesate de o eventuala preluare sunt mult mai mici decat in trecut, temperand astfel apetitul pentru achizitii.

Pe de alta parte, chiar daca nu s-ar obtine o suma cu adevarat impresionanta, este de apreciat intentia MTI de a pastra banii pentru investitii in companiile feroviare care vor ramane in portofoliul statului dupa vanzarea CFR Marfa. „Ceea ce as dori este ca banii obtinuti dintr-o astfel de tranzactie sa ramana in sistemul feroviar, adica sa-i putem utiliza la CFR Calatori si la CFR Infrastructura pentru investitii, atat in liniile de cale ferata, ca ele sa ajunga in sfarsit la un standard de viteza, dar bineinteles si in ceea ce priveste vagoane si alte lucruri necesare, in asa fel incat pe viitor tentatia de a calatori cu trenul sa fie suficient de mare incat companiile sa fie mult mai echilibrate din punct de vedere economic“, a explicat ministrul de resort.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *