56,24 la suta din masinile verificate in 2012, inregistrate cu cel putin o neconformitate

george dinca

In primele 6 luni ale anului 2013, aproape 15.000 de masini au fost respinse, din motive tehnice, la prima prezentare la RAR. Vorbim despre un procent de 16,1%, mai mare fasa de perioada corespunzatoare a anului 2012, cand a fost de 14,9%. Cauzele acestor cifre sunt date de neingrijirea masinilor de catre proprietari si de portofelele tot mai goale ale romanilor.
George Adrian Dinca, seful Registrului Auto Roman, explica, pe larg, care este situatia parcului auto din Romania si cum se implica institutia pe care o conduce astfel incat sa creasca siguranta in traficul rutier.

 

RBT: Cat de aglomerat mai este la RAR?
George Adrian Dinca: Exista o dinamica anuala a solicitarilor de prestatii RAR, care mentine in general aceleasi caracteristici, daca nu sunt perturbari determinate de modificari legislative. Lunile decembrie si august – inclusiv pe fondul concediilor de odihna – sunt, de regula, mai aglomerate. La acest moment, media celui mai mare interval de asteptare este de 10 zile lucratoare la activitatea de eliberare CIV pentru vehicule second-hand care se afla la prima inmatriculare in Romania si de 3 zile lucratoare la activitatea de certificare a autenticitatii vehiculelor inmatriculate in Romania, care isi schimba proprietarul.

Ce rezultate ati avut, de la implementarea proiectului call center?
Implementarea proiectului call center a evidentiat rezultatele scontate. Acum avem asigurata o incarcare uniforma a reprezentantelor RAR, alocarea contorilor pentru activitatile programabile realizandu-se unitar, in functie de productivitatea medie stabilita la nivelul general al institutiei. Totodata, se asigura un acces cat mai rapid la activitatea de programare, prin preluarea fara sincope a tuturor apelurilor telefonice. De asemenea, exista posibilitatea oferirii alternative a unor programari in judete limitrofe, daca intervalul de asteptare este mai mic. Tot prin proiectul call center am reusit sa asiguram un timp de reactie foarte scurt si sa oferim posibilitatea unor actiuni uniforme in cazurile de crestere temporara a numarului de solicitari de programare.

Varsta medie a masinilor romanilor: 9,84 ani

Au romanii masini bune?
Din analizele statistice referitoare la activitatea statiilor ITP autorizate de RAR (SITP), rezulta ca varsta medie a vehiculelor ce compun parcul auto national este de 9,84 ani.
In intervalul 1-4 ani se situeaza 18,67% din vehiculele prezentate la ITP, in intervalul 5-9 ani se regasesc 37,6% din vehicule, iar peste 10 ani sunt 43,73% din vehicule.

Care este starea lor tehnica?
In ceea ce priveste starea tehnica a vehiculelor, din analizele efectuate cu privire la activitatea SITP, s-a constatat un procent de 7,14% vehicule respinse la prima prezentare. Se poate remarca faptul ca detinatorii vehiculelor rutiere le “pregatesc” pe acestea inaintea prezentarii lor la examenul ITP care este, de altfel, o activitate programata periodic, asa dupa cum ii sugereaza si denumirea.

Opelul si Fordul, preferate de romani

Ce masini prefera romanii si de ce?
Din punct de vedere al categoriei de utilizare, in primele sase luni ale anului 2013 au fost introduse in Romania 122.325 de autoturisme, 19.480 autoutilitare sub 3,5 tone, 6.100 autoutilitare peste 3,5 tone, 570 microbuze si autobuze, 6.088 motocicluri, 7.309 remorci si semiremorci, 1.032 tractoare agricole sau forestiere.
Din punct de vedere al marcilor, in acelasi interval de timp, principalele marci care s-au inregistrat au fost: Opel – 18.790 de masini, Ford – 16.264, Mercedes Benz – 9.913, Dacia – 7.801, Audi – 7.376, Renault – 6.897 si BMW – 6.847.

Aproape 15.000 de vehicule au primit „respins”

Potrivit ultimelor date, cate masini verificate de inspectorii RAR au fost declarate neconforme? Sunt mai multe, mai putine, fata de anul trecut sau fata de alti ani?
Discutand de reprezentantele RAR, in primele 6 luni ale anului 2013, dintre cele 93.042 vehicule introduse in Romania si care au avut ultima inmatriculare intr-un stat membru UE, 14.944 au fost respinse din motive tehnice la prima prezentare la RAR. Obtinem astfel un procent mediu de respingere de 16,1%, care este mai mare decat din perioada corespunzatoare a anului 2012, anume 14,9%. Explicatia o regasim in vechimea medie de fabricatie a vehiculelor introduse in Romania, care este mai mare din cauza formulei de calcul a timbrului de mediu care descurajeaza importul de autovehicule Euro 4 si Euro 3, existand anumite situatii particulare in care sunt avantajate autovehiculele Euro 2.
In paralel, RAR efectueaza impreuna cu lucratori ai Politiei Rutiere actiuni de control tehnic in trafic (CTT) pentru vehiculele care circula pe drumurile publice din Romania, cu exceptia celor utilitare (incepand de la data infiintarii ISCTR), prin utilizarea unui numar de 44 autolaboratoare complet echipate si dotate. In cadrul acestor actiuni se urmareste “extragerea” din trafic a acelor vehicule care, la momentul desfasurarii controlului, nu indeplinesc integral cerintele tehnice necesare. Oprirea autovehiculelor se realizeaza de catre lucratorii Politiei Rutiere si sunt vizate, in principal, acele vehicule pentru care exista indicii cu privire la o intretinere necorespunzatoare si, deci, la o stare tehnica precara (intre doua ITP-uri, obligatia mentinerii vehiculului intr-o stare tehnica buna, conform legislatiei aplicabile, este a detinatorului acestuia).
In ceea ce priveste analiza activitatii de CTT corespunzatoare anului 2012 este de remarcat faptul ca au fost verificate 78.985 vehicule. Dintre acestea, 56,24% au fost inregistrate cu cel putin o neconformitate incadrata in categoria defectelor minore, majore sau periculoase. Daca se au in vedere doar defectele inregistrate care au impact asupra sigurantei rutiere, 40% din vehiculele controlate s-a aflat in aceasta situatie. 16% din vehiculele controlate au prezentat neconformitati la sistemul de franare, cel de directie, la puntile si fuzetele acestora si au fost considerate ca prezentand pericol iminent de producere a unor accidente.
Oricum, de la an la an, tendinta este de scadere a numarului de vehicule care sunt depistate in trafic cu neconformitati si mai ales cu neconformitati incadrate in categoria defectelor periculoase care se sanctioneaza dur de catre Politia Rutiera si pentru care RAR anuleaza imediat inspectia tehnica periodica detinuta.

Dezinteres pentru intretinerea masinii

Care sunt principalele cauze pentru care o masina prezinta nereguli?
Am identificat, printre cauze, lipsa de preocupare a detinatorilor de vehicule pentru mentinerea bunei stari tehnice in intervalul dintre doua inspectii tehnice si, cateodata, alocarea de resurse financiare insuficiente pentru intretinerea unui vehicul, mai ales atunci cand aceasta este mai costisitoare (in functie de valoarea vehiculului).
Tot din analiza cu privire la CTT rezulta ca cel mai des intalnite neconformitati au fost inregistrate la instalatia electrica, de iluminare, semnalizare si auxiliara, in proportie de 35%. Urmeaza alte cauze, cum ar fi emisiile poluante (20%), apoi neconformitati la alte echipamente, inclusiv tahograf si limitator de viteza (13%), punti, jante, anvelope, suspensie (13%), ori cele legate de vizibilitate (12%), sistem de franare (4%), sistem de directie (3%) si zgomot, scurgeri de combustibil si/sau ulei (2%).

Ce procent din masinile verificate de catre inspectorii RAR prezinta nereguli in ceea ce priveste efectuarea inspectiei tehnice periodice?
Din totalul vehiculelor controlate tehnic in trafic la nivelul anului trecut, 95,10% dintre vehicule prezentau o dovada de efectuare a ITP valabila. 2,10% din aceste vehicule aveau dovada de ITP expirata, 0,10% prezentau o dovada falsa de ITP, iar in cazul a 2,70% din vehiculele oprite, conducatorul auto a declarat ca nu are documentele disponibile.

Blocarea in timp real a masinilor cu probleme

Ce poate face RAR pentru sporirea sigurantei in trafic, avand in vedere ca unele dintre masinile care circula in tara sunt adevarate cosciuge pe roti?
Parghiile legale de care RAR dispune sunt cele referitoare la supravegherea activitatii statiilor de inspectie tehnica periodica autorizate si cele referitoare la desfasurarea controlului tehnic in trafic. Suplimentar, la nivel legislativ, RAR participa cu specialisti la procesul de elaborare a legislatiei nationale, dar si comunitare din domeniul de activitate.
In ceea ce priveste supravegherea activitatii SITP, RAR a implementat un sistem informatic foarte bine conceput si apreciat la nivel european, care este permanent revizuit si imbunatatit si care a schimbat mult din vechile “obiceiuri” referitoare la ITP. Bineinteles ca nu ne declaram pe deplin multumiti si vrem sa fim in permanenta cu un pas inaintea celor care doresc sa fraudeze, in orice fel, sistemul.
RAR a implementat un program prin care poate bloca in timp real utilizarea in trafic a autovehiculelor cu probleme tehnice grave si care ar putea pune in pericol siguranta participantilor la trafic. Demersul face parte din strategia de dezvoltare a RAR si adaptarea la cele mai noi standarde europene. Prin aceasta aplicatie on-line se realizeaza inregistrarea instant in bazele de date ale RAR, a raportului de control tehnic in trafic, precum si tiparirea acestuia la momentul controlului prin utilizarea imprimantelor cu care au fost dotate laboratoarele destinate acestei activitati. Se pot realiza pe loc cautari in bazele de date ale RAR astfel incat, pentru fiecare vehicul supus controlului sa fie disponibile, in orice moment, toate informatiile concludente cu privire la caracteristicile tehnice mentionate in Cartea de identitate, cu privire la inspectiile tehnice periodice efectuate, dar si la precedentele controale tehnice in trafic la care a fost supus. Suplimentar, vor fi inregistrate in timp real toate masurile aplicate in urma rezultatelor controlului respectiv: retinerea certificatului de inmatriculare, retinerea permisului de conducere, imobilizarea autovehiculului si/sau anularea ITP.
Atunci cand se impune, conform legislatiei aplicabile, vehiculele vor fi blocate automat in bazele de date ale RAR pana la remedierea defectiunilor si/sau a neconformitatilor constatate si inregistrate corespunzator.

Cand te viziteaza inspectorii RAR mai des

Cat de dese sunt actiunile de supraveghere a activitatii ITP?
Activitatea de supraveghere a statiilor de ITP din punct de vedere al activitatii desfasurate se realizeaza informatic prin sistemul generic denumit SIRAR, pomenit mai devreme. Este astfel conceput incat prin intermediul unei functii aleatorii care presupune foarte multi parametri de intrare, vehiculele prezentate in cadrul SITP sunt blocate in vederea reinspectarii de catre inspectorii RAR. In functie de rezultatele de la reinspectia efectuata, adica in functie de cat de bine a fost efectuat ITP in cauza, se modifica un anumit punctaj aferent statiei, care genereaza modificari la nivelul functiei aleatorii de care vorbeam si care mareste sau micsoreaza procentajul de reinspectie al statiei in cauza, conform unor formule matematice implementate. In concluzie, modul in care o statie de ITP, prin inspectorii autorizati ai sai, intelege sa respecte reglementarile in domeniu, determina in mod direct proportional numarul de prezente ale RAR in cadrul acelei statii: lucrezi bine, esti supravegheat mai putin, dupa cum daca nu lucrezi corect, vei suporta prezenta RAR mai des!

In ce masura va puteti implica, alaturi de Politia Rutiera, in controale in trafic? Ce masuri puteti lua in cazul unor nereguli?
RAR impreuna cu Politia Rutiera desfasoara permanent actiuni de control tehnic in trafic cu respectarea legislatiei in baza unor protocoale, respectiv a unor programari lunare de activitate. Actiunile pot sa aiba si anumite tematici specifice. In general, conform legislatiei, in baza defectelor mentionate de catre inspectorul RAR, pe raportul intocmit cu ocazia controlului, lucratorul Politiei Rutiere aplica sanctiunile prevazute de legislatia privind circulatia pe drumurile publice si inscrie masurile aplicate la rubrica privind rezultatele controlului din raportul de CTT. Totusi, in cazul in care masurile aplicate de catre lucratorul Politiei Rutiere includ si imobilizarea vehiculului ca urmare a gravitatii defectelor constatate, in cazul vehiculelor inmatriculate in Romania, inspectorul RAR va proceda suplimentar la anularea ITP.

Cum ar putea fi descurajati romanii sa circule cu adevarate rable, pericole pe drumurile publice?
In opinia mea, fenomenul este in scadere, iar rezultate si mai bune in acest sens s-ar putea obtine prin aplicarea mai ferma a legislatiei aplicabile de catre toate institutiile/organismele implicate.

 „Clonele”, identificate de inginerii RAR

Ce poate face RAR in privinta asa-numitului fenomen de clonare a masinilor?
Actiunile retelelor infractionale specializate folosesc metode din ce in ce mai perfectionate in vederea clonarii autoturismelor, prin modificarea unor elemente de identificare ale acestora. Ca urmare, depistarea seriilor contrafacute nu mai este posibila fara ajutorul unor echipamente de expertiza specializate si fara cunoasterea detaliata a locurilor si caracteristicilor de poansonare si marcare a seriilor de identificare. Cunoscand acest lucru si tinand cont de tendinta pe plan international in acest domeniu, in cadrul RAR se desfasoara activitatea de certificare a autenticitatii vehiculelor rutiere.
Astfel, RAR contribuie in mare masura la scaderea numarului autoturismelor substituite care fac obiectul traficului international de vehicule furate. Certificarea autenticitatii face posibila depistarea vehiculelor la care s-au facut interventii neautorizate asupra numarului de identificare (seria de sasiu) sau a altor elemente de identificare ale acestora. Bazele de date la care RAR are acces dau posibilitatea identificarii unor vehicule clonate care figureaza inmatriculate in tara noastra sau in alte state ale caror institutii specializate in domeniul evidentelor auto ne pun la dispozitie aceste informatii.
RAR este preocupat ca specialistii din domeniul certificarii autenticitatii vehiculelor rutiere sa fie instruiti periodic cu cele mai noi informatii cu privire la identificarea unor vehicule clonate. Descoperirea vehiculelor clonate presupune, pentru inginerul specialist din cadrul RAR, un inalt grad de pregatire, bazat pe experienta anterioara si pe informatiile la care are acces.

Dotare materiala corecta, dar nu suficienta

Cat de bine dotat este RAR?
Istoric vorbind, RAR a inteles, inca de la infiintarea sa, in anul 1991, ca pentru a putea avea un cuvant de spus in domeniul vehiculelor rutiere, esentiala este dotarea materiala, precum si calitatea si calificarea personalului cu care lucreaza. A facut progrese substantiale si a abordat cu maxima atentie aceste domenii. In ceea ce priveste dotarea materiala, desi prin contractarea unor credite bancare, inca din anii ’90, s-a trecut la investitii in tehnica de calcul si in echipamente necesare in procesul de verificare tehnica. Se poate spune ca prima mare etapa, primul mare pas inainte s-a facut incepand cu anul 2000, iar ulterior, in procesul de preaderare al tarii noastre la UE, s-au utilizat la maximum posibil avantajele programelor PHARE in scopul dotarii materiale. Ulterior, an de an, s-a avut in vedere realizarea unor programe justificate si echilibrate de investitii din surse proprii, astfel incat, la acest moment, se poate spune ca RAR are o dotare materiala corecta, dar nu suficienta, si care trebuie sa tina permanent pasul cu noua legislatie in domeniu, dar si cu noile tehnologii aplicate.

CARTE DE VIZITA

GEORGE ADRIAN DINCA, directorul Registrului Auto Roman

  • A absolvit Facultatea de Transporturi din Bucuresti;
  • Din 2003 lucreaza la RAR, unde a parcurs pasi importanti, de la inginer mecanic la Departamentul Omologari la sef colectiv la Serviciul Exploatare – Intretinere Parc Auto, pana la sef Serviciu si sef departament.
  • Din 2012 este directorul Registrului Auto Roman.

Felicia Niculae

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *