Avem un nivel de inconstienta inegalabil

RZV_6223

Romania sta foarte prost la capitolul educatie rutiera, iar in scolile de soferi pregatirea elevilor nu este deloc stralucita. Sunt doar doua dintre parerile comisarului-sef Lucian Dinita, seful Directiei Politiei Rutiere. El subliniaza necesitatea educatiei rutiere inca din clasele primare si a implicarii intregii societati. Altfel, apreciaza seful Directiei Politiei Rutiere, vom continua sa asistam, cu mainile in san, la accidente grave.

Cum sta Romania la capitolul educatie rutiera?
Prost. Educatia rutiera la nivel de mediu rural este zero, indiferent ce ai spune, ce ai face, cum ai face. N-are niciun fel de finalitate. De ce? Romanul e preocupat de cu totul si cu totul altceva. Cand ii spui de educatie rutiera, zambeste asa, abstract. Alte state ale Uniunii Europene investesc sume enorme, pentru ca se merge pe principiul ca, daca investesti, investesti intr-un om pe care tu il ai mai departe bun de munca.

Educatia rutiera nu aduce profit

Totusi, s-au inregistrat scaderi ale accidentelor cu victime decedate.
La accidentele cu persoane decedate este o scadere cu 15 la suta fata de anul anterior. Unica. Uniunea Europeana n-a intalnit asa ceva, n-a avut niciunul asemenea scadere. Am spus-o de foarte putine ori, dar e prea putin important. Noi traim cu alte teme. Presa prezinta tot timpul evenimente rutiere grave, carnagii, asa-zise carnagii. Termenii astia… ambuteiaj, carambol, carnagiu, cea mai neagra zi pe sosele. Daca cei care ii utilizeaza s-ar uita in Dex, ar realiza mai bine ce dimensiuni au. Sunt niste titluri care, pur si simplu, socheaza telespectatorul.
In anii anteriori, media, ca si societate civila, ne-a sprijinit in eforturi. In ultimii doi ani insa nu s-a mai intamplat nimic. Nu este interes. Intr-o economie de piata care presupune numai profit, s-a apreciat ca educatia si siguranta rutiera nu aduc profit.

Presa scrisa v-a mai sprijinit.
Da, dar intr-un secol al vitezei, toata lumea se uita la televizor, pe Internet, iar radio abia asculta. Tineretul ori asculta manele ori muzica la maxim. Stiri nu. In mediul rural ati vazut presa scrisa? Da, exista publicatii zonale. Ei, nici alea nu abordeaza subiectele astea. Cancanul e la moda, circul, minciuna. Cand spun minciuna, am spus-o si la televizor, a devenit o ciuma fabricarea de stiri.

Mamele pe acostament, copiii pe strada

Am vazut de multe ori mame tragandu-si copiii de mana, pe trecerea de pietoni, cand semaforul indica rosu, sau chiar angajandu-se in traversare prin locuri nepermise.
Of! In primul si in primul rand, totul pleaca de la educatie. Doi: avem un nivel de inconstienta inegalabil. Cred ca am mai vazut prin tari din lumea a treia asa ceva. Dvs. spuneti de mame cu copii care traverseaza pe langa trecere. Dar cate mame n-ati vazut ca merg, la tara, ele pe acostament, iar copiii in strada? Multe, da? Dar spuneti-mi de cate ori ati vazut o mama care sta la semafor, chiar si la trecere, cu un carucior in care este un copil, iar cand traverseaza ia in brate copilul si impinge doar carutul? Ati vazut asa ceva?

Nu.
Si? Daca vine un descreierat? Direct in carucior… Va e clar, da? Mai spuneti-mi urmatorul lucru, apropo de mame. Cand ai un copil, se presupune ca ai grija de el. Cate mame n-ati vazut absorbite de cu totul si cu totul altceva si nu se uita ce fac copiii? Multe, da? Mai ales in mediul rural! Le da drumul afara, la joaca. Ies din curte si unde se duc? In strada. Ce se intampla mai departe?…
Vremurile din anii ’80-90 au fost foarte bune. Era o educatie rutiera  sedimentata la baza, la primii ani, la clasele primare…

Violenta, sport national

Nu s-ar putea introduce Educatia Rutiera, ca disciplina, la scoala?
Este introdusa. Numai ca intrebati Ministerul Educatiei, sa vedeti ca in curricula de invatamant, dupa stilul Uniunii Europene, nu mai prevede asa ceva. Si aici avem un paradox. In Uniunea Europeana, extrascolar, se fac ore de educatie civica, sanitara. Culmea este ca astea le fac parintii! Asa cum sunt organizati la noi, asa si acolo. Numai ca la noi comitetul de parinti face cu totul altceva. In UE, parintii se joaca impreuna cu copiii, explicandu-le notiuni de educatie rutiera.
Mai exista un paradox. Noi invatam copiii sa traiasca intr-un anumit fel. Pentru ca am fost crescuti intr-un anume fel. Nu de putine ori mi-a fost pusa intrebarea: „Dar de ce am ajuns in stadiul asta?”. Va dau un exemplu. Daca un copil fumeaza, la liceu, mai devreme sau mai tarziu, se intreaba: „Eu sunt mai prost?”. La un moment dat, daca unul a facut un gest care e apreciat, la fel fac si ceilalti. Exact asta se intampla si in trafic. Uitati-va la fel de fel de inconstienti. Pur si simplu, alienati mintal.

Eu am vazut un sofer cum cobora din masina cu o bata, sa-l loveasca pe soferul din spate.
Nu vorbim de violenta. Violenta este un sport national. Ori ca e in familie, pe strada, la meci sau la distractie. Ea se manifesta si in trafic, fara doar si poate. Suntem o natie care cred ca deja riscam sa ne aliniem unor tari unde nu exista nici macar educatie la modul general. Uitati-va ce traim in fiecare zi! Fel de fel de interese, nu mai exista respect unul fata de celalalt. Daca poti sa ai un caracter josnic, esti cel mai „apreciat”. Iar la volan, ai in mana si niste cai putere, pe care poti sa-i folosesti cum vrei. Sunt cazuri de soferi care au mers cu 264 km/ora, sau de motociclisti cu 230 km/ora.

Dar pe autostrada cum sunt accidentati pietonii? Sar gardurile?
Da. Mergeti pe A1 si vedeti cum se catara pe garduri. Sau, ca sa va dati seama la ce nivel de constiinta si de educatie suntem, pasagerul ii zice soferului: „Lasa-ma si pe mine pe autostrada!”. Iar ala cu masina il lasa si pietonul vrea sa treaca patru benzi.

Dar unde se duce pe jos?
Pe A1, la iesirea din Bucuresti, sunt o groaza de firme. Au rupt gardul de protectie, ca sa poata sa intre mai repede in unitati, sa nu mai ocoleasca un kilometru sau doua.
Si cate exemple nu au fost pe A 2, unde au furat gardurile! Ca sa ce? Sa faca un cotet, sa puna gard intr-un anumit loc al casei! E incredibil.

Romanul n-are bani de amenzi

Dar cand ies afara din tara, multi soferi romani au alt comportament.
Da. Pentru ca stiu ca ii costa. Daca dau banii pe amenzi inseamna ca isi reduc sejurul ori renunta la niste placeri.

Nu se poate sa coste si la noi?
Nu. Romanul e sarac si n-are bani sa-si plateasca amenzile. Sistemul Uniunii Europene nu permite asa ceva. Sistemul romanesc are cateva lacune majore, astfel incat da posibilitatea fiecaruia sa nu-si plateasca amenda. Poti sa contesti orice sanctiune aplicata, iar contestarea prevede suspendarea actiunii. Exista site-uri, exista firme, exista avocati, care din asta traiesc, din a face plangeri contraventionale.

Ce spun controalele? S-a acutizat fenomenul privind incalcarea timpilor de conducere si odihna?
E o mare problema aici, pentru ca exista un curent periculos in ultima perioada, legat de eliminarea Politiei Rutiere din a constata fel de fel de abateri, inclusiv cea cu referire la timpii de conducere si de odihna. Exista un proiect generat de Ministerul Transporturilor, in care Politia Rutiera sa fie scoasa de la constatarea acestor fapte.

De ce?
Nu stiu, poate explica initiatorii care este logica. Pentru a constata astfel de fapte trebuie sa ai niste dispozitive, nu mai merge ochiometric. Sau cum era inainte. Inainte nu aveam politisti specializati pe citirea acestor diagrame tahograf. Acum sunt niste dispozitive care iti arata si cat a condus, si cat s-a odihnit, si viteza. Politia Rutiera nu are asa ceva. Si atunci Autoritatea Rutiera Romana si Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier au fost dotati cu asa ceva. Iar de fiecare data aceasta constatare trebuie sa o faci cu ei, ei aplica sanctiunea. Si in aceste conditii, chiar si la accidentul din Muntenegru, nu cumva Politia Rutiera a fost cea luata in vizor? Ca de ce nu face, de ce nu drege?
Nu mai departe de acum catva timp, Slovenia a realizat un maxi control, undeva pe autostrada spre Ljubljana, numai cu Politia Rutiera si cei specializati pe drumuri. Au facut absolut tot ce trebuia: timpi de conducere si odihna, conducere, legalitate transporturi, documente, expertize tehnice. Totul. Acolo se poate. La noi nu. La noi daca s-ar putea sa reduca Politiei Rutiere cat mai mult din atributii, sa nu faca absolut nimic, ar fi cel mai bine pentru toti.

In Romania se moare din cauza vitezei excesive

Care sunt principalele cauze ale accidentelor rutiere?
Viteza excesiva. In Romania asa se moare. Si traversarea neregulamentara este a doua cauza. Dar prima este viteza excesiva, sau neadaptarea acesteia.
Faci actiuni, ca sa combati, iar reactia publicului stiti care e? „Niste hoti, niste pungasi, nu fac altceva decat sa ne vaneze, sa vada daca mergem cu viteza”. Asta e reactia societatii.

Nu mai exista randuiala in societate

In afara de scoala si Politia Rutiera, cine ar mai trebui sa se implice in educatia rutiera?
Toata societatea romaneasca. Aduceti-va aminte ca in vremurile ‘80 existau niste responsabili sefi de coloana, care faceau educatie rutiera in intreprinderi, la autobaze. Acum cine mai face? Nimeni! Exista o randuiala in societate. Acum nu mai exista.

Cat de bine pregatiti sunt soferii in scolile de soferi?
Foarte prost. Instructorii auto erau oameni dedicati. Acum numai cine nu vrea nu face, indiferent cata experienta are. I se pare lui ca dupa zece mii de kilometri e un tip extraordinar de bine pregatit pentru a conduce si a-i invata pe altii. Ce sa-i invete? Uitati-va la rata promovabilitatii la examene!
Am inteles de la cei de la Directia Regim Permise Conducere si Inmatriculari Autovehicule – care fac aceasta activitate, si aici spun pentru a mia oara, ca Politia Rutiera nu mai  face asa ceva, ca noi suntem acuzati ca noi dam carnetele – ca a mai crescut rata, dar nu extraordinar.

Sofatul nu e ca mersul pe bicicleta

Eu am carnet, am masina si nu conduc. Fac bine?
Nu.

Pai mi-e teama.
De acord. Insa exista o anumita tendinta. Ai carnet, nu conduci. Dar fortat de imprejurari, te urci la volan! Lipsa de exercitiu genereaza anularea tuturor cunostintelor dobandite anterior. De ce? Nu se poate spune ca e ca mersul pe bicicleta. Pentru ca societatea evolueaza. Fenomenele din trafic se schimba, regulile se schimba la un moment  dat. Organizatia Natiunilor Unite are o grup de lucru pentru siguranta rutiera la nivel mondial, iar in raport cu fenomenele care apar in trafic, se adapteaza legislatia internationala. La un moment dat, daca nici nu exersezi, nici nu esti interesat de legislatie, ajungi in faza finala cand iti dai seama ca nu ai ce sa cauti in strada, ca sofer.
Iar teama de a conduce poate fi creata de media. Pentru ca atunci cand vezi fel de fel de accidente, de comportamente, fie poti sa te corijezi, fie sa ajungi in extrema cealalta, ca dvs., cand spui „mai bine nu conduc”. Dar sa stiti ca poti sa fii accidentat si ca pieton, si ca biciclist. Si cand esti in autobuz sau in tramvai poti sa fii accidentat.

De la bicicleta direct la TIR

Au fost multe accidente extrem de grave, cu soferi profesionisti. Credeti ca se obtin prea usor locurile de munca pentru astfel de soferi?
Sofer profesionist, ca termen, nu mai exista. Sunt atestati. Atestarea profesionala este ca un fel de examen medical. N-are niciun fel de regula. Pentru ca regulile sunt complet driblate. In momentul de fata sunt acele licee auto care dau toate categoriile. E normal asa ceva? Ganditi-va ca – iarasi revin, desi nu-s nostalgic -, in anii ‘80, ca sa poti sa accezi la un TIR, trebuia sa ai multi ani de experienta pe transportul local, pe masini mai mici, exista o evolutie graduala. Acum treci de la bicicleta direct la TIR. Asa se face in Romania in momentul de fata. Mai mult, si am spus-o in relatia cu transportatorii de sute de ori, dar eu vorbesc, eu aud, cum ti se pare tie, ca angajator, sa-l iei pe unul de pe strada si sa-i spui: „Bai, esti sofer, vino incoace, ia urca-te pe masina!”. Si strica una, strica doua, iar tu nu ai niciun fel de reactie. Il angajezi, nu-l intrebi ce antecedente are la Legea Circulatiei. Poate sa aiba si dosare penale, el il angajeaza!

Cand sunt obligatorii cauciucurile de iarna

Voiam sa mai lamurim un aspect. Cand sunt obligatorii cauciucurile de iarna?
Numai pe drumuri acoperite cu zapada.

Nu de la 1 noiembrie?
Nu. Nu exista asa ceva. Pe drumuri acoperite cu gheata, zapada sau polei. Daca e vara si ninge, inseamna ca mergem cu cauciucuri de vara?! Ganditi-va ca Transfagarasanul, in jur de 15 septembrie, incepe sa fie acoperit cu polei, in zone inalte. Mergi cu cauciucuri de vara pe polei?

Dar daca merg cu cele de iarna vara? E corect?
Nu. Fiecare anvelopa are niste proprietati. Cele de vara sunt elastice, pentru ca discutam de perioada de canicula, iar cele de iarna sunt construite de asa maniera incat sa aiba o anumita elasticitate la o anumita temperatura. Cele de vara, cand mergi iarna, crapa. Compozitia si constructia nu le dau voie la contractii puternice si crapa. Sau imbatranesc mai repede. Si ce risca? Explozie in timpul mersului sau pur si simplu sa zboare de pe janta. Cauciucurile de iarna nu sunt facute sa se dilate. Nu fac nimic altceva decat sa se incinga la maxim si poti sa risti exact acelasi lucru: explozie. Mai mult, cele de iarna au profilul de iarna, ele „sapa” in zapada. Cand tu mergi vara cu ele, nu faci decat sa le deteriorezi mai repede. N-au aderenta si iti distrug tot ce inseamna sistem de directie, pentru ca ele sunt rigide. Si atunci transmisia preia toate socurile, indiferent cat sunt de mici. Si o pietricica o preia altfel decat cele de vara. Asta e logica. Sigur, foarte multi au intrebat: „Da’ de ce inainte nu era asa?”.

De ce?
Pentru ca se faceau acele anvelope „all seasons”. Care vara se incingeau si iarna se conctractau la maxim, iar in doi ani erau gata. Credeti ca inginerii, constructorii de anvelope, degeaba au facut de vara si de iarna?

S-a impus rescrierea Codului Rutier

Care sunt cele mai importante modificari din Codul Rutier?
Haideti sa fim foarte clari. Am mai spus-o enorm de mult. Nu s-a schimbat nimic. Tot ce ce spun televiziunile este o minciuna dusa la extrem. Unele televiziuni au facut si o isterie din treaba asta. Exista o singura modificare generata de Directiva privind introducerea permisului de conducere pentru mopede. Plecand de la permisul de conducere pentru mopede, au trebuit rescrise toate textele. De ce? Mopedele erau asimilate bicicletelor. Or, cand le ai separate, trebuie sa lasi regulile pentru biciclete, iar regulile pentru modepe intra la vehicule. S-a impus asadar o rescriere totala.
Mult trambitatele modificari si completari nu s-au pus in aplicare, pentru ca din 2008, Legea Circulatiei a ajuns in Parlament si este in procedura parlamentara de modificare. Parlamentul nu a scos nimic pana acum. Deci despre ce modificari vorbim?

Tulburelul, actiune de toamna

Ce actiuni aveti in vedere pentru la toamna?
Pai, tulburelul. A devenit un sport national condusul sub influenta bauturilor alcoolice. Si avem controale la transportul destinat elevilor. Am luat la mana toate masinile pentru transport elevi, pentru a limita, pe cat posibil, accidentele cu masinile destinate transportului de elevi. Asa am facut in fiecare an. Ce credeti ca s-a intamplat? Primarii carora le-am interzis masinile au facut protest la Guvern.
Sigur, o sa incepem sa actionam si pe linie de combatere a vitezei excesive, mai ales ca o sa vina vremea rea, ploile.
Si mai e o problema. Nu reusim, de atatia amar de ani, sa trecem de un prag de 32 la suta, la portul centurilor de siguranta. Nu reusim.

Eu am vazut persoane care isi pun centura sub fund.
Eu am auzit fel de fel de indivizi care spuneau: „Cum sa fac sa nu port centura, sa obtin un certificat ca-s bolnav…”. Ca sa vedeti mentalitate! Ca sa nu mai spun de acei inconstienti, ca nu poti sa le spui parinti, cu copilul pe scaunul din fata, sau cu copilul intre scaune. Iar apoi cand le mor copiii in accidente, isi dau cu pumnii in cap pe marginea drumului! Astea sunt cateva dintre obiectivele pentru toamna asta.

Infuzia de specialisti, imperios necesara

Ce ar putea sa lucreze un absolvent de Transporturi la Politia Rutiera?
Daca discutam strict de Politia Rutiera, domeniul este foarte vast, iar infuzia de specialisti imperios necesara. Este foarte greu sa iei un politist de pe bancile Academiei si sa-l specializezi in transporturi. Trebuie ani multi sa aiba cunostinte, sa se familiarizeze cu ele. Eu am spus-o intotdeauna. Avem cateva probleme majore. Lipsa de specialisti in domeniu, in starea tehnica a transporturilor. O fi baiat destept, dornic de acumulare, dar ca sa ajungi la stadiul la care sa creezi o schita de accident facuta nu cu creionul pe hartie, ci in 3D, ca sa nu mai spun de expertize tehnice… E o problema majora, incercam sa specializam oamenii. Unii sunt interesati, altii doar ce apuca. Nu mai e nici obiceiul de a fura meserie.

CARTE DE VIZITA

 

Comisar-sef Lucian DINITA
Directorul Directiei Rutiere

  • A fost, la Directia Rutiera, ofiter specialist, sef de schimb, coordonator colectiv, sef serviciu;
  • Reprezentant al Romaniei in cadrul Grupului de lucru pentru siguranta rutiera al Comisiei Economice pentru Europa a ONU;
  • Reprezentant al Romaniei in cadrul Grupului de lucru privind aplicarea normelor de siguranta rutiera, organism al Directiei Generale de Transport si Energie din cadrul Comisiei Europene – Bruxelles;
  • Reprezentant al Romaniei in cadrul Grupului de lucru pentru siguranta rutiera al Forumului Salzburg.

Felicia Niculae

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *