Cum vrem sa circulam ?

Pe Autostrada Soarelui, unde soferul unei masini sport a testat performanta bolidului, pe care l-a adus la 246 de km/h. Este un client vechi al politiei. A mai avut permisul suspendat pentru viteza mare, iar cu alta ocazie i-a luat foc o masina (un Audi R6) tot pe A2.

Cu un astfel de palmares spectaculos de ce mai are permis?, se intreaba orice om de bun simt. Pentru ca nu exista nicio lege care sa prevada anularea permisului in astfel de situatii. Dupa cum legea, mult prea permisiva face ca mai bine de jumatate dintre contestatiile depuse in instanta de soferii contravenienti sa fie admise de instanta, iar jumatate dintre amenzile aplicate sa nu fie niciodata platite.

Seful Politiei Rutiere, Lucian Dinita, se plange ca avem o o legislatie rutiera cu mult prea permisiva si are perfecta dreptate. Pentru performante ca aceea a vitezomanului de pe A2 nu numai ca amenda este de cateva mii de euro, dar exista posibilitatea confiscarii masinii cu care a fost comisa fapta. Daca ar sti ca poate sa-si piarda frumusestea de masina, oare tanarul acela teribilist ar mai apasa acceleratia la blana? Ceva imi spune ca nu.

Dar atunci cand Politia Rutiera a incercat sa propuna inasprirea legislatiei, inclusiv prin introducerea puscariei pentru depasirea dublului vitezei legale, cea mai mare parte a presei si firmele din turism au sarit trei coti in sus si nu s-au lasat pana cand initiativa nu a fost abandonata.

Sigur ca o mare parte de vina pentru nenorocirile de pe soselele romanesti o poarta si starea drumurilor. O alta parte importanta revine politiei, si corupta, si timorata. Dar nici legea nu este nici pe departe o parghie eficienta de disciplinare a soferilor. Sa luam chiar exemplul vitezomanului de pe A2. Cel mai probabil, va depune o contestatie in instanta, iar pana la solutionarea acesteia, adica si un an de zile, el va conduce in continuare legal. In acest an de zile, cu un avocat bun sau cu o spaga buna are sanse mari sa scape de tot sau cu o sanctiune minima.

Situatia de pe soselele din Romania a ajuns critica. Statisticile arata ca, din punctul de vedere al traficului si al numarului de victime, suntem printre cele mai nesigure tari europene. Iar situatiile speciale impun reglementari speciale si poate ca, in sfarsit, ar fi momentul unor reglementari de maxima severitate in acest domeniu, reglementari care sa prevada amenzi uriase, anulari de premise si chiar confiscari de masini pentru abaterile grave.

O dovada ca numai asa se poate este, pastrand proportiile, operatiunea ,,caracatita” din Bucuresti. Acolo unde masinile parcate ilegal sunt ridicate sistematic, foarte multi soferi se gandesc de doua ori inainte de a-si lasa masina aiurea, in orice caz incomparabil mai mult decat pe vremea cand, in cel mai rau caz, se puteau trezi doar cu o amenda pe care sa nu o plateasca niciodata. Nemtii ne-au invatat, dupa cum spune si un proverb al lor, ca nu exista popor disciplinat, ci popor amendat. Atat de amendat, incat acum isi permite una dintre cele mai permisive legislatii rutiere, in timp ce Germania are un trafic foarte sigur.

Ma indoiesc insa ca o astfel de intiativa ar putea sa apara prea curand, dintr-un motiv foarte simplu. Mortii de pe sosele nu voteaza, in timp ce soferii, oricat de inconstienti, au drept de vot. Nu cred ca vreun partid isi va suma sustinerea unei intiative legislative profund impopulare, cum este inasprirea Codului Rutier, chiar daca ea este de maxima importanta si urgenta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *