Curg pierderile, curg si investitiile

Desi situatia financiara nu s-a imbunatatit, ba chiar salariatii au primit lefurile cu intarziere si doar in parte, operatorul feroviar planuieste investitii in material rulant, e drept, cu bani europeni.

Salariatii, afectati de restrangerea activitatii

Pierderile au survenit pe fondul reducerii cifrei de afaceri la 1,723 miliarde de lei in 2008, cu 112 milioane de lei mai putin decat in 2007. Compania tintise pentru anul trecut o cifra de afaceri de 2,01 miliarde lei, potrivit declaratiilor fostilor directori, datand din martie 2008.

Volumul de marfa transportat de CFR Marfa in 2008 a fost de 44,47 milioane tone (din care 10,54 milioane de tone in trafic international), inferior obiectivului de 50 de milioane de de tone, dar si traficului din 2007, cand au fost transportate 49,6 milioane tone marfuri.

In primele trei luni ale acestuin an, comprimarea activitatii a continuat, fiind transportate numai 6,971 milioane de tone de marfuri.

Rezultatele operatorului feroviar sunt puse pe seama restrangerii activitatii multor producatori autohtoni, ca urmare a deteriorarii situatiei economice, fapt care a determinat micsorarea volumului de marfuri transportat. Au fost afectate in mod special transporturile de lemn, minereuri si piatra, respectiv ipsos si ciment.

Inrautatirea situatiei financiare a operatorului feroviar i-a afectat grav si pe salariati, desi turbulentele sindicale au impiedicat disponibilizarile anuntate de oficialii ministerului de resort. Angajatii CFR Marfa si-au pastrat, deocamdata, locurile de munca, insa au primit de trei ori salariile cu intarziere, iar luna trecuta au trebuit sa se multumeasca doar cu jumatate din leafa.

Bani europeni pentru locomotive moderne

Dupa un potop de vesti proaste despre CFR Marfa, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a anuntat ca operatorul feroviar va accesa fonduri europene insumand doua milioane de euro pentru modernizarea materialului rulant.

Operatorul feroviar va obtine banii prin participarea la un proiect al Comunitatii Europene a Cailor Ferate (CER) vizand dotarea locomotivelor cu un sistem de comanda si control (European Train Control System – ETCS), in cadrul programului de gestionare a traficului feroviar European Rail Traffic Management System.

Finantarea proiectului va fi asigurata din fonduri europene prin agentia europeana de coordonare a programului TEN-T (Trans-European Transport Network), iar prin implicarea in proiect CFR Marfa va beneficia de echiparea a doua locomotive-pilot cu instalatii ETCS. Echipamentele ETCS controleaza continuu viteza trenului si impiedica depasirea limitei autorizarii de miscare, dar sunt capabile si sa detecteze pozitia trenului si sa supravegheze integritatea acestuia.

Potrivit unui comunicat al MTI, prioritatea maxima a implementarii acestui proiect dincolo de faza pilot o constituie asigurarea interoperabilitatii transfrontaliere, in acest sens existand o stransa colaborare intre ministerele de resort din Romania, Ungaria si Bulgaria.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *