Ministerul Transporturilor organizeaza dezbatere publica privind privatizarea CFR Marfa

Sedinta are pe ordinea de zi prezentarea si discutarea observatiilor si propunerilor referitoare la proiectul de act normativ. La sedinta au acces institutiile publice, organizatiile civice, precum si orice persoane interesate.

Executivul a aprobat miercuri – 6 februarie, in prima lectura, strategia vizand privatizarea companiei CFR Marfa, urmand ca o Hotarare de Guvern in acest sens sa fie adoptata dupa obtinerea tuturor avizelor necesare, a declarat, zilele trecute, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, precizand ca se va incerca respectarea calendarului propus.

„Astazi s-a aprobat intr-o prima lectura Hotararea de Guvern privind strategia de privatizare a companiei CFR Marfa. Decizia finala – hotararea de guvern – va fi luata dupa parcurgerea etapei privind transparenta decizionala din administratie si dupa ce vom avea avizul Consiliului Economic si Social (CES). Vom incerca sa facem aceste proceduri cat mai repede pentru a nu intarzia calendarul pe care ni l-am propus”, a afirmat Fenechiu, dupa sedinta de Guvern.

Ministrul a precizat ca in aceasta etapa consultantii realizeaza studiul privind „testul investitorului prudent” – utilizat pentru a se decide daca o investitie va oferi o rata adecvata a profitului – si ca Ministerul Transporturilor pregateste echipa care se va ocupa de privatizarea CFR Marfa, din care vor face parte si specialisti de la alte ministere cu atributii in domeniu.

„Speram din toata inima sa respectam termenele pe care ni le-am asumat cu FMI si ca privatizarea sa fie una reusita. Pentru a nu da ocazia unor investitori neseriosi sa vina la acest proces, am impus o taxa de participare la aceasta procedura, in valoare de zece milioane de euro si, de asemenea, procedura se va realiza in doua etape. Este o preselectie, dupa care doar cei preselectati vor participa la procedura in urma careia, speram noi cel tarziu pe 20 iunie, sa avem desemnat castigatorul licitatiei”, a afirmat Relu Fenechiu.

CSAT a adoptat, in sedinta din 5 februarie, proiectul pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfa, solicitand privatizarea cu un investitor strategic.

Ministrul Transporturilor a anuntat ca investitorii strategici interesati sa preia pachetul majoritar de actiuni la compania CFR Marfa vor trebui sa plateasca o garantie de participare la licitatie de zece milioane euro, conditia fiind prevazuta pentru a fi descurajati investitorii neseriosi.

‘Pentru a descuraja eventualii investitori neseriosi, garantia de participare la licitatie va fi de zece milioane euro, reprezentand 17% din valoarea nominala a actiunilor CFR Marfa. Va fi o licitatie cu oferte preliminare neangajate, iar apoi vor fi depuse oferte in plic de catre investitorii strategici interesati de privatizare’, declara ministrul Transporturilor.

De asemenea, Relu Fenechiu a subliniat ca au existat discutii cu reprezentantii FMI, Comisiei Europene si Bancii Mondiale astfel incat datoriile CFR Marfa sa fie sterse, iar infrastructura feroviara aflata in subordinea companiei sa fie transferata la CFR SA – administratorul infrastructurii feroviare.

Seful misiunii FMI, Erik de Vrijer, a declarat, pentru AGERPRES, ca CFR Marfa reprezinta ‘un punct cheie in programul cu institutia financiara internationala, are un rol cheie in sistemul de transport din Romania, face pierderi, are arierate, noi arierate’.

‘Ar trebui sa fie o companie profitabila care sa investeasca in traficul feroviar. Privatizarea CFR Marfa cu un investitor strategic este cea mai buna solutie’, a sustinut el.

La randul sau, premierul Victor Ponta semnala, dupa intalnirea cu delegatia FMI, ca la CFR Marfa trebuie tratata problema datoriilor istorice, pentru a nu fi considerate ajutor de stat, deoarece nu va veni nimeni sa preia datoriile.

La finele anului trecut, CFR Marfa avea, conform datelor publicate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), o datorie de peste 411,8 milioane lei, din care 222,3 milioane lei provin din taxa pe valoarea adaugata, 176,8 milioane lei din dobanzi si penalitati de orice fel, peste 2,7 milioane lei din impozitul pe profit, 9,5 milioane lei din alte impozite si taxe si 418.000 lei din impozitul pe venitul din salarii. AGERPRES

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *