Romania, codasa UE la infrastructura

Clasamentul competitivitatii a fost realizat de Forumul Economic Mondial in baza statisticilor aferente anului 2008 si a unui sondaj efectuat in randul managerilor in primavara acestui an (indicele global al competitivitatii este un indicator compozit, format din 12 sub-indicatori, in parte derivati prin sondarea managerilor, in parte rezultati din prelucrarea unor statistici oficiale).

 

Mai competitivi decat Letonia, Grecia si Bulgaria

Cu toate ca Romania se regaseste pe o pozitie superioara in clasamentul competitivitatii comparativ cu anul trecut, imbunatatirea punctajului obtinut – 4,11 fata de 4,1 (pe o scala de la 1 la 7, unde scorul mai ridicat indica o competitivitate mai buna a economiei) – este considerata a fi nesemnificativa de autorii cercetarii.

Totusi, fata de raportul anterior, in care Romania se afla pe penultimul loc din Uniunea Europeana, anul acesta au fost considerate mai putin competitive  trei tari membre: Letonia, Grecia si Bulgaria. Dintre tarile membre UE surclasate de Romania, la data realizarii raportului, cel putin Letonia era mai puternic afectata de criza.

 

Laitmotivul deficientelor infrastructurii

Cel mai slab punctaj (2,67) a fost obtinut de Romania pentru starea infrastructurii, tara noastra ocupand la acest capitol pozitia 110 (comparativ cu 105 anul trecut) si situandu-se pe ultimul loc in Uniunea Europeana.

Calitatea infrastructurii rutiere a plasat Romania abia pe locul 129, cu un punctaj de 2,0. In baza acestei evaluari, rezulta ca drumuri mai proaste ca la noi se mai gasesc numai in Paraguay, Timorul de Est, Bosnia si Hertegovina, respectiv Mongolia.

O surpriza neplacuta este aprecierea extrem de sumbra a calitatii infrastructurii portuare – locul 103, cu 3,3 puncte, in timp ce calitatea infrastructurii aeroportuare este considerata ceva mai buna – locul 90, cu 4,0 puncte.

Cea mai buna clasare a Romaniei in functie de aprecierea starii infrastructurii de transport este locul 41 pentru sistemul de cai ferate, desi punctajul de 2,7 este inferior celor acordate infrastructurii portuare si aeroportuare si reflecta mai bine (contra)performantele sectorului feroviar. La acest capitol, Suedia este lider mondial incontestabil, cu un punctaj de 6,8, foarte aproape de limita maxima.

Insa nu numai calitatea soselelor, porturilor, aeroporturilor si cailor ferate a atras aprecieri negative, ci si cea a sistemului sanitar si educational. Astfel, „educatia superioara si trainingul“, precum si „sofisticarea afacerilor“ plaseaza Romania pe penultima pozitie in clasamentul statelor membre ale UE, inaintea Bulgariei.

 

Marimea pietei ne face mai buni

Cel mai bun loc in clasament (41) a fost obtinut de Romania datorita marimii pietei, iar o alta clasare in jumatatea superioara a topului (56) a fost data de gradul de sofisticare a pietei financiare. La acest ultim capitol, Romania devanseaza Grecia, Italia si Letonia.

In fine, o clasare superioara a fost obtinuta si pentru eficienta pietei bunurilor – locul 61, inaintea Bulgariei, Ungariei sau Italiei.

Stabilitatea macroeconomica a Romaniei nu este un punct forte, pozitia 75 ocupata in clasament fiind mult sub cea obtinuta de Bulgaria (45), dar inaintea unor tari ca Grecia, Portugalia sau Italia.

In ceea ce priveste eficienta pietei muncii, Romania (locul 79) devanseaza Italia (117), Grecia (116) sau Portugalia (103).

 

Cel mai mare obstacol – legislatia fiscala

Desi cel mai slab scor al Romaniei a fost atribuit infrastructurii, aceasta nu este principala bariera in calea dezvoltarii afacerilor indicata de antreprenori. Reglementarile fiscale sunt cele mai hulite, fapt care ilustreaza conceptia managerilor despre impozitul forfetar.

Instabilitatea politicilor statului si accesul la finantare completeaza podiumul piedicilor in calea afacerilor, surclasand nivelul excesiv al obligatiilor fiscale si ineficienta birocratica a Guvernului.

Coruptia este abia al saselea motiv de ingrijorare, devansand ca importanta carentele in materie de infrastructura, pregatirea inadecvata a fortei de munca, nivelul inflatiei, etica muncii, legislatia muncii prea restrictiva, reglementarile valutare, starea de sanatate precara, riscurile aferente instabilitatii guvernamentale si infractionalitatea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *