Siguranta caii ferate nu satisface autoritatile europene

In raport, Comisia se declara satisfacuta de calitatea procesului de armonizare a cerintelor tehnice, dar considera ca ritmul implementarii regulilor comune este lent, in parte din cauza duratei de viata foarte lungi a materialului rulant si elementelor de infrastructura feroviara. Luand in considerare aceste concluzii, Executivul UE sustine ca este necesara o revizuire a reglementarilor in vigoare privind siguranta feroviara.

Necesitatea unor schimbari legislative a fost dezbatuta in cadrul unei conferinte pe tema sigurantei feroviare, eveniment organizat in urma unui grav accident produs la sfarsitul lunii iunie in localitatea italiana Viareggio: un tren ce transporta produse petroliere a deraiat, iar in deflagratia survenita in urma accidentului si-au pierdut viata 31 de oameni.

 

Progresele inregistrate pe baza legislatiei actuale

Comisia Europeana a publicat luna trecuta un raport referitor la implementarea reglementarilor comunitare privind siguranta si interoperabilitatea feroviara, manifestandu-si partial satisfactia cu privire la armonizarea normelor nationale. Pentru a sublinia satisfactia Comisiei cu privire la armonizarea cerintelor tehnice, insusi comisarul Antonio Tajani a declarat: „Autoritatile nationale de siguranta si Agentia Feroviara Europeana au fost infiintate cu doar cativa ani in urma, dar s-au dovedit a avea deja un rol esential in construirea unei zone feroviare europene integrate. Intentia mea este de a conferi agentiei un rol mai pregnant in acest proces“.

In mentinerea sigurantei cailor ferate, mai multi actori detin roluri importante, avand sarcini si responsabilitati prevazute in legislatia UE, in legislatia nationala, in reglementarile internationale si contractele private, dintre care fac parte administratorul infrastructurii, intreprinderea de transport feroviar, proprietarul materialului rulant, managerul tehnic al materialului rulant, precum si incarcatorul garniturilor.

Reglementarile privind siguranta la nivelul infrastructurilor si al operatiunilor de cale ferata au prevazut obligativitatea ca intreprinderile feroviare si gestionarii de infrastructura sa poarte fiecare intreaga responsabilitate pentru siguranta sistemului. Astfel, intreprinderile feroviare si administratorii de infrastructura sunt obligati sa implementeze masuri de control al riscurilor, dupa caz, si sa stabileasca sisteme de management al sigurantei.

Prevederile referitoare la siguranta vehiculelor feroviare vizeaza controlul producatorilor si furnizorilor de servicii de intretinere pentru materialul rulant. In masura in care intreprinderea feroviara este responsabila pentru operarea in conditii de siguranta, se obtine o asigurare ca vehiculele sunt intretinute si functioneaza in conditii de siguranta.

Statisticile arata ca transportul feroviar are un ridicat grad de siguranta pe teritoriul UE si ca schimbarile determinate de adoptarea reglementarilor comunitare nu au avut efecte negative. De exemplu, in anul 2007 s-a inregistrat o scadere de 15% a numarului total de evenimente feroviare fata de 2006.

Conform bazei de date a Agentiei Feroviare Europene, in perioada 1990-2005 au avut loc 38 de accidente de cale ferata care au implicat marfuri periculoase si s-au soldat cu 27 de decese. Accidentul Viareggio este cel mai grav inregistrat in ultimele doua decenii, existand o probabilitate foarte mica de repetare, estimata la aproximativ un eveniment la mai multe sute de ani.

 

Schimbari preconizate

Desi Comisia este multumita de calitatea armonizarii cerintelor tehnice, a constatat ca viteza de punere in aplicare a normelor comunitare uniforme este inca lenta. Acest lucru este cauzat, in parte, de durata de viata lunga a materialului rulant si a elementelor de infrastructura. In plus, statele membre nu sunt dispuse sa investeasca in calea ferata peste un anumit nivel considerat acceptabil, asa incat schimbarile radicale nu sunt posibile.

Din acest motiv, Comisia intentioneaza sa-si concentreze eforturile in directia fortarii recunoasterii unor specificatii tehnice unificate, care pot aduce beneficii semnificative pe termen scurt si mediu, cum ar fi aplicatiile telematice in semnalizare. „Cu toate ca nivelul general al sigurantei feroviare in Europa este ridicat, tragedia de la Viareggio ne aminteste ca nu ne putem permite niciodata sa ne aratam satisfacuti cu privire la acest nivel de siguranta. Personal, sunt convins ca putem imbunatati si mai mult siguranta traficului feroviar, introducand doua elemente importante: in primul rand, ar trebui sa ne indreptam catre un sistem care include controlul vagoanelor la distanta si, in al doilea rand, trebuie sa consolidam atributiile Agentiei Feroviare Europene, permitandu-i, de exemplu, sa ia parte la investigatiile nationale in cazul accidentelor“, a sustinut Antonio Tajani, comisarul european pentru Transport.

Executivul UE se asteapta ca, prin armonizarea procesului de acordare a certificatelor de siguranta in diferitele state membre, concomitent cu conturarea unui cadru comun de reguli privind siguranta feroviara si adoptarea unei modificari a Directivei privind interoperabilitatea materialului rulant, sa fie posibila eliminarea actualelor bariere in calea dezvoltarii transportului pe calea ferata, prin reducerea costurilor si duratei necesare pentru parcurgerea procesului de omologare a vehiculelor feroviare.

 

Septembrie – luna neagra pentru siguranta feroviara in Romania

In timp ce forurile europene au ajuns la concluzia ca actualul grad de siguranta feroviara trebuie imbunatatit, in Romania, avertismentele repetate ale actorilor pietei feroviare s-au facut auzite in van.

„Lipsa de investitii din ultimii 20 de ani transforma calea ferata, in mod artificial, intr-un sistem de transport decrepit, potrivnic dezvoltarii tarii, lipsit de atractivitate pentru calatori sau pentru transportul de marfa. Tarile care au investit permanent in infrastructura feroviara au demonstrat ca sistemul feroviar este un factor modernizator al comunitatii, duce la o dezvoltare durabila a acesteia, creste calitatea vietii pentru comunitatile deservite si, nu in ultimul rand, siguranta transportului in tone-km si in pasageri-km este de neegalat in comparatie cu orice alt tip de transport terestru. AIF solicita autoritatilor statului sa considere ca a investi in infrastructura feroviara este cel putin la fel de necesar ca investitia in infrastructura rutiera“, se arata intr-un comunicat al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania. O serie de evenimente feroviare, dintre care cele mai grave au implicat un Accelerat al CFR Calatori si un marfar al unui operator privat, au demonstrat ca eternele nemultumiri privind finantarea caii ferate, ilustrate de comunicatul citat, au o baza solida.

Desi deraierile inregistrate la noi in data de 21 septembrie nu s-au soldat cu victime, ca in Italia, in cazul marfarului sarit de pe sine in apropiere de Cluj scenariul a fost similar, pana la un punct: au fost avariate vagoane cisterna si s-au inregistrat scurgeri de produse petroliere, doar ca nu s-a produs o deflagratie. Desi multi au rasuflat usurati ca nu s-au inregistrat victime, pagubele materiale nu pot fi neglijate: de exemplu, deraierea Acceleratului 1862 in apropiere de Craiova este cel mai costisitor eveniment feroviar al ultimilor ani, producand o gaura de peste cinci milioane de euro in patrimoniul CFR Calatori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *