Transporturile, intre esecuri si realizari

Mihaela Burlacu

Pe 3 aprilie 2013, motiunea simpla „Salvati metroul bucurestean”, avand ca obiect lipsa fondurilor privind continuarea lucrarilor la Magistrala V de metrou, a fost respinsa in Camera Deputatilor. Ministrul transporturilor de atunci, Relu Fenechiu, a mentionat ca unul dintre obiectivele stabilite la preluarea mandatului era si deblocarea proiectelor aferente Programului Operational Sectorial POS-T pe componenta feroviara si gasirea de noi surse de finantare care sa degreveze bugetul de stat.
Pe 30 aprilie 2013, Comisia Europeana a aprobat includerea a doua proiecte de investitii, care vizeaza constructia magistralelor de metrou M4 si M5, precum si a tronsonului de autostrada Sebes-Turda, in POS-T, cu sustinere financiara din fonduri structurale.
O alta motiune, cea privind privatizarea CFR Marfa, a fost repinsa in luna noiembrie in Camera Deputatilor.
Pe 15 iulie 2013, prim-ministru Victor Ponta a preluat mandatul interimar de ministru al transporturilor, in urma demisiei lui Relu Fenechiu. Victor Ponta a asigurat interimatul pana cand a fost desemnat noul ministru al transporturilor, iar in aceasta perioada problemele curente au fost gestionate de secretarul de stat Cristian Ghibu.  Pe 28 august, mandatul a fost preluat de Ramona Manescu.

Esecul privatizarii CFR Marfa

In luna martie, ministrul transporturilor de atunci, Relu Fenechiu, a participat, la Bruxelles, la prima reuniune din 2013 a Consiliului Uniunii Europene – Transport, Telecomunicatii, Energie (TTE) – sectiunea Transporturi.
In cadrul acesteia, ministrul a lansat invitatii de participare la procesul de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa „CFR Marfa” SA catre toti operatorii din tarile prezente la eveniment.
In acel moment, in cadrul CFR Marfa, fusese implementat managementul privat.
In luna mai a inceput procesul de privatizare pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social al Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa „CFR Marfa” SA. In procesul de precalificare au intrat firmele OmniTRAX Inc., SC Grup Feroviar Roman SA si asocierea SC Transferoviar Grup SA si Donau- Finanz GMBH. Cele trei companii au fost inscrise pentru etapa a doua a procedurii de achizitie.
Privatizarea CFR MARFA urma sa se realizeze printr-o procedura de vanzare de actiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constand in negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante, urmata de licitatie cu oferta in plic pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social al companiei.
Pe 2 septembrie 2013, la sediul Ministerului Transporturilor a avut loc procedura de semnare a contractului de vanzare-cumparare a pachetului de 51% din capitalul social al Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa „CFR Marfa” SA catre societatea comerciala Grup Feroviar Roman (GFR).
Dupa lungi negocieri si tergiversari, licitatia castigata de GFR, companie detinuta de omul de afaceri Gruia Stoica, a esuat. Pretul de adjudecare a fost de 202 milioane de euro. Au inceput sa curga noi termene si conditiile ce urmau sa fie indeplinite de ambele parti. Gruia Stoica trebuia sa notifice Consiliul Concurentei, sa primeasca avizul pentru preluare, sa vireze 20 de milioane de euro intr-un cont si alte 170 de milioane de euro pana la termenul-final de 14 octombrie. Tot pana la acest termen, statul trebuia sa realizeze conversia creantelor in actiuni si sa obtina acordul bancilor creditoare privind schimbarea actionariatului. GFR nu a primit avizul Concurentei, statul nu a obtinut acordul bancilor, iar Gruia Stoica a refuzat sa vireze banii.
Autoritatile promit ca vor relua procesul de vanzare a CFR Marfa, insa de data aceasta cu ajutorul unui consultant „cu experienta dovedita in transporturi“.
Ramona Manescu, ministrul transporturilor, a declarat, spre sfarsitul anului 2013, ca procedura de privatizare a fost reluata, cu termen de finalizare in mai 2015. Pana la sfarsitul lunii februarie 2014 urmeaza sa fie selectat consultantul.

Destituiri la TAROM

Consiliul de Administratie (CA) al companiei Tarom a aprobat, in luna martie, planul de management elaborat de conducerea executiva, care viza obtinerea de profit incepand cu anul 2015.
Planul de management dezvoltat de conducerea executiva a pornit de la planul de administrare al companiei si a vizat actiuni prin care Tarom sa-si imbunatateasca rezultatul contabil in medie cu 100 milioane de lei in fiecare an, tintind obtinerea de profit incepand cu anul 2015.
Scandalul izbucnit intre Consiliul de Administratie al Tarom, condus de Dan Pascariu, pe de o parte, si managerul privat al operatorului aerian, belgianul Christian Heinzmann, si Lucian Isar, fost membru al boardului Tarom, a luat insa amploare.
Pascariu a organizat o conferinta pentru a-i acuza pe Heinzmann si Isar de declaratii „iresponsabile” si pentru a infirma scenariul vehiculat de acestia potrivit caruia „un CEO strain este indepartat de o mana de pucisti cu interese oculte”.
Seful CA al Tarom l-a acuzat pe managerul privat de faptul ca nu a respectat „liniile directoare” adoptate de boardul companiei, adica inghetarea angajarilor, renegocierea contractelor cu furnizorii si pregatirea restructurarii companiei.
CA al Tarom a dezmintit si speculatiile potrivit carora ar exista, la nivelul consiliului, un plan secret de privatizare a companiei: „Guvernul Romaniei, prin Ministerul Transporturilor, este singurul abilitat sa se pronunte in acest sens”.
Conducerea Tarom lua in calcul la acea data, reduceri de personal si de salarii, renuntarea la trei aeronave si la operarea unor curse catre zone in care au loc conflicte, declara atunci, agentiei Mediafax, Nicolae Demetriade, directorul executiv al companiei aeriene nationale.
In baza planului de management, Tarom a initiat in martie un program de retragere voluntara a personalului, care viza reducerea personalului cu 10% pana la finele anului.
In luna noiembrie, Ministerul Transporturilor a revocat intreg Consiliul de Administratie al Tarom, in contextul conflictului dintre membrii acestei structuri de conducere si CEO Christian Heinzmann. Revocarea tuturor membrilor CA s-a facut pentru incalcarea statutului si reducerea mandatului directorului executiv, de la 4 ani la un an. S-a considerat ca afirmatiile din presa ale membrilor CA au adus grave prejudicii imaginii companiei.
Ministrul Ramona Manescu a anuntat ca actualul manager privat al Tarom, Christian Heinzmann, isi va duce mandatul pana la capat.

Lucrari la Magistrala 5 de metrou

In luna iulie, a fost schimbat boardul managerial al SC Metrorex SA, prin numirea membrilor Consiliului de Administratie si desemnarea presedintelui.
Uniunea Sindicatelor Libere de la Metrou a anuntat ca, pe 17 septembrie 2013, lucratorii Metrorex vor declansa o greva de avertisment de doua ore, greva generala urmand sa aiba loc pe 30 septembrie, in cazul nesolutionarii conflictului de munca.
Ministerul Transporturilor, in calitatea sa de actionar majoritar,  a cerut noii conduceri a Metrorex prezentarea unor solutii de rezolvare imediata a revendicarilor inaintate de catre USLM.
Greva a fost suspendata in urma „aprobarii Memorandumului de catre Guvernul Romaniei privind unitatile subventionate, precum si a negocierilor ce se deruleaza la sediul Metrorex – Ministerul Transporturilor”.
In septembrie, au demarat lucrarile Magistralei 5 de metrou, Drumul Taberei-Eroilor. A fost pus in functiune primul echipament (TBM – tunnel boring machine). Potrivit programului de lucrari, structura statiilor si a tunelelor va fi gata in prima jumatate a anului 2015. Urmeaza lucrarile de montare a caii de rulare, cele de automatizari si finisajele.
Pe 21 noiembrie 2013, cel de-al doilea echipament Tunnelling Boring Machine (TBM) a inceput executia tunelului de metrou dinspre statia Academia Militara catre Orizont, pe firul doi.
Termenul preconizat pentru darea in folosinta a tronsonului Raul Doamnei – Eroilor 2 este al doilea semestru al anului 2016.
Acest proiect este finantat din fonduri structurale nerambursabile in cadrul POS-T.

Contract pentru „Finalizarea digului de larg in Portul Constanta”

Pe 1 februrie, a fost semnat contractul de executie a lucrarilor pentru „Finalizarea digului de larg in Portul Constanta”.
Comisia de licitatie din cadrul CNAPM SA Constanta a atribuit contractul de executie a lucrarilor pentru realizarea obiectivului de investitii „Finalizarea digului de larg in Portul Constanta” companiei Van Oord Dredging and Marine Contractors din Olanda.
Se doreste extinderea cu 1.050 m a digului existent, fapt ce va duce la imbunatatirea conditiilor de exploatare, prin diminuarea agitatiei valurilor in intreg acvatoriul portuar, sporirea sigurantei navelor, prin asigurarea unei protectii a senalelor de circulatie a navelor, si reducerea efectelor distructive ale valurilor asupra amenajarilor din incinta portuara.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *