• uncategorized

Ana Maria Adamoaie

Softrans a intrat pe piata in luna august, cu tarife foarte competitive pe ruta Craiova-Bucuresti-Constanta. Trenul electric Hyperion, fabricat de compania romaneasca Softronic, se impune drept un concurent puternic si datorita designului modern.
La mai putin de o luna de la anuntul CFR Calatori privind ridicarea vitezei de circulatie la 160 km/h pe ruta Bucuresti-Constanta, compania Softrans si-a lansat trenul Hyperion, pe ruta Craiova-Bucuresti-Constanta, durata calatoriei intre ultimele doua statii fiind tot de doua ore, ca si in cazul CFR. Diferenta principala intre cele doua oferte: preturile cu 33% mai mici practicate de Softrans, si anume 40 de lei fata de 62 de lei pentru un bilet la trenurile InterRegio operate de CFR Calatori.

Forma aerodinamica

Dar pentru a putea face o comparatie adecvata, trebuie sa calatoresti cu ambele companii feroviare, motiv pentru care am testat, intr-o sambata, si oferta Softrans, dupa ce in iulie am avut ocazia de a merge pana la Constanta, in doua ore, cu un tren InterRegio. Dupa o informare prealabila, am aflat ca e indicat sa rezervi biletele online, mai ales pentru calatoriile de weekend, momentan acestea neputand fi achizitionate propriu-zis decat din trenul Hyperion. Am intrat pe site-ul companiei Softrans, am rezervat locurile si, cu e-mailul de confirmare printat, m-am prezentat, la 8.30, in Gara de Nord, trenul fiind programat sa plece la 9.10.
Locomotiva cu forma aerodinamica, ce mi-a amintit imediat de trenurile de mare viteza din strainatate, era urmata de patru vagoane, toate considerate a fi echivalentul vagoanelor de clasa a II-a din componenta trenurilor CFR.

Organizare deficitara

Principala nedumerire a multora dintre pasagerii aflati pe peron era legata, ca si in cazul meu, cum se va face accesul in tren si repartizarea locurilor, tinand cont ca nu eram in posesia niciunui bilet. Ne-am prins repede ca principiul calauzitor era sa ne urcam in tren si sa ne asezam, unii pe locurile indicate de rezervarile printate, altii acolo unde gaseau liber, sperand ca nu va veni nimeni sa revendice locul. Timp de vreo 15-20 de minute, vagonul a fost scena unui freamat intens de bagaje si calatori ce incercau fie sa-si identifice locurile rezervate, fie sa le faca loc celor care le revendicau. La 9.10, asa cum era programat, Hyperion s-a pus in miscare cu destinatia Constanta, numerosi calatori fiind inca in picioare, fie pe culoar, fie in zona usilor de acces de la mijlocul vagonului.
Dupa vreo 30-40 de minute, au ajuns in vagonul nostru (al doilea din totalul de patru) si controlorii Softrans, carora le-am platit biletele, fara a fi nevoie sa le aratam si rezervarile. Ulterior, am observat ca, pe masura ce mai descopereau cate un loc liber, angajatii Softrans ii directionau catre ele pe pasagerii aflati in picioare, dar tot au mai ramas cativa calatori ce au stat pe bagaje pana la Constanta. Din acest punct de vedere, lipsa de experienta a operatorului privat pare sa-si fi spus cuvantul, multi pasageri dorindu-si o mai buna organizare a accesului in tren si a repartizarii locurilor.

Wi-Fi gratuit

In privinta designului interior, Hyperion pare o varianta futurista a Sagetilor Albastre operate de CFR Calatori si, desi totul este de culoare alba, cu exceptia scaunelor, aranjamentul acestora in vagon transmite o senzatie de inghesuiala. Vagonul, cu usi de acces in capete si la mijloc, este delimitat in doua zone mari. Acestea sunt compuse, la randul lor, dintr-o zona cu patru scaune dispuse fata in fata, pe fiecare latura a vagonului, urmate de trei randuri de cate doua scaune cu fata catre sensul de mers, iar apoi exista o zona unde banchetele a cate trei locuri sunt dispuse paralel cu culoarul de acces.
Spatiul pentru bagaje este la fel de neincapator ca si in cazul trenurilor CFR, iar scaunele par chiar mai incomode decat cele din InterRegio. Si, la fel ca si la CFR, persoanele inalte vor avea dificultati in a-si gasi o pozitie confortabila. Noroc ca drumul dureaza doar doua ore, iar eficienta aerului conditionat intr-o zi cu temperaturi caniculare mai atenueaza din disconfort. La capitolul avantaje nete fata de CFR, trebuie mentionate automatele de cafea si accesul gratuit la Internet. Hyperion ofera calatorilor trei retele la care te poti loga si naviga pe Internet la o viteza rezonabila, tinand cont ca erau utilizate, simultan, de zeci de calatori.
In concluzie, Softrans poate deveni un concurent de temut pentru CFR, mai ales daca isi va ajusta, pe parcurs, micile deficiente, cauzate cel mai probabil de lipsa de experienta, si daca va opta si pentru alte rute, tinand cont ca Hyperion va circula pe ruta Craiova – Bucuresti – Constanta doar pana pe 13 septembrie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *