Viitorul arata mai rau decat prezentul

Desi managerii romani nu au fost chestionati in cadrul studiului, reprezentantii KPMG Romania sustin totusi ca problemele semnalate in alte tari se regasesc si pe plan loc

Intitulat „Bridging the Global Infrastructure Gap: Views From the Executive Suite“, studiul comandat de KPMG a constat in sondarea a 328 de manageri de top din 21 de tari (Asia-Pacific – 28%, Europa de Est – 11%, America Latina – 9%, Orientul Mijlociu si Africa – 11%, America de Nord – 22%, Europa de Vest – 19%) si a avut ca scop evaluarea impactului infrastructurii asupra mediului de afaceri.

Transportul necesita o atentie sporita

Doua treimi din totalul respondentilor au afirmat ca infrastructura de transport actuala genereaza cresterea costurilor de operare ale companiilor lor. In plus, cel putin unul din cinci manageri chestionati sustine ca problemele legate de transport au repercusiuni asupra competitivitatii companiilor (22%) si a abilitatii acestora de a se dezvolta (22%).

Sondajul a identificat o serie de provocari carora transporturile trebuie sa le faca fata, iar la nivel global infrastructura rutiera s-a impus ca principal motiv de ingrijorare – 58% din totalul managerilor considera ca soselele sunt prioritatea numarul unu. In plus, in toate regiunile lumii, starea soselelor este unul dintre primele doua motive de ingrijorare.

Totusi, exista si o diferentiere a prioritatilor la nivel regional: in Europa de Vest, 48% dintre managerii chestionati considera ca sunt necesare urgent investitii considerabile in caile ferate, in timp ce in restul lumii doar 19 pana la 26% din totalul managerilor pun infrastructura feroviara in capul listei cu prioritati. In vechile state membre ale UE, problemele cailor ferate sunt considerate mai presante fiindca in aceasta regiune transportul feroviar a fost perceput in mod traditional ca o alternativa la transportul aerian.

Tot in Europa de Vest, dar si in America de Nord, investitiile in aeroporturi se regasesc intre principalele prioritati indicate de manageri.

In mod traditional, finantarea investitiilor in infrastructura de transport a fost considerata responsabilitatea guvernelor, insa sondajul a evidentiat ca managerii sunt neincrezatori in capacitatea autoritatilor de a aloca sumele necesare. De exemplu, 53% dintre respondenti sunt de parere ca factorul politic va constitui o piedica in calea investitiilor in infrastructura necesare petru rezolvarea problemelor actuale si pentru sprijinirea dezvoltarii economice pe termen lung. In acest context, nu este de mirare ca majoritatea managerilor se tem mai mult de efectele subfinantarii infrastructurii de transport decat de actuala criza economica.

Intarzieri specific romanesti in infrastructura

„Investitiile in infrastructura nu numai ca atrag societatile comerciale, creeaza locuri de munca si genereaza venituri din impozite, dar este un fapt recunoscut ca un proiect de infrastructura poate fi un stimulent economic daca este gestionat corect. Din nefericire, Romania se confrunta cu intazieri insurmontabile in acest domeniu“, a punctat Daniela Nemoianu Istocescu, Coordonatorul Serviciilor Risk Advisory in cadrul KPMG Romania.

Evident, problemele Romaniei nu sunt singulare: abia 14% dintre executivii chestionati au apreciat infrastructura ca fiind „complet adecvata“. Chiar si in regiunile dezvoltate, cum ar fi Europa de Vest, numai 24% din totalul managerilor s-au declarat multumiti de infrastructura. Majoritatea respondentilor (57%) au evaluat infrastructura ca fiind „intrucatva adecvata“, in timp ce 18% dintre ei o considera inadecvata. In plus, mai mult de trei sferturi din totalul celor chestionati (77%) si-au exprimat intr-un fel sau altul ingrijorarea fata de nivelul investitiilor in infrastructura din tara in care isi desfasoara activitatea.

Potrivit studiului, impactul disponibilitatii infrastructurii afecteaza costurile, fiind un factor major in strategia de planificare si luare a deciziilor. In sondaj, 90% dintre executivi au fost de acord asupra faptului ca disponibilitatea si calitatea infrastructurii afecteaza decizia de amplasare si extindere a opera- tiunilor de afaceri, chestiune remarcata in toate zonele geografice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *